Jump to content
Annons

Bäst att först spela in ljudet torrt, eller?

Recommended Posts

Liz (oregistrerad)
Postat

Jag har väldigt svårt för att spela in ljudet snustorrt i Cubase för att sedan därefter när låten är klar lägga på effekter. Men det är väl det bästa, annars blir det kanske svårt att kontrollera ljuden. Förut har jag haft med effekter från hårdvarusyntar kopplade till datorn men det har aldrig blivit riktigt bra. Hur brukar ni göra?

Annons
Postat
Jag har väldigt svårt för att spela in ljudet snustorrt i Cubase för att sedan därefter när låten är klar lägga på effekter. Men det är väl det bästa, annars blir det kanske svårt att kontrollera ljuden. Förut har jag haft med effekter från hårdvarusyntar kopplade till datorn men det har aldrig blivit riktigt bra. Hur brukar ni göra?

Beror lite på vad jag spelar in.

Ibland lägger jag lite kompressor på redan vid inspelningen, ibland även eq.

Postat

Vet man hur man vill ha det och har bra hårdvarueffekter ser jag ingen anledning till att inte spela in dessa på en gång. Jag använder exempelvis alltid mina gitarrförstärkares egna fjäderreverb när jag spelar in gitarr.

Postat

Jag föredrar att både spela in och monitorlyssna helt torrt, så att man hör precis vad som händer och inte blir lurad av att det låter "bättre" för att någon plugin är igång. Vissa vill gärna ha ett feeling-reverb i lyssningen - men det går ju i så fall att, som Larsson sade, lägga ut ett sådant i lyssningen utan att det spelas in... 😉

Har något blivit felrattat vid inspelningen, så är man mycket mer låst vid mix, än om man spelar in torrt och gör allt sådant vid mix - men är man erfaren och väl förtrogen med hela sin inspelnings/lyssnings-kedja fungerar, så kan man förstås kompensera för brister som man känner till. Det är dock inget jag skulle rekommendera innan man har lärt sig spela in rent...

Som Phobos är inne på, så kan man ju spendera väldigt mycket tid på att ratta en gitarrstärkare för att få "perfekt" ljud ur den - och om man har lagt åtskilliga timmar på det, så är det ganska meningslöst att behöva göra det jobbet igen - och med andra prylar. I det fallet bör man förstås spela in med gitarrstärkarens inställda sound - men det behöver man å andra sidan fånga upp så rent som möjligt, så att det verkligen låter som det gör ur stärkarens högtalare - för annars är ju allt jobb ändå förgäves... 😆

Postat

Precis som Claes säger handlar det ju om att veta vad man sysslar med. Som nybörjare är det mycket mer förlåtande att spela in allt rent. Men vet man vad man sysslar med och hur man vill ha slutresultatet finns det ingen anledning alls att "fixa det i mixen". Det tar bara längre tid senare.

RothHandle (oregistrerad)
Postat

Jag jobbar tvärtom.

Jag vill fatta så mycket beslut som möjligt så tidigt som möjligt så att jag hela tiden kan anpassa ljuden efter det jag hör på inspelningen istället för "...och sen i mixen kommer trummorna låta jätte distat och komprimerat ". Detta ställer å andra sidan krav krav på att alla inblandade lyssnar målmedvetet och ser till att anpassa alla ljud efter varandra.

Jag gillar inte idén att hela tiden säkra upp och att ha alla val öppna hela tiden. Ta ett beslut, funkar det inte så kan man alltid göra om det.

Det är en generell inspelning filosofi.

Postat

Jag brukar spela in relativt "vått" från början. Finjustera och lägga till fler effekter, EQ, kompressor och annat kan man alltid göra senare, men jag vill gärna höra *ungefär* hur det kommer att låta från början, dels för att bli inspirerad av själva ljudet -- det blir en annan känsla i spelandet då -- och dels för att det kan vara svårt att höra hur bra det låter när man lägger på mycket dist i efterhand. Mer eller mindre oavsiktliga harmonier/skräpljud som inte alls stör när man spelar "rent" kan ju låta fruktansvärt illa med mycket distortion t ex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.