skogsola Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Hey dĂ€r! Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska vĂ€rld dĂ„ det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av vĂ„ra gamla dator. DessvĂ€rre Ă€r den sĂ„ pass gammal sĂ„ att den saknar Firewire, och min första frĂ„ga Ă€r vad som egentligen skiljer firewire och USB Ă„t. FĂ„r man mycket försening med USB? Ăr det ens vĂ€rt att köra med USB? Efter att ha kollat Ă„tskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka Ă€r följande: EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255 Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742 Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0 Har ni nĂ„got ont/gott att sĂ€ga om dessa ljudkort? Vilket hade du sjĂ€lv valt? Vidare till mikrofon. Vi har tĂ€nkt att micca upp en gitarrförstĂ€rkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan ocksĂ„ spela in sĂ„ng. Valet stĂ„r mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sĂ„ngljud" fĂ„r man frĂ„n en 57a, och hur pass bra Ă€r en 58a till att micca upp med? Vi har Ă€ven funderat pĂ„ att ha en singlemembranig kondensator mic dĂ„ detta verkar överlĂ€gset till att spela in sĂ„ng/akustiskt med, men hur bra funkar en sĂ„dan att micca upp en förstĂ€rkare? All hjĂ€lp i alla former uppskattas! //skogsola
Twilight_Zound Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Vad Àr det för dator...?? En viktig frÄga.. Om det Àr en laptop sÄ fÄr ni ha ett externt kort.. Men om det Àr en StationÀr sÄ bör ni ta ett internt kort.. DÄ behövs varkens FW eller USB...
delaguerraconleche Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Hey dĂ€r! Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska vĂ€rld dĂ„ det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av vĂ„ra gamla dator. DessvĂ€rre Ă€r den sĂ„ pass gammal sĂ„ att den saknar Firewire, och min första frĂ„ga Ă€r vad som egentligen skiljer firewire och USB Ă„t. FĂ„r man mycket försening med USB? Ăr det ens vĂ€rt att köra med USB? Efter att ha kollat Ă„tskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka Ă€r följande: EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255 Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742 Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0 Har ni nĂ„got ont/gott att sĂ€ga om dessa ljudkort? Vilket hade du sjĂ€lv valt? Vidare till mikrofon. Vi har tĂ€nkt att micca upp en gitarrförstĂ€rkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan ocksĂ„ spela in sĂ„ng. Valet stĂ„r mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sĂ„ngljud" fĂ„r man frĂ„n en 57a, och hur pass bra Ă€r en 58a till att micca upp med? Vi har Ă€ven funderat pĂ„ att ha en singlemembranig kondensator mic dĂ„ detta verkar överlĂ€gset till att spela in sĂ„ng/akustiskt med, men hur bra funkar en sĂ„dan att micca upp en förstĂ€rkare? All hjĂ€lp i alla former uppskattas! //skogsola Skillnaden mellan USB och FW Ă€r att USB skickar informationen i kluster, medans FW skickar informationen i en jömn ström. Det Ă€r alltsĂ„ att föredra med FW dĂ„ det handlar om att spela in i realtid.
skogsola Postat 12 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 12 augusti 2007 Datorn Àr en stationÀr, men vi vill endÄ ha ett externt ljudkort p.g.a smidigheten och förflyttningmöjligheterna. Prestanda info Àr: Pentium 3 2.53 GHz, 1024mb ram alternativt en AMD 2500+, 1024 mb ram Inte nÄgon som har nÄgra tips/erfarenheter med dessa kort?
Twilight_Zound Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Amd skulle jag inte rekomendera till musik och speciellt inte till M-Audios kort... Delta 1010LT fungerar mycket dĂ„ligt...Till inte alls... Men jag skulle nog ĂNDĂ föredra ett internt...SĂ„vida ni inte tĂ€nkt flytta studio mellan stationĂ€r och laptop...
skogsola Postat 12 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 12 augusti 2007 Amd skulle jag inte rekomendera till musik och speciellt inte till M-Audioskort... DĂ„ blir det sĂ„ att vi kör pĂ„ pentium 3an. Har kollat en dell pĂ„ korten nu och tror det blir E-MU 0404, sĂ„vida inget bĂ€ttre rĂ„kar trilla framför min nĂ€sa đ
Ken KÀngström Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De Àr ganska tÄliga mikrofoner (tÄl upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger dÀrför sÀmre Ätergivning av trasienter Àn en kondensator mick, och trasienter Àr viktigt nÀr du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle vÀlja, men SM57/58 har mÄnga anvÀndningsomrÄden. Den Àr grym pÄ att micka upp förstÀrkare, virveltrumma osv, och det gÄr faktiskt att fÄ ett grymt bra sÄngljud med lite rattandde. Men den ör helt vÀrdelös om du vill micka upp den akustiska guran. Om du har stationÀr dator sÄ kan jag rekommendera att du kollar in m-audios ljudkort. http://www.m-audio.com Jag tycker de Àr grymt pÄlitiliga, plus att de Àr vÀldigt populÀra kort, sÄ du fÄr snabbt hjÀlp om nÄgot skulle strula. Har sjÀlv ett M-audio Delta 1010 med interfacet och Àr sjukt nöjd. Mvh Ken
Ken KÀngström Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Amd skulle jag inte rekomendera till musik och speciellt inte till M-Audioskort... Har faktiskt ingen aning om hur m-audio fungerar tilsammans med AMD, men jag har bara haft grymt bra erfarenhet av alla m-audio prylar jag har stött pÄ. Mvh Ken
skogsola Postat 12 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 12 augusti 2007 SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De Àr ganska tÄliga mikrofoner (tÄl upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger dÀrför sÀmre Ätergivning av trasienter Àn en kondensator mick, och trasienter Àr viktigt nÀr du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle vÀlja, men SM57/58 har mÄnga anvÀndningsomrÄden. Den Àr grym pÄ att micka upp förstÀrkare, virveltrumma osv, och det gÄr faktiskt att fÄ ett grymt bra sÄngljud med lite rattandde. Men den ör helt vÀrdelös om du vill micka upp den akustiska guran. Okok, tack för all hjÀlp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet. Om man mickar upp en förstÀrkare pÄ lite distans med en kondensator mic, gÄr det helt Ät helvete dÄ? (Hade tÀnkt mig en kondensator mic runt 1000:- , nÄgon kanske har nÄgra bra tips hÀr med).
Ken KÀngström Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 SM57 och Sm58 Àr exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Àr höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De Àr ganska tÄliga mikrofoner (tÄl upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger dÀrför sÀmre Ätergivning av trasienter Àn en kondensator mick, och trasienter Àr viktigt nÀr du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle vÀlja, men SM57/58 har mÄnga anvÀndningsomrÄden. Den Àr grym pÄ att micka upp förstÀrkare, virveltrumma osv, och det gÄr faktiskt att fÄ ett grymt bra sÄngljud med lite rattandde. Men den ör helt vÀrdelös om du vill micka upp den akustiska guran. Okok, tack för all hjÀlp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet. Om man mickar upp en förstÀrkare pÄ lite distans med en kondensator mic, gÄr det helt Ät helvete dÄ? (Hade tÀnkt mig en kondensator mic runt 1000:- , nÄgon kanske har nÄgra bra tips hÀr med). Att micka pÄ distans med kondensatormick gÄr helt okej. Du fÄr oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bÀsta Àr om du bÄde nÀrmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar sÄ fÄr du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende pÄ hur vÀldÀmpad rummet Àr. Vilket Àr ofta pÄ bÄde gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstÀrkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad Àr det för musikstil du har tÀnkt dig att spela in? Studio Projects B1 har fÄtt mycket beröm och sÀgs ofta vara den bÀsta stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen. Mvh Ken
skogsola Postat 12 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 12 augusti 2007 Att micka pÄ distans med kondensatormick gÄr helt okej. Du fÄr oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bÀsta Àr om du bÄde nÀrmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar sÄ fÄr du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende pÄ hur vÀldÀmpad rummet Àr. Vilket Àr ofta pÄ bÄde gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstÀrkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad Àr det för musikstil du har tÀnkt dig att spela in? Studio Projects B1 har fÄtt mycket beröm och sÀgs ofta vara den bÀsta stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen. Mvh Ken Jag har nu slÀngt mig ut pÄ andra tankar, nÀmligen att köpa en firewire hub till min PCI slot, och sedan köpa kortet Mackie Onyx Satellite för 2,4k. (prissÀnkt, legat runt 5000). Verkar vara ett bra kort för pengarna. Det blir med största sannolikhet Studio Projects B1 dÄ den verkar vara den perfekta micen för oss, lite allround =). Musikstilarna blir allt möjligt. Personligen sÄ har jag avgudat metallica sen jag var 8 och det kommer sÀkert att spelas in en del trash pÄ den. Sen spelar jag i ett fusion/blues/jazz band, och det kommer att anvÀndas till det ocksÄ. Man kan sÀga sÄ hÀr: Hemma har vi 2 st SG GIBSON, 1 sexstrÀngad fender, 1 12-strÀngad cort, 2 nylonstrÀngade gittarer (en spansk, och en typ kinesisk) och ett piano. Dessutom Àr min bror sÄngare och gillar ted gÀrdestad, sÄ du kan ju tÀnka dig att all möjlig musik kommer spelas in.
Lonian Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Vad Àr skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ? Jag kommer skaffa mig en laptop snart och undrar om det ens Àr möjligt att köra exempelvis Fruityloops pÄ den.. och senare kunna koppla ett mixerbord/ el trummor/ gitarr / och synt. Kanske man dÄ skulle skffa sig ett externt ljudkort ocksÄ?
Twilight_Zound Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Lonian you threadjacker đ NĂ„ja... Du kan sĂ€kert köra det mesta pĂ„ lappen sĂ„ lĂ€ngen den Ă€r kraftfull nog. (Proc, minnen osv) DĂ€r ska du köra externt kort...Av den enkla anl att du inte fĂ„r in ett internt.. Skillnaden Ă€r vĂ€l inte sĂ„ stor igentligen..MĂJLIGTVIS kan man skilja lite pĂ„ latancy/fördröjning i ljudet in/ut..Men det Ă€r nog knappt mĂ€rkbart.
pirateKING Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Skogsola: Ska du spela in trashmetal sĂ„ bara mĂ„ste du köpa en sm57. Dom Ă€r mycket lĂ€tta att anvĂ€nda och du fĂ„r som sĂ€mst ett helt ok gitarrljud. Ălskar mina sm57or đ Lonian: Det Ă€r inga som helst problem att göra musik pĂ„ en laptop, sĂ„ lĂ€nge prestandan Ă€r bra. Köp ett extrant usb/firewirekort sĂ„ kan du koppla in allt till det sen.
skogsola Postat 13 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2007 Skogsola:Ska du spela in trashmetal sĂ„ bara mĂ„ste du köpa en sm57. Dom Ă€r mycket lĂ€tta att anvĂ€nda och du fĂ„r som sĂ€mst ett helt ok gitarrljud. Ălskar mina sm57or âșïž Jadu, det kommer sĂ€kerligen bli en SM57a senare dĂ„, men som sagt sĂ„ ska jag börja med studio SB1, dĂ„ min bror spelar in sĂ„ng ocksĂ„. Eftersom jag fortfarande Ă€r student och inge vidare rik fĂ„r man ta ett steg i taget, och sedan se hur mycket man kommer anvĂ€nda sakerna.
Implasticyde Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 (redigerat) Vad Ă€r skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ? Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och gĂ„r inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gĂ„ att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X vĂ€ljer man helt sonika ljudkortet man avser anvĂ€nda för tillfĂ€llet. Exempel: Asus P5K-VM Ett internt ljudkort (stationĂ€r dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationĂ€ra dator. Man kan inte anvĂ€nda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632 Ett internt ljudkort (bĂ€rbar dator) = samma sak som för den stationĂ€ra datorn fast anpassat för att fĂ„ plats i en bĂ€rbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface Ett externt ljudkort = ett ljudkort som Ă€r utanför din dator, oavsett om du anvĂ€nder en bĂ€rbar eller stationĂ€r dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Ăr inte bundet till PC eller Mac utan gĂ„r att anvĂ€nda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400 Hoppas att ovanstĂ„ende text var till nĂ„gon nytta đ EDIT: Fann en bra beskrivning pĂ„ fler ljudinterface hĂ€r âșïž Redigerat 13 augusti 2007 av Implasticyde
Lonian Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 (redigerat) Vad Ă€r skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ? Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och gĂ„r inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gĂ„ att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X vĂ€ljer man helt sonika ljudkortet man avser anvĂ€nda för tillfĂ€llet. Exempel: Asus P5K-VM Ett internt ljudkort (stationĂ€r dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationĂ€ra dator. Man kan inte anvĂ€nda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632 Ett internt ljudkort (bĂ€rbar dator) = samma sak som för den stationĂ€ra datorn fast anpassat för att fĂ„ plats i en bĂ€rbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface Ett externt ljudkort = ett ljudkort som Ă€r utanför din dator, oavsett om du anvĂ€nder en bĂ€rbar eller stationĂ€r dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Ăr inte bundet till PC eller Mac utan gĂ„r att anvĂ€nda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400 Hoppas att ovanstĂ„ende text var till nĂ„gon nytta đ EDIT: Fann en bra beskrivning pĂ„ fler ljudinterface hĂ€r đ Mycket bra skrivit (= Men det dĂ€r visste jag ju redan. Jag menade skillnaden pĂ„ prestandan, men har ju fĂ„tt svar pĂ„ det nu ocksĂ„. Tackar! Och tack för lĂ€nkarna ocksĂ„ ^-^ Redigerat 15 augusti 2007 av Lonian
jensss (oregistrerad) Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 SM57 och Sm58 Ă€r exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Ă€r höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. Ăr det verkligen sĂ„? Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktĂ€ren, och sĂ„ har jag hört att 58:an lĂ€cker in mer.
Ken KĂ€ngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 SM57 och Sm58 Ă€r exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Ă€r höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. Ăr det verkligen sĂ„? Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktĂ€ren, och sĂ„ har jag hört att 58:an lĂ€cker in mer. Det gĂ„r myter om att det Ă€r olika kapslar i SM57 och SM58 men det Ă€r det verkligen inte. Det Ă€r identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden Ă€r höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.
jensss (oregistrerad) Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 (redigerat) SM57 och Sm58 Ă€r exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Ă€r höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. Ăr det verkligen sĂ„? Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktĂ€ren, och sĂ„ har jag hört att 58:an lĂ€cker in mer. Det gĂ„r myter om att det Ă€r olika kapslar i SM57 och SM58 men det Ă€r det verkligen inte. Det Ă€r identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden Ă€r höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har. Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes hĂ€r nĂ„nstans. Vad grundar du denna fakta pĂ„? Och för att hĂ„lla oss till trĂ„den, sĂ„ vill jag rĂ„da dig om att kolla begagnat innan du köper! DĂ€r kan du om du Ă€r duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som Ă€r dubbelt sĂ„ bra.! MVH Jens Redigerat 15 augusti 2007 av jensss
Ken KĂ€ngström Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 SM57 och Sm58 Ă€r exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden Ă€r höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. Ăr det verkligen sĂ„? Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktĂ€ren, och sĂ„ har jag hört att 58:an lĂ€cker in mer. Det gĂ„r myter om att det Ă€r olika kapslar i SM57 och SM58 men det Ă€r det verkligen inte. Det Ă€r identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden Ă€r höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har. Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes hĂ€r nĂ„nstans. Vad grundar du denna fakta pĂ„? Och för att hĂ„lla oss till trĂ„den, sĂ„ vill jag rĂ„da dig om att kolla begagnat innan du köper! DĂ€r kan du om du Ă€r duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som Ă€r dubbelt sĂ„ bra.! MVH Jens Har inte lĂ€st det till mig sjĂ€lv, men jag har stor erfarenhet av bĂ„da mikrofonerna och jag har nĂ€mligen aldrig upplevt nĂ„gon mĂ€rkbar skildnad mellan mikrofonerna, plus att firman FAS i falun (som Ă€r en sveriges största ljudfirmor) berĂ€ttade detta för ett tag sedan. Har Ă€ven hört det av mĂ„nga andra kunniga inom omrĂ„det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.