Jump to content
Annons

Varför får jag det inta att fungera?


Erik

Recommended Posts

Tja!

Nu är jag trött min JÄVLA dator.

Jag har ett emu aps kort som har bara jävlats sen jag köptet.

Jag installera Emu:s egna drivsar och det fungera men inte bra. Det brusa och spraka som fan när jag spelade in. och sen kunde jag bara spela in en kanal i taget. Jag försökte hitta felet men ack. Jag bestämde mig för att köra med kx:s drivsar. Men då fungerade inte midi ljudet. Samt när jag kopplar in gitarren i kortet så kommer inte ljudet ut ur högtalarna, men det blir ett perfekt ljud in i datorn. När jag lyssnar på det inspelade ljudet är det perfekt inget brus eller sprak.

Någon som vet??

Redigerat av Erik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inget om det kortet, men sprak och knaster kan ofta bero på IRQ-konflikter. Kolla upp om kortet delar IRQ med något annat i datorn, typ USB eller nätverkskort. Om så är fallet så kan du antingen flytta kortet till en annan PCI-plats där det får en egen IRQ, eller helt enkelt avaktivera/ta bort den komponent som delar IRQ med ljudkortet.

Drivrutinerna bör förstås vara uppdaterade, men det kan också vara idé att kolla in något användarforum för att se om andra har liknande problem.

Sedan är det väl det vanliga: Klipp alla onödiga program när du sysslar med musiken.

Att du inte kan få lyssning och inte kan spela in mer än en kanal i taget kan ju vara begränsningar i kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet väl att kortet är begränsat till 48kHz (alltså inte 44.1kHz)? Om du försöker spela in med annan samplingsfrekvens, så kanske det kan bråka...?

Du kan också ha ställt in för låg latency - testa att öka den och se om det blir bättre.

I annat fall är det risk att det finns IRQ-konflikter, som bonzo säger. Det är ett gammalt kort, så det är inte säkert att det klarar att dela IRQ på samma sätt som många moderna kort kan. Delas IRQ med grafikkortet eller annat som används kontinuerligt, så blir det större problem än om den delas med sådant som används väldigt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flytta kortet för det satt för nära grafikkortet, och det blev bättre. Men det är drivsarna som spökar. Nu har inte jag uppdaterat emu: drivsar sen dom gjorde reklam om att drivsarna fanns för xp. kanske skulle titta upp det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oddbear (oregistrerad)

Hei ser du har problem med ditt Aps kort .

For 2 veker siden hadde eg og problem med min E:MU Aps

Men etter råd og vink lastet eg ned KxProject sine drivere og

den er blitt heilt utroligt bra.

Kjører med latyency på 5,33ms funkar som berre fy.

Eg og hadde problem i starten med innstillingar ,fekk ikkje lyd ut av kortet

men det var det 2 feil som gjorde:

Asio in1 var dempet i Win Xp Sjekk denne. Kontrollpanel->Lydenheter-> Avansert

Visst ikkje høgtalar testen virkar? ingen lyd !Ta då og hørgreklikk på musen gå på innstillingar i rullemenyen og velg "Tilbakestill instiilingar"

Men ellers så fant eg mange tips på Kx sine forum sider ,følg link!

Håpar du fin ut av det:

ODDBEAR :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

kolla efter en liten rund knapp med en högtalarsymbol på... den finns bredvid record-knappen på varje spår.... när den är intryckt (dvs gul) då har du "monitoring" på för just den kanalen ....

1-Det går även att ställa in "auto monitoring" under file/prefrences/VST/auto monitoring...

2-Finns även en "direct monitoring" under menyn devices/Device setup/VST multitrack.

Men börja med att lära dig hur "monitoring" fungerar manuellt innan du ger dig in på dessa inställingar....

Lycka till...

MvH/hobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett Emu Aps för ett tag sen. Mina erfarenheter är inte så bra av det kortet.

i win 98 funkar det hyffsat, och i XP funkar det enbart med KX drivisarna, men inte perfekt. Det slutade med att det flög ut genom fönstret.

Jag hoppas verkligen att du löser det och att det funkar för dig.

Men dock så rekomenderar jag att du införskaffar ett nytt.

Audiophile eller delta kanske är nåt för dig.

Good luck

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...