Jump to content
Annons

Mediaspelare till Mac


SFxtc

Recommended Posts

Hallå! Jag blir snart mac-ägare. Efter att ha använt Winamp i alla år och anpassat det lite som man vill med olika plug-ins, så undrar jag nu om någon känner till en liknande spelare till mac?

Har inte fripplat med iTunes så mycket men det verkar inte som att man kan köra plug-ins såsom kompressor osv, och eftersom man är en ljudnörd så vill man ju kunna göra detta. 😄

iTunes har väl någon ljudförbättrare men jag har hört talas om att denna fuckar låtarna rätt mycket.

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå! Jag blir snart mac-ägare. Efter att ha använt Winamp i alla år och anpassat det lite som man vill med olika plug-ins, så undrar jag nu om någon känner till en liknande spelare till mac?

Har inte fripplat med iTunes så mycket men det verkar inte som att man kan köra plug-ins såsom kompressor osv, och eftersom man är en ljudnörd så vill man ju kunna göra detta. 😉

iTunes har väl någon ljudförbättrare men jag har hört talas om att denna fuckar låtarna rätt mycket.

Tips?

Varför vill du ha sånt? Är det för att trixa med egna låtar eller höra hur annat låter om man processar det mer? Alternativt för att kompensera för dåliga högtalare? De flesta skivor är ju "färdigarbetade" så jag ser ingen anledning till att trixa med dem efteråt. Snarare lyssnar jag på så mycket som möjligt med flat inställning för att lära mig hur min utrustning låter. Så att om jag vill mixa något på min egen anläggning vet hur det kommer att låta i jämförelse med andra.

Men för att svara på din fråga. iTunes har en eq som är lite sådär, inget super, men funkar om det behövs. Ljudförbättraren stänger man gärna av. Du kan hitta plugins på apples hemsida och t.ex. här. Däremot om det finns kompressorer etc vet jag tyvärr inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag gillade vad en av Winamp-kodarna gjorde efteråt, foobar2000, så är det något i stil med det jag har letat efter. Närmast jag har kommit är mediaspelaren VLC (som jag har kört som standard för video i Windows tidigare).

Slick, snabb och inget meck med ljudet eller några processorhungrande visualiseringspluggar. Dessutom klarar den de format som iTunes inte hanterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag vill ha en kompressor är att mycket av musiken i min samling har väldigt varierande ljudvolym vilket är rätt störande om det inte "rättas till". Vidare använder jag i nuläget en crossfade-plugin som tonar ljuder efter ljudnivåerna i låtarna.

Ok, jag känner mig lite pretentiös men dessa små plug-ins är liksom något man gärna vill ha kvar efter alla år. ;P Det handlar alltså inte om min egenproducerade musik i det här fallet.

Jag ska iallafall kolla upp Foobar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag vill ha en kompressor är att mycket av musiken i min samling har väldigt varierande ljudvolym vilket är rätt störande om det inte "rättas till". Vidare använder jag i nuläget en crossfade-plugin som tonar ljuder efter ljudnivåerna i låtarna.

Ok, jag känner mig lite pretentiös men dessa små plug-ins är liksom något man gärna vill ha kvar efter alla år. ;P Det handlar alltså inte om min egenproducerade musik i det här fallet.

Jag ska iallafall kolla upp Foobar. 🙂

iTunes har både automatisk volymkorrigering för låtar och det är inga problem att köra med övertoning mellan låtarna så det vattnet behöver du inte gå över ån för att hämta 😱 .

Link to comment
Dela på andra sajter

iTunes har både automatisk volymkorrigering för låtar och det är inga problem att köra med övertoning mellan låtarna så det vattnet behöver du inte gå över ån för att hämta 😉 .

Yeah, men i iTunes ställer man in hur många sekunder den ska tona och således beräknar den alltså inte själv när ljudnivån sjunker i en låt. Det är alltså här det finurliga med att använda plug-ins kommer in. 🙂

Man är ju petig liksom. Men man kanske inte kan få allt här i världen. Fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...