Jump to content
Annons

Ska fixa studio i mitt rum, hjälp!


boudo

Recommended Posts

Jag tänkte ta steget från att leka i ableton live med instrumentala låtar som jag spelar in på ett vanligt tangentbord till att göra musiken lite mer seriös. Jag tänkte alltså ha en liten studio i mitt rum. Inte alls något överpåkostat eller så, bara så jag kan spela in mina låtar. Jag har dock ingen aning om vad jag egentligen behöver, och hur bra sakerna ska vara. Särskilt eftersom min musik är så spretig. Jag vill kunna använda samplingar, mjukvarusynthar, sång, akustiska instrument i en smetig blandning så frågan är vad jag egentligen behöver.

Jag har en hyfsad dator, men bara standard ljudkort. Hur viktigt är ett bra ljudkort?

Kommer jag behöva en mixer? Vad ska man köpa för mikrofon om man vill spela in både instrument och sång? En keyboard är väl bra och ha, men vilken borde man satsa på? Ett par hörlurar eller studiomonitorer? Behöver jag några fler mjukvaroprogram förutom Ableton Live?

Alla tips är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Ett nytt ljudkort är nog att föredra. Vet inte vad du har för något inbyggt i din dator, men de som följer med datorerna är ju inga höjdare, med undantag för MAC, då det inbyggda är helt okej att börja med. Det du vill ha är ett ljudkort med låg latency, annars kommer du tappa intresset direkt med att spela in akustiska instrument. En mixer är inget man behöver ha idag då all mixning sker i själva datorn och ditt program. Däremot skall du nog satsa på en micpreamp. Har inte testat detta själv men det har fått bra kritik här på forumet sen tidigare och är prisvärt är en micpreamp som heter studioprojects VTB-1 och deras mickrofon B1, en annan mickrofon som fått bra kritik här på forumet för akustiska instrument är Line Audio CM3. Jag är inte så insatt i ableton Live men jag tror inte du behöver något annat program. Mjukvarudelen verkar du ju redan insatt i med midi och så, och audio skall ju inte vara några problem i programmet heller. Nä, kör på ditt Ableton, och om du nån gång i framtiden skulle vilja komplettera så kan du ju göra det, men nu i början tyker jag du ska köra på det du har och känner dig bekväm i, det kommer bli tillräckligt att tänka på ändå med alla nya prylar, micplaceringar, rumsakustik osv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hårdvaran har du redan fåttsvar på.

Du skriver att du vill leka med Ableton live o det glädjer mig.

Om du känner att du trivs med Ableton så skall du köra på det.

Jag andvänder det själv och är grymt nöjd med det!

Vad för sorts musik är det du vill skapa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...