Jump to content
Annons

Analog/digital hemstudio.


jros

Recommended Posts

Hej, jag är ny!

Jag hade tänkt skaffa mig en analog, lite digital, hemstudio.

Jag hade tänkt att spela in på tape, göra en mix på mixerbordet och sedan skicka in det i datorn, för att slänga på lite reverb och slutmixa.

Kan man använda samma tape flera gånger om man inte sparar mastern på tape utan digitalt i datorn?

Isåfall kan det väl räcka med en tape, och det hela blir lite billigare.

Jag har kollat runt ganska mycket efter rullbandare, och har hittat;

Tascam 38

Tascam Tsr-8

Fostex Model 80.

Vilka av dessa rekommenderar ni, och ger bra med bandkompression och väldigt varmt sound?

Sedan har jag hittat en mixer, Allen & Heath i Mixwizard- serien. Vad vet ni om dessa filurerna?

Finns det några andra tänkbara och bättre val?

Har funderat en del på en Intel Imac där jag kan köpa till Logic Express, vilket verkar bra.

Behöver också ett ljudkort, gärna med tillräckligt många ingångar så att jag kan föra över tape till datorn, plus så att jag kan koppla in ett midikeyboard, tänkte köpa någon moogsynth i pluginformat, om det finns.

Vad tycker ni? Hur ska jag göra för att få det så billigt som möjligt?

Inget tjafsande om att jag ska gå helt digitalt och sånt, jag gillar rullbandare 😊

Grovt avrundat så räknade jag fram till att det blev

18000, Imac plus Logic

5000 Rullbandare

1000 Avmagnetiserare

3000 Plugins + midikeyboard.

800 Tape

5000 Mixer

och några tusenlappar hit och dit för kablar, ljudkort och mikrofoner.

Det låter väldigt mycket, finns det några billigare alternativ, då jag är en vanlig student? Skippa datorn och köra helt analogt? Jag VILL köra analogt, det verkar så mycket roligare, och efter vad jag hört i skolan är ljudet så mycket bättre, vad jag skulle kalla mer "mänskligt" eller varmare/djupare. The White stripes spelade in på en 8-kanals bandare på albumet Elephant, och låter helt underbart (lyssna på Seven Nation Army). Jag vill få ett sådant sound, med lite John Frusciante inslängt (min frälsare, så ni vet)

Väldigt tacksam för alla svar, gärna grundliga med så mycket hjälp som möjligt!

best - Joakim, gitarrist.

Redigerat av jros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är det iofs många år sedan jag spelade in på tape (som tur väl är 😊 ) men de håller endast ett visst antal inspelningar, de låter bäst efter ett par inspelningar!

Varför inte göra tvärtom?

Spela in i datorn, kör över på tape för att sedan föra över på datorn igen för mastring.

På detta sätt sparar du på tapen iom att det kanske blir 10 tals ominspelningar på gitarren, en massa omtagningar på sång osv.. vilket blir enormt mycket slitage på tapen!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det iofs många år sedan jag spelade in på tape (som tur väl är 😊 ) men de håller endast ett visst antal inspelningar, de låter bäst efter ett par inspelningar!

Varför inte göra tvärtom?

Spela in i datorn, kör över på tape för att sedan föra över på datorn igen för mastring.

På detta sätt sparar du på tapen iom att det kanske blir 10 tals ominspelningar på gitarren, en massa omtagningar på sång osv.. vilket blir enormt mycket slitage på tapen!

Det är nog ett smart alternativ om man tvunget vill köra med band. Det finns bara en bandtillverkare kvar - och allt fler varianter av banden går ur produktion efter hand, så om man vill köra med band, så gäller det absolut att skona banden så mycket som möjligt...

Jag har haft en Fostex M80 en gång i tiden - och den går inte över ca 16kHz och ger en del läckage mellan närliggande spår (båda dessa saker slipper man om man spelar in på hårddisk... 😆 ). Jag misstänker att det är likadant med andra som kör 8 spår på kvartstumsband.

Med anledning av resonemanget tidigare, så kan det vara smartare att skaffa en 2-spårsbandare, eftersom du får högre ljudkvalitet på en sådan än om man ska pressa in 8 spår på samma sorts band. Då kan du köra in stereomixen på band i stället - och behålla en bättre ljudkvalitet, men fortfarande ha möjlighet till bandmättnaden, som du är ute efter. Om du vill behandla något enskilt spår med bandmättnad, så är det bara att köra ut det till band och sedan tillbaks in på ett nytt spår - så har du fördelarna från båda världarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hellre valt att använda datorn som bandspelare och hellre lagt pengarna på ett ljudkort med många in/ut gångar och kört med "riktig" mixer för analogkänslans skull och sedan investerat i tex Vintagewarmer (som är dyr och avancerad) eller Rubytube som är gratis och enklare att ratta för att få till en sk bandmättnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Vad tycker ni? Hur ska jag göra för att få det så billigt som möjligt?

Inget tjafsande om att jag ska gå helt digitalt och sånt, jag gillar rullbandare 😕

....

Jag VILL köra analogt, det verkar så mycket roligare, och efter vad jag hört i skolan är ljudet så mycket bättre, vad jag skulle kalla mer "mänskligt" eller varmare/djupare.

Jag får intrycket av att du aldrig kört med analogbandare. Och särskilt inte nån av de där leksakerna som du räknat upp. Test först innan du kastar bort en massa pengar.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Hur bra är den där Vintage Warmer, och vad kostar den? Verkar vara ett bra alternativ istället för rullbandare. Inte samma känsla dock.

Funderat en del nu och tänkte jag skaffar en Imac och ljudkort först.

Läste en del om Vintage Warmer och den verkar bra, ska ladda hem en demo när Imacen kommit hem.

En annan fråga;

Läste om ett bra sätt att micka trummor på fyra kanaler på rullbandare, vilket verkade grymt.

Skulle det isåfall funka att göra på samma sätt fast digitalt och köra genom ett mixerbord och sedan alla kanaler genom

Vintage Warmer för bandmättnad? Bara för att få ett lite gammalt trumsound, liksom.

Tack för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...