Jump to content
Annons

Nu är det dags! vill ha sista råd innan köpet


andnel

Recommended Posts

Så, nu är det dags att köpa in lite studiogrejor för mina pengar jag suttit och häckat på nu sen slutet av sommaren 😱

Så här är läget:

Jag är nybörjare för tillfället, har tidigare ingen större erfarenhet av att spela in, mastra, mixa o.s.v

Jag har bestämt mig för att köpa två mickar varav en kommer att vara Studio Project B1. Här kommer dock frågeställningarna:

Jag vill ha två mickar för att sjunga/stereomicka gitarren. Jag har kollat lite på SM57 (shure, tror den heter så va?) vilken verkar vara en bra mick för att stereomicka gitarren, men är det verkligen så klokt om det bara skulle va den som micka gitarren och man sjunger i B1:an samtidigt? är det då smartare att skaffa en till kondensatormick, och i så fall vilken?

Sen är det också så att jag behöver en stereopreamp om jag förstått det rätt (för att spela in i två mickar samtidigt). Finns det något härligt förslag på detta också?

Sista frågan gäller ljudkort, vilket verkar lite småkrångligt: Jag har ett integrerat SoundMAX Integrated Digital HD Audio..

Räcker detta eller är det så att jag borde köpa ett externt, och i så fall vilket? (nej har inte firewire på datorn)

Vore väldigt tacksam ifall jag fick vettiga svar på mina frågor 😳

PS. jag har Audacity installerat, har hört att det ska vara ett vettigt nybörjarprogram?

Redigerat av andnel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill man stereomicka guran är det att föredra 2st likadana mikrofoner. Så varför inte köpa en till B1'a? Matchade stormembranare är alltid kul 😳

Alternativt att du köper en annan modell från SP, t ex EN C4'a?

Edit: Kan lägga till att jag tycker att SM57an är väldigt tråkig på ackegura. Och att det faktiskt kan vara lättare att få bra ljud på en ackegura med bara en mikrofon 😱

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det två mickar du vill ha för att micka gitarren i stereo OCH sjunga samtidigt, så varför inte köpa

två småmembranare (line audio cm3 rekommenderar många)?

Annars är förslaget om två b1or bra, möjligen kan du byta ut den ena mot en småmenbranare och köra den på gitarren.

Ingen dynamisk (sm57, 58 eller liknande) är dock att rekommendera.

Om ljudkort och preamp; det finns en uppsjö ljudkort med två mickförstärkare i, som dessutom ansluts med USB.

Om du vill ha ett externt, alltså. Annars kan ett EMU 0404, M-audio Delta Audiophile 24/96, ESI juli@ eller liknande duga,

de kostar runt tusenlappen allihopa. En preamp på detta kostar från runt tvåtusen och uppåt, har jag för mig.

Audacity är gratis och bra, men inte direkt lämpat för mixning och bearbetning. Det ingår ofta programvara med

ljudkorten.

EDIT: Ett externt kort (USB), med två mickförstärkare verkar ligga på 2000:- och uppåt, det är nog det billigaste

alternativet.

Redigerat av henrik.brunzell
Link to comment
Dela på andra sajter

det var dock en sak ajg inte förstod... är inte preamp och ljudkort två separata saker?

alltså gitarr -> mick -> preamp -> ljudkort -> dator?

är preampen inbyggd i ljudkortet eller va?

en sak till jag skulle vilja veta är vad ljudkorten i allmänhet gör praktiskt? varför man ska ha det, och inte det kortet o.s.v

vad tycker ni om detta?

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12269

tack ändå! ska försöka hitta dessa, men länka väldigt gärna!

Redigerat av andnel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du skall koncentrera dig på en mick till en början och B1 är ett ypperligt val. Finns ingen anledning att spela in ackegura o sång samtidigt om det inte endast är för en slasktagning för att ha att följa vid vidare pålägg.

Stereomicka ackegura är svårare och betyder inte per automatik att det blir bättre.

Köp mickpreampen från samma tillverkare som B1 (heter nåt på VTB eller liknande) finns ofta paketpris.

Välj ett annat inspelningsprogram, kör själv med Cubase SE3 och är nöjd och det kostar mindre än 1500:-

Såg för lite sedan på musikmarknaden att nån sålde ett Audiophile 2496 för typ 600:-, ett bra kort som du klarar dig länge på.

Eller välj ljudkort med inbyggd preamp.

Snart lär du behöva ett par hyffsade monitorer oxå och även ett par hörlurar när du spelar in..

Link to comment
Dela på andra sajter

jo du har väl kanske rätt i att jag borde koncentrera mig på en mick det första jag gör.. jag köper i så fall paket priset. det enda jag (Fortfarande) undrar är om vad det gör för skillnad med ett ljudkort?

också hur jag praktiskt sett kopplar in ett ljudkort..har en laptop så jag kan ju inte sätta in det i datorn tror jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkorten för musik är optimerade för musik med lägre Latency inställningar osv..

Det går säkert att använda ett "vanligt" ljudkort men du måste förr eller senare gå över till ett ljudkort anpassat för musik om du vill kunna göra seriösa inspelningar.

Sedan så kan det vara problematiskt med vissa grafikkort oxå men det är en annan historia!

Link to comment
Dela på andra sajter

ah då förstår jag mycket bättre! men när jag tittat på detta kortet t.ex. här: http://se.pricerunner.com/pi/48-166977/Lju...duktinformation

så är det ju bara ett kretskort? ska man bara lägga det så "naket" och koppla in det?

Nej det kortet skall monters inne i datorn så just därför behöver du ett externt ljudkort och då ligger kortet i en plastlåda och monteras via en sladd till USB eller Firewire kontakterna i din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är bara att helt enkelt söka på "externt" då eller?

va bra! nu har jag nästan allt klart för mig så här kommer sista frågan:

gitarr/sång -> mick -> preamp -> ljudkort -> dator? right?

om jag senare behöver en till preamp är det bara att köpa till ohc koppla in eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag senare behöver en till preamp är det bara att köpa till ohc koppla in eller?

Du behöver inte tänka på sånt än!

Anledningen till att köpa fler preamps är antingen om du vill spela in flera instrument samtidigt eller om du vill ha olika "färgningar"/"sound" att välja mellan vid inspelnings ögonblicket!

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag senare behöver en till preamp är det bara att köpa till ohc koppla in eller?

Du behöver inte tänka på sånt än!

Anledningen till att köpa fler preamps är antingen om du vill spela in flera instrument samtidigt eller om du vill ha olika "färgningar"/"sound" att välja mellan vid inspelnings ögonblicket!

(Glömde) Plus att det finns även flerkanaliga preamps men bry dig inte om detta nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

man tackar man tackar så mycket för denna utdragna men väldigt specifika beskrivning 🙂

😛

På ett annat forum fär ett antal år sedan hjälpte vi en kille med diverse problem och till sist så gav vi förslag om mix och arr till en av hans bands låtar och han ändrade och ändrade tills vi blev nöjda och slutresultatet var Melody Clubs debut och genombrotts låt, jepp han var en av medlemmarna i MC och resten är historia (när vi diskuterar det nu i efterhand så brukar vi kalla det en framgångs saga 🙂 )!

Link to comment
Dela på andra sajter

det ser ju intressant ut berra! men det är fortfarande en sak jag undrar haha... på länken du skicka är det ju fortfarande bara ett kretskort, ska det vara så? har nämligen laptop. och hur många in/ut gångar har den?

Redigerat av andnel
Link to comment
Dela på andra sajter

det ser ju intressant ut berra! men det är fortfarande en sak jag undrar haha... på länken du skicka är det ju fortfarande bara ett kretskort, ska det vara så? har nämligen laptop. och hur många in/ut gångar har den?

Aha, till laptop passar det nog inte tyvärr 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...