Jump to content
Annons

Är Cubase ett bra program för nybörjare?


Manny

Recommended Posts

Hej! Jag har köpt en midi mate kabel för att kunna koppla ihop datorn med bl.a ett keyboard och ett yamaha piano.

Vad för mjukvara tycker du är bra för en nybörjare? Jag är van vid enkla inspelningsprogram som audacity och jag vill bara kunna spela in det jag spelar på olika tracks/layers, att ändra ursprungsljudet till andra ljud vore också en bonus, men framförallt vill jag att programmet jag arbetar med är enkel eftersom jag inte gått några kurser/skolor om det här.

P.S. om det här är fel forum får ni gärna flytta inlägget 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har själv bara använt cubase och det tog ett tag att lära sig. men med hjälp av manualen och en cubase bok så lärde jag mig.

Sonar kan man ladda hem från deras hemsida för att prova (tror det var 30 dagar). Live kunde man också ta hem och prova men jag tror att det inte gick att spara eller någon annan restriktion i prov versionen.

Magix har jag testat ett annat program av och det verkade bra och lätt förståligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har köpt en midi mate kabel för att kunna koppla ihop datorn med bl.a ett keyboard och ett yamaha piano.

Vad för mjukvara tycker du är bra för en nybörjare? Jag är van vid enkla inspelningsprogram som audacity och jag vill bara kunna spela in det jag spelar på olika tracks/layers, att ändra ursprungsljudet till andra ljud vore också en bonus, men framförallt vill jag att programmet jag arbetar med är enkel eftersom jag inte gått några kurser/skolor om det här.

P.S. om det här är fel forum får ni gärna flytta inlägget 😳

ah gå direkt på cubase det tar lite pill men värt att lära sig tycker jag. du kan ju alltid fråga på forumet . glöm bara inte att söka innan du frågar

//JH

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är mycket bra - men börja i så fall med minstingversionen, Cubase SE - eller om du köper ett nytt ljudkort, så följer Cubase LE (som är ytterligare något bantat, men fullt användbart) ofta med gratis - något som kan vara smart att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er hjälp! Och vilken fin bild du har på mig Berra 😄

Det verkar som att Cubase SE är ett bra program för mig då. Jag undrar- vad är skillnaderna mellan Cubase SE/SL/SX ?

Jag tycker sättet Steinberg namnger sina produkter är lite förvirrande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er hjälp! Och vilken fin bild du har på mig Berra 😉

Det verkar som att Cubase SE är ett bra program för mig då. Jag undrar- vad är skillnaderna mellan Cubase SE/SL/SX ?

Jag tycker sättet Steinberg namnger sina produkter är lite förvirrande 😉

Haha, ja där är ju du ☺️

Eftersom att jag använder SE3 vet jag bara att det står för Starter Edition eller nåt. Dom andra förkortningarna får andra hjälpa dig med 😛

http://www.steinberg.net/932_1.html - Där har du en jämnförande länk mellan dom olika versionerna. SE3 räcker långt tycker jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Började med Cubase VST3 och Cubasis VST5, men gick över till Tracktion. Mindre administration och mycket mer kreativitet. Version 3 är ute nu och hur bra som helst. Jag fick med Cubase LE när jag köpte en ny inspelare nyligen, men kunde inte komma ihåg hur man betedde sig.

Fördelen med Cubase alla dagar i veckan är att det finns massor med trevligt folk som också använder det. Fördelen med Tracktion är att jag gör musik istället för inställningar. Om jag tillåts dra det till sin spets 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
JOEV (oregistrerad)
har själv bara använt cubase och det tog ett tag att lära sig. men med hjälp av manualen och en cubase bok så lärde jag mig.

Sonar kan man ladda hem från deras hemsida för att prova (tror det var 30 dagar). Live kunde man också ta hem och prova men jag tror att det inte gick att spara eller någon annan restriktion i prov versionen.

Magix har jag testat ett annat program av och det verkade bra och lätt förståligt.

Hej var får du tag i cubase boken? är den på svenska? vad heter den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...