Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey dÀr!

Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska vÀrld dÄ det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av vÄra gamla dator.

DessvĂ€rre Ă€r den sĂ„ pass gammal sĂ„ att den saknar Firewire, och min första frĂ„ga Ă€r vad som egentligen skiljer firewire och USB Ă„t. FĂ„r man mycket försening med USB? Är det ens vĂ€rt att köra med USB?

Efter att ha kollat Ätskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka Àr följande:

EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255

Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742

Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0

Har ni nÄgot ont/gott att sÀga om dessa ljudkort? Vilket hade du sjÀlv valt?

Vidare till mikrofon. Vi har tÀnkt att micca upp en gitarrförstÀrkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan ocksÄ spela in sÄng. Valet stÄr mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sÄngljud" fÄr man frÄn en 57a, och hur pass bra Àr en 58a till att micca upp med? Vi har Àven funderat pÄ att ha en singlemembranig kondensator mic dÄ detta verkar överlÀgset till att spela in sÄng/akustiskt med, men hur bra funkar en sÄdan att micca upp en förstÀrkare?

All hjÀlp i alla former uppskattas!

//skogsola

Annons
Postat

Vad Àr det för dator...??

En viktig frÄga..

Om det Àr en laptop sÄ fÄr ni ha ett externt kort..

Men om det Àr en StationÀr sÄ bör ni ta ett internt kort..

DÄ behövs varkens FW eller USB...

Postat
Hey dÀr!

Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska vÀrld dÄ det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av vÄra gamla dator.

DessvĂ€rre Ă€r den sĂ„ pass gammal sĂ„ att den saknar Firewire, och min första frĂ„ga Ă€r vad som egentligen skiljer firewire och USB Ă„t. FĂ„r man mycket försening med USB? Är det ens vĂ€rt att köra med USB?

Efter att ha kollat Ätskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka Àr följande:

EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255

Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742

Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0

Har ni nÄgot ont/gott att sÀga om dessa ljudkort? Vilket hade du sjÀlv valt?

Vidare till mikrofon. Vi har tÀnkt att micca upp en gitarrförstÀrkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan ocksÄ spela in sÄng. Valet stÄr mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sÄngljud" fÄr man frÄn en 57a, och hur pass bra Àr en 58a till att micca upp med? Vi har Àven funderat pÄ att ha en singlemembranig kondensator mic dÄ detta verkar överlÀgset till att spela in sÄng/akustiskt med, men hur bra funkar en sÄdan att micca upp en förstÀrkare?

All hjÀlp i alla former uppskattas!

//skogsola

Skillnaden mellan USB och FW Àr att USB skickar informationen i kluster, medans FW skickar informationen i en jömn ström. Det Àr alltsÄ att föredra med FW dÄ det handlar om att spela in i realtid.

Postat

Datorn Àr en stationÀr, men vi vill endÄ ha ett externt ljudkort p.g.a smidigheten och förflyttningmöjligheterna.

Prestanda info Àr:

Pentium 3 2.53 GHz, 1024mb ram

alternativt en

AMD 2500+, 1024 mb ram

Inte nÄgon som har nÄgra tips/erfarenheter med dessa kort?

Postat

Amd skulle jag inte rekomendera till musik och speciellt inte till M-Audios

kort...

Delta 1010LT fungerar mycket dÄligt...Till inte alls...

Men jag skulle nog ÄNDÅ föredra ett internt...SĂ„vida ni inte tĂ€nkt

flytta studio mellan stationÀr och laptop...

Postat

kort...

DĂ„ blir det sĂ„ att vi kör pĂ„ pentium 3an. Har kollat en dell pĂ„ korten nu och tror det blir E-MU 0404, sĂ„vida inget bĂ€ttre rĂ„kar trilla framför min nĂ€sa 🙂

Postat

SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De Àr ganska tÄliga mikrofoner (tÄl upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger dÀrför sÀmre Ätergivning av trasienter Àn en kondensator mick, och trasienter Àr viktigt nÀr du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle vÀlja, men SM57/58 har mÄnga anvÀndningsomrÄden. Den Àr grym pÄ att micka upp förstÀrkare, virveltrumma osv, och det gÄr faktiskt att fÄ ett grymt bra sÄngljud med lite rattandde. Men den ör helt vÀrdelös om du vill micka upp den akustiska guran.

Om du har stationÀr dator sÄ kan jag rekommendera att du kollar in m-audios ljudkort. http://www.m-audio.com

Jag tycker de Àr grymt pÄlitiliga, plus att de Àr vÀldigt populÀra kort, sÄ du fÄr snabbt hjÀlp om nÄgot skulle strula.

Har sjÀlv ett M-audio Delta 1010 med interfacet och Àr sjukt nöjd.

Mvh Ken

Postat

kort...

Har faktiskt ingen aning om hur m-audio fungerar tilsammans med AMD, men jag har bara haft grymt bra erfarenhet av alla m-audio prylar jag har stött pÄ.

Mvh Ken

Postat
SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De Àr ganska tÄliga mikrofoner (tÄl upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger dÀrför sÀmre Ätergivning av trasienter Àn en kondensator mick, och trasienter Àr viktigt nÀr du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle vÀlja, men SM57/58 har mÄnga anvÀndningsomrÄden. Den Àr grym pÄ att micka upp förstÀrkare, virveltrumma osv, och det gÄr faktiskt att fÄ ett grymt bra sÄngljud med lite rattandde. Men den ör helt vÀrdelös om du vill micka upp den akustiska guran.

Okok, tack för all hjÀlp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet.

Om man mickar upp en förstÀrkare pÄ lite distans med en kondensator mic, gÄr det helt Ät helvete dÄ? (Hade tÀnkt mig en kondensator mic runt 1000:- , nÄgon kanske har nÄgra bra tips hÀr med).

Postat

Okok, tack för all hjÀlp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet.

Om man mickar upp en förstÀrkare pÄ lite distans med en kondensator mic, gÄr det helt Ät helvete dÄ? (Hade tÀnkt mig en kondensator mic runt 1000:- , nÄgon kanske har nÄgra bra tips hÀr med).

Att micka pÄ distans med kondensatormick gÄr helt okej. Du fÄr oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bÀsta Àr om du bÄde nÀrmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar sÄ fÄr du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende pÄ hur vÀldÀmpad rummet Àr. Vilket Àr ofta pÄ bÄde gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstÀrkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad Àr det för musikstil du har tÀnkt dig att spela in?

Studio Projects B1 har fÄtt mycket beröm och sÀgs ofta vara den bÀsta stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen.

Mvh Ken

Postat
Att micka pÄ distans med kondensatormick gÄr helt okej. Du fÄr oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bÀsta Àr om du bÄde nÀrmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar sÄ fÄr du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende pÄ hur vÀldÀmpad rummet Àr. Vilket Àr ofta pÄ bÄde gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstÀrkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad Àr det för musikstil du har tÀnkt dig att spela in?

Studio Projects B1 har fÄtt mycket beröm och sÀgs ofta vara den bÀsta stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen.

Mvh Ken

Jag har nu slÀngt mig ut pÄ andra tankar, nÀmligen att köpa en firewire hub till min PCI slot, och sedan köpa kortet Mackie Onyx Satellite för 2,4k. (prissÀnkt, legat runt 5000). Verkar vara ett bra kort för pengarna. Det blir med största sannolikhet Studio Projects B1 dÄ den verkar vara den perfekta micen för oss, lite allround =).

Musikstilarna blir allt möjligt. Personligen sÄ har jag avgudat metallica sen jag var 8 och det kommer sÀkert att spelas in en del trash pÄ den. Sen spelar jag i ett fusion/blues/jazz band, och det kommer att anvÀndas till det ocksÄ. Man kan sÀga sÄ hÀr:

Hemma har vi 2 st SG GIBSON, 1 sexstrÀngad fender, 1 12-strÀngad cort, 2 nylonstrÀngade gittarer (en spansk, och en typ kinesisk) och ett piano. Dessutom Àr min bror sÄngare och gillar ted gÀrdestad, sÄ du kan ju tÀnka dig att all möjlig musik kommer spelas in.

Postat

Vad Àr skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ?

Jag kommer skaffa mig en laptop snart och undrar om det ens Àr möjligt att köra exempelvis Fruityloops pÄ den.. och senare kunna koppla ett mixerbord/ el trummor/ gitarr / och synt.

Kanske man dÄ skulle skffa sig ett externt ljudkort ocksÄ?

Postat

Lonian you threadjacker 🙂

NÄja...

Du kan sÀkert köra det mesta pÄ lappen sÄ lÀngen den Àr kraftfull nog.

(Proc, minnen osv)

DÀr ska du köra externt kort...Av den enkla anl att du inte fÄr in ett internt..

Skillnaden Ă€r vĂ€l inte sĂ„ stor igentligen..MÖJLIGTVIS kan man skilja lite

pÄ latancy/fördröjning i ljudet in/ut..Men det Àr nog knappt mÀrkbart.

Postat

Skogsola:

Ska du spela in trashmetal sĂ„ bara mĂ„ste du köpa en sm57. Dom Ă€r mycket lĂ€tta att anvĂ€nda och du fĂ„r som sĂ€mst ett helt ok gitarrljud. Älskar mina sm57or 🙂

Lonian:

Det Àr inga som helst problem att göra musik pÄ en laptop, sÄ lÀnge prestandan Àr bra. Köp ett extrant usb/firewirekort sÄ kan du koppla in allt till det sen.

Postat
Skogsola:

Ska du spela in trashmetal sĂ„ bara mĂ„ste du köpa en sm57. Dom Ă€r mycket lĂ€tta att anvĂ€nda och du fĂ„r som sĂ€mst ett helt ok gitarrljud. Älskar mina sm57or â˜ș

Jadu, det kommer sÀkerligen bli en SM57a senare dÄ, men som sagt sÄ ska jag börja med studio SB1, dÄ min bror spelar in sÄng ocksÄ. Eftersom jag fortfarande Àr student och inge vidare rik fÄr man ta ett steg i taget, och sedan se hur mycket man kommer anvÀnda sakerna.

Postat (redigerat)

Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och gÄr inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gÄ att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X vÀljer man helt sonika ljudkortet man avser anvÀnda för tillfÀllet. Exempel: Asus P5K-VM

Ett internt ljudkort (stationÀr dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationÀra dator. Man kan inte anvÀnda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632

Ett internt ljudkort (bÀrbar dator) = samma sak som för den stationÀra datorn fast anpassat för att fÄ plats i en bÀrbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface

Ett externt ljudkort = ett ljudkort som Ă€r utanför din dator, oavsett om du anvĂ€nder en bĂ€rbar eller stationĂ€r dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Är inte bundet till PC eller Mac utan gĂ„r att anvĂ€nda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400

Hoppas att ovanstĂ„ende text var till nĂ„gon nytta 😉

EDIT: Fann en bra beskrivning pĂ„ fler ljudinterface hĂ€r â˜ș

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och gÄr inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gÄ att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X vÀljer man helt sonika ljudkortet man avser anvÀnda för tillfÀllet. Exempel: Asus P5K-VM

Ett internt ljudkort (stationÀr dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationÀra dator. Man kan inte anvÀnda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632

Ett internt ljudkort (bÀrbar dator) = samma sak som för den stationÀra datorn fast anpassat för att fÄ plats i en bÀrbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface

Ett externt ljudkort = ett ljudkort som Ă€r utanför din dator, oavsett om du anvĂ€nder en bĂ€rbar eller stationĂ€r dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Är inte bundet till PC eller Mac utan gĂ„r att anvĂ€nda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400

Hoppas att ovanstĂ„ende text var till nĂ„gon nytta 🙂

EDIT: Fann en bra beskrivning pĂ„ fler ljudinterface hĂ€r 😛

Mycket bra skrivit (= Men det dÀr visste jag ju redan.

Jag menade skillnaden pÄ prestandan, men har ju fÄtt svar pÄ det nu ocksÄ.

Tackar!

Och tack för lÀnkarna ocksÄ ^-^

Redigerat av Lonian
jensss (oregistrerad)
Postat
SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen sĂ„?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktÀren, och sÄ har jag hört att 58:an lÀcker in mer.

Postat
SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen sĂ„?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktÀren, och sÄ har jag hört att 58:an lÀcker in mer.

Det gÄr myter om att det Àr olika kapslar i SM57 och SM58 men det Àr det verkligen inte. Det Àr identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden Àr höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.

jensss (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det verkligen sĂ„?

Det gÄr myter om att det Àr olika kapslar i SM57 och SM58 men det Àr det verkligen inte. Det Àr identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden Àr höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.

Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes hÀr nÄnstans. Vad grundar du denna fakta pÄ?

Och för att hÄlla oss till trÄden, sÄ vill jag rÄda dig om att kolla begagnat innan du köper! DÀr kan du om du Àr duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som Àr dubbelt sÄ bra.!

MVH Jens

Redigerat av jensss
Postat

Är det verkligen sĂ„?

Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes hÀr nÄnstans. Vad grundar du denna fakta pÄ?

Och för att hÄlla oss till trÄden, sÄ vill jag rÄda dig om att kolla begagnat innan du köper! DÀr kan du om du Àr duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som Àr dubbelt sÄ bra.!

MVH Jens

Har inte lÀst det till mig sjÀlv, men jag har stor erfarenhet av bÄda mikrofonerna och jag har nÀmligen aldrig upplevt nÄgon mÀrkbar skildnad mellan mikrofonerna, plus att firman FAS i falun (som Àr en sveriges största ljudfirmor) berÀttade detta för ett tag sedan. Har Àven hört det av mÄnga andra kunniga inom omrÄdet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.