MagnusH Postat 16 augusti 2007 Dela Postat 16 augusti 2007 Jag har tänkt att köpa ett ljudkort och kanske en mixer till att ha när jag spelar in ensam eller med bandet så jag undrar om någon vet något om ljudkort. Jag har kollat runt lite på ljudkort och har hittat några som verkar bra. Här är ett extent(tror jag) firewire kort som har 8 ingångar med inbyggd preamp som är bra till inspelning. Och då behöver jag ingen mixer(tror jag också) Jag ska ha minst 7 för man ska kunna spela in trummor. Det kostar 4295:- på 4sound och på thomann.dk kostar det 3773:- http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=417148 Det andra är ett M-Audio kort som jag isådanna fall ska köpa till ett mixerbord till och det kostar 2195:- på 4sound. http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=415876 Det här mixerbordet har jag sett verkar bra http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=483152 Jag är ute efter att få så bra ljud som möjligt vid inspelning. Firewire i och för sig kortet verkar mycket enklare att förstå spela in på. Ha de bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 16 augusti 2007 Dela Postat 16 augusti 2007 Av dom alternativen skulle jag välja Presonus Firepod, jag har ett Firebox-kort nu (som är en mindre version av Firepod) som jag är väldigt nöjd med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusH Postat 16 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 16 augusti 2007 Av dom alternativen skulle jag välja Presonus Firepod, jag har ett Firebox-kort nu (som är en mindre version av Firepod) som jag är väldigt nöjd med. okej. har firepod inbyggd preamp på allla utgångar. ? Låter Din Firebox bra när man spelar in? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 16 augusti 2007 Dela Postat 16 augusti 2007 Av dom alternativen skulle jag välja Presonus Firepod, jag har ett Firebox-kort nu (som är en mindre version av Firepod) som jag är väldigt nöjd med. okej. har firepod inbyggd preamp på allla utgångar. ? Låter Din Firebox bra när man spelar in? Jag vet inte om firepod har preamps på alla ingångar och/eller utgångar, firebox har preamps på de två mickingångarna som finns och på hörlursutgången, och då gissar jag att även firepod har preamps på alla mickingångar och på hörlursutgången. Men fråga någon av butikerna som säljer det, det ska dom kunna svara på. Firebox låter bra både vid inspelning och uppspelning, du kan lyssna på min låt "Nattåg (mot Prag)" (finns här på forumet), på den är sången inspelad med Firebox-kortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Av dom alternativen skulle jag välja Presonus Firepod, jag har ett Firebox-kort nu (som är en mindre version av Firepod) som jag är väldigt nöjd med. okej. har firepod inbyggd preamp på allla utgångar. ? Låter Din Firebox bra när man spelar in? Jag vet inte om firepod har preamps på alla ingångar och/eller utgångar, firebox har preamps på de två mickingångarna som finns och på hörlursutgången, och då gissar jag att Ja, Firepod har 8 preamps på ingångarna och dom låter bra. Som jag sagt i tidigare trådar, skippa mixern om du inte ska spela in långt fler kanaler än 8 samtidigt och du vill göra flera stereospår (t ex en symfoniorkester) eller om du använder en massa ljudkällor utanför datorn som gamla synthar eller reverb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.