Jump to content
Annons

Behöver hjälp med Mic'en =)


John89

Recommended Posts

Tja, jag är en ny medlem här på forumet så hej än en gång på er alla =)

Jo, nu e det så att jag behöver hjälp med mic'en som jag köpte till min studio jag byggt ihop.

Det är nämligen så att min mic inte spelar in något när jag trycker på record. Mic'en är det inga fel på den tar emot ljud som den ska, och det här ser och hör jag klart och tydligt i hörlurarna och mätaren på mixern men när jag pratar i den, men jag kan inte spela in.

Lite mer detalierat: Om jag exempelvis skulle öppna windows ljudinspelare och trycka på rec så skulle inte sträcket i den lilla "displayen" i programmet reagera på några ljudvågor.

Somsagt hör jag mig själv i lurarna och ser att micken fungerar jättebra på mixern.

Själv tror jag att jag har kopplat fel eller missat något... så jag behöver hjälp.

Om det e viktigt så består min studio av:

Dator: Intel P4 3.00Ghz 1GB Ram (Uppgraderas snart)

Ljudkort: M-Audio Audiophile 2496

Mixer: Yamaha MG10/2

Mic: T-bone SC400

Hörlurar: T-bone HD-880

Akg K271

Instrument: Yamaha CS2x Synth

(Alla sladdar som är nödvändiga finns)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet ligger nog att den inte tar upp micsignalen, även om du hör dig sj(är så i windows om jag inte minns fel), du får kolla inställningar på mediainspelningar och kolla så att den får upp signal..

har du ett inspelningsprogram, här på forumet så kör vi oftast en DAW som tex cubase, logic, pro tools m.m och hjälper dig gärna o komma igång ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Fl studio om det var det du frågade efter =), en polare till mig installerade Cubase men jag har inte haft tid att lära mig det än.

Jag kollade lite närmare på det där med signal det värkar inte som om jag får upp någon signal alls...

Finns det kasnke någon tutorial på hur man gör dessa grejjer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Fl studio om det var det du frågade efter =), en polare till mig installerade Cubase men jag har inte haft tid att lära mig det än.

Jag kollade lite närmare på det där med signal det värkar inte som om jag får upp någon signal alls...

Finns det kasnke någon tutorial på hur man gör dessa grejjer?

Ok, så du behöver veta hur man gör i FL...använder inte det ^^.

Det är bara att söka/fråga på internet lr på FL-kategorin här på forumet hur man gör, du hittar säkert svaret på din fråga...

Som jag sa, det jag tror e fel är att mjukvaran inte vet vilken ingång(input) den ska ha, dessutom går det väll inte att spela in audio i FL ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Fl studio om det var det du frågade efter =), en polare till mig installerade Cubase men jag har inte haft tid att lära mig det än.

Finns det kasnke någon tutorial på hur man gör dessa grejjer?

Alltså jag vet inte om jag är dryg nu men det är förbjudet att ladda hem program som Cubase och FL (om det inte är Demo förstås) och det finns medlemmar här på forumet som är återförsäljare av bla Cubase som gärna hjälper till men jag tror inte de vill hjälpa folk som sitter med piratkopier, det är ju faktiskt deras leverbröd att sälja program och supporta dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Jag använder Fl studio om det var det du frågade efter =), en polare till mig installerade Cubase men jag har inte haft tid att lära mig det än.

Finns det kasnke någon tutorial på hur man gör dessa grejjer?

Alltså jag vet inte om jag är dryg nu men det är förbjudet att ladda hem program som Cubase och FL (om det inte är Demo förstås) och det finns medlemmar här på forumet som är återförsäljare av bla Cubase som gärna hjälper till men jag tror inte de vill hjälpa folk som sitter med piratkopier, det är ju faktiskt deras leverbröd att sälja program och supporta dom!

Var står det att John89 har laddat hem programmen.

Tex så skulle det kunna vara så att hans kompis har köpt tre ljudkort som jag och ha 3 cubase LE. Sen har jag lånat ut ena ljudkortet med program till en kompis.

Det är inte olagligt.

Eller så kan hans kompis ha ett cubase över som han köpt, för att han använder något annat program.

Du behöver inte äga licensen själv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Fl studio om det var det du frågade efter =), en polare till mig installerade Cubase men jag har inte haft tid att lära mig det än.

Finns det kasnke någon tutorial på hur man gör dessa grejjer?

Alltså jag vet inte om jag är dryg nu men det är förbjudet att ladda hem program som Cubase och FL (om det inte är Demo förstås) och det finns medlemmar här på forumet som är återförsäljare av bla Cubase som gärna hjälper till men jag tror inte de vill hjälpa folk som sitter med piratkopier, det är ju faktiskt deras leverbröd att sälja program och supporta dom!

Var står det att John89 har laddat hem programmen.

Tex så skulle det kunna vara så att hans kompis har köpt tre ljudkort som jag och ha 3 cubase LE. Sen har jag lånat ut ena ljudkortet med program till en kompis.

Det är inte olagligt.

Eller så kan hans kompis ha ett cubase över som han köpt, för att han använder något annat program.

Du behöver inte äga licensen själv....

Nej det står inget om att han laddat ner en piratkopia och jag upplyste bara, att om man gör det så är det olagligt!

Vet inte var du hittar din fakta någonstans?

Men äger man inte licensen har man inte rätt att använda den.

Ett bra exempel är tex om du går in i en studio som har alla licenser på program och samplingar etc så har du inte rätt enligt lag att tillverka en inspelning utan att själv köpa licenserna.

Iofs har aldrig hört att någon programtillverkare eller samplingsrättsinnehavare har dragit nån inför rätta i ett sådant fall, kan bero på antingen att de inte bryr sig eller att alla som släpper en platta köper de licenser som behövdes för att framställa plattan.

Hur som helst så är lagen sådan och vi har diskuterat detta på andra forum där även en tillverkare/ägare av ett antal program sade att de skulle åtmistone inte bry sig i ett sådant fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA då måste jag vara den som är minst olaglig när det gäller att bygga en studio av alla jag känner 😆

Jag har slösat upp till 20 lax på min studio där programmet FL ingick.. men Cubase fick jag av en polare som äger en "riktig" (Om man nu kan säga så) studio. och då menar jag att han hade med sig install CD'n...

hur såm hälst har jag fixar min muck och allt fungerar som det ska.. men tack så mycket för alla svar o all hjälp 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...