Nisse2 Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Jag har just införskaffat digitaltrummor - Roland 3KW, och skulle behöva tips när det gäller: 1. Basklubba. Vilket material rekommenderas? Filt, gummi? Nåt särskilt att tänka på om man har dubbelpedal? 2. Stockar. Spelar ni med samma som till de vanliga trummorna? Nisse
Emil Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 1. Jag har en filtklubba som fungerar bra, har inte haft några som helst problem med den och känslan är rätt. Jag har ett par separata stockar till digitaltrummorna, anledningen är att jag från början använde de vanliga men snabbt upptäckte att det blev fula märken på plattorna av dom. Skadorna stockarna fått av att spelas på vanliga hårda cymbaler skar nästan i gummit på plattorna. Därför köpte jag ett par nya att bara använda till digitaltrummorna.
Nisse2 Postat 22 augusti 2007 Trådstartare Postat 22 augusti 2007 Tack för svar. Kör du med lättare stockar också?
Emil Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Tack för svar. Kör du med lättare stockar också? Nej, jag kör med Vic Firth X5A, samma som jag alltid gjort. Fungerar väldigt bra. Varför skulle man köra med lättare stockar för?
Nisse2 Postat 22 augusti 2007 Trådstartare Postat 22 augusti 2007 Vet ej, tänkte bara att det kanske finns en risk att man skadar cymbaler, pads etc. Nåväl, det låter skönt att höra. Nu ska jag bara lära mig att ställa in ljudet. Tycker att det låter förbaskat bra (i mina hörlurar i varje fall). Tycker dock: - Att volymen på hihatfoten är rel låg i förhållande till hihatens cymbalvolym. - Att det är svårt att hitta bra ljud och tillslag på virveln. Men det är väl mycket ovana med både tillslag och justeringar. Får jobba på det ...
Emil Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Vet ej, tänkte bara att det kanske finns en risk att man skadar cymbaler, pads etc. Nåväl, det låter skönt att höra. Nu ska jag bara lära mig att ställa in ljudet. Tycker att det låter förbaskat bra (i mina hörlurar i varje fall). Tycker dock: - Att volymen på hihatfoten är rel låg i förhållande till hihatens cymbalvolym. - Att det är svårt att hitta bra ljud och tillslag på virveln. Men det är väl mycket ovana med både tillslag och justeringar. Får jobba på det ... Tror inte att det är någon större risk att man skadar plattorna pga trummstockarna. Mitt problem vara att mina vanliga stockar hade fått så många flisor att dom var vassa och skar i gummit. Förövrigt rekomenderar jag dig att köpa en midisladd och koppla in trummorna till datorn. Då använder man dom endast som ett vanligt midi-keyboard och kan styra vilka härliga trumsamplingar som helst exermpelvis EzDrummer och DFH Superior.
Nisse2 Postat 22 augusti 2007 Trådstartare Postat 22 augusti 2007 Vet ej, tänkte bara att det kanske finns en risk att man skadar cymbaler, pads etc. Nåväl, det låter skönt att höra. Nu ska jag bara lära mig att ställa in ljudet. Tycker att det låter förbaskat bra (i mina hörlurar i varje fall). Tycker dock: - Att volymen på hihatfoten är rel låg i förhållande till hihatens cymbalvolym. - Att det är svårt att hitta bra ljud och tillslag på virveln. Men det är väl mycket ovana med både tillslag och justeringar. Får jobba på det ... Tror inte att det är någon större risk att man skadar plattorna pga trummstockarna. Mitt problem vara att mina vanliga stockar hade fått så många flisor att dom var vassa och skar i gummit. Förövrigt rekomenderar jag dig att köpa en midisladd och koppla in trummorna till datorn. Då använder man dom endast som ett vanligt midi-keyboard och kan styra vilka härliga trumsamplingar som helst exermpelvis EzDrummer och DFH Superior. Tack för tipsen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.