Jump to content
Annons

Hemmastudio


skogsola

Recommended Posts

Hey där!

Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska värld då det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av våra gamla dator.

Dessvärre är den så pass gammal så att den saknar Firewire, och min första fråga är vad som egentligen skiljer firewire och USB åt. Får man mycket försening med USB? Är det ens värt att köra med USB?

Efter att ha kollat åtskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka är följande:

EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255

Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742

Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0

Har ni något ont/gott att säga om dessa ljudkort? Vilket hade du själv valt?

Vidare till mikrofon. Vi har tänkt att micca upp en gitarrförstärkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan också spela in sång. Valet står mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sångljud" får man från en 57a, och hur pass bra är en 58a till att micca upp med? Vi har även funderat på att ha en singlemembranig kondensator mic då detta verkar överlägset till att spela in sång/akustiskt med, men hur bra funkar en sådan att micca upp en förstärkare?

All hjälp i alla former uppskattas!

//skogsola

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hey där!

Jag har nu kommit till det stadiet i min musikaliska värld då det skulle vara kul att göra lite hemmainspelningar, och jag och min bror har nu planerat att göra en studio av våra gamla dator.

Dessvärre är den så pass gammal så att den saknar Firewire, och min första fråga är vad som egentligen skiljer firewire och USB åt. Får man mycket försening med USB? Är det ens värt att köra med USB?

Efter att ha kollat åtskilliga ljudkort, har vi nu iaf strippat ner det till 3, vilka är följande:

EMU: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255

Eridol: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742

Lexicon lambda: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...ra&grupp=Lj udkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=1227 0

Har ni något ont/gott att säga om dessa ljudkort? Vilket hade du själv valt?

Vidare till mikrofon. Vi har tänkt att micca upp en gitarrförstärkare, akustiska gitarrer, eventuellt ett piano och sedan också spela in sång. Valet står mellan en SM57, eller en SM58. Hur pass bra "sångljud" får man från en 57a, och hur pass bra är en 58a till att micca upp med? Vi har även funderat på att ha en singlemembranig kondensator mic då detta verkar överlägset till att spela in sång/akustiskt med, men hur bra funkar en sådan att micca upp en förstärkare?

All hjälp i alla former uppskattas!

//skogsola

Skillnaden mellan USB och FW är att USB skickar informationen i kluster, medans FW skickar informationen i en jömn ström. Det är alltså att föredra med FW då det handlar om att spela in i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn är en stationär, men vi vill endå ha ett externt ljudkort p.g.a smidigheten och förflyttningmöjligheterna.

Prestanda info är:

Pentium 3 2.53 GHz, 1024mb ram

alternativt en

AMD 2500+, 1024 mb ram

Inte någon som har några tips/erfarenheter med dessa kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Amd skulle jag inte rekomendera till musik och speciellt inte till M-Audios

kort...

Då blir det så att vi kör på pentium 3an. Har kollat en dell på korten nu och tror det blir E-MU 0404, såvida inget bättre råkar trilla framför min näsa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De är ganska tåliga mikrofoner (tål upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger därför sämre återgivning av trasienter än en kondensator mick, och trasienter är viktigt när du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle välja, men SM57/58 har många användningsområden. Den är grym på att micka upp förstärkare, virveltrumma osv, och det går faktiskt att få ett grymt bra sångljud med lite rattandde. Men den ör helt värdelös om du vill micka upp den akustiska guran.

Om du har stationär dator så kan jag rekommendera att du kollar in m-audios ljudkort. http://www.m-audio.com

Jag tycker de är grymt pålitiliga, plus att de är väldigt populära kort, så du får snabbt hjälp om något skulle strula.

Har själv ett M-audio Delta 1010 med interfacet och är sjukt nöjd.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De är ganska tåliga mikrofoner (tål upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger därför sämre återgivning av trasienter än en kondensator mick, och trasienter är viktigt när du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle välja, men SM57/58 har många användningsområden. Den är grym på att micka upp förstärkare, virveltrumma osv, och det går faktiskt att få ett grymt bra sångljud med lite rattandde. Men den ör helt värdelös om du vill micka upp den akustiska guran.

Okok, tack för all hjälp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet.

Om man mickar upp en förstärkare på lite distans med en kondensator mic, går det helt åt helvete då? (Hade tänkt mig en kondensator mic runt 1000:- , någon kanske har några bra tips här med).

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det. De är ganska tåliga mikrofoner (tål upp till 130dB om jag inte minns fel). Den dippar lite vid diskanten och har inte alls samma responstid som en kondensator och ger därför sämre återgivning av trasienter än en kondensator mick, och trasienter är viktigt när du mickar upp akustisk gitarr. Vet inte vad jag skulle välja, men SM57/58 har många användningsområden. Den är grym på att micka upp förstärkare, virveltrumma osv, och det går faktiskt att få ett grymt bra sångljud med lite rattandde. Men den ör helt värdelös om du vill micka upp den akustiska guran.

Okok, tack för all hjälp. Skall kika vidare lite mer, men just nu lutar det mot E-MU kortet.

Om man mickar upp en förstärkare på lite distans med en kondensator mic, går det helt åt helvete då? (Hade tänkt mig en kondensator mic runt 1000:- , någon kanske har några bra tips här med).

Att micka på distans med kondensatormick går helt okej. Du får oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bästa är om du både närmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar så får du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende på hur väldämpad rummet är. Vilket är ofta på både gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstärkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad är det för musikstil du har tänkt dig att spela in?

Studio Projects B1 har fått mycket beröm och sägs ofta vara den bästa stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att micka på distans med kondensatormick går helt okej. Du får oftaste ett lite varmare ljud med kondensatorn. Det bästa är om du både närmickar med en SM57 och sedan distansmickar med en kondensare. Om du bara distansmickar så får du högst sannorlikt in mycket rumsklang i inspelningen beroende på hur väldämpad rummet är. Vilket är ofta på både gott och ont. Men jag rekommenderar starkt en dynamisk mikrofon till mickning av förstärkare. Det gör faktiskt en grym skildnad. Vad är det för musikstil du har tänkt dig att spela in?

Studio Projects B1 har fått mycket beröm och sägs ofta vara den bästa stormembranaren i prisklassen. Tror den kostar straxt under tusingen.

Mvh Ken

Jag har nu slängt mig ut på andra tankar, nämligen att köpa en firewire hub till min PCI slot, och sedan köpa kortet Mackie Onyx Satellite för 2,4k. (prissänkt, legat runt 5000). Verkar vara ett bra kort för pengarna. Det blir med största sannolikhet Studio Projects B1 då den verkar vara den perfekta micen för oss, lite allround =).

Musikstilarna blir allt möjligt. Personligen så har jag avgudat metallica sen jag var 8 och det kommer säkert att spelas in en del trash på den. Sen spelar jag i ett fusion/blues/jazz band, och det kommer att användas till det också. Man kan säga så här:

Hemma har vi 2 st SG GIBSON, 1 sexsträngad fender, 1 12-strängad cort, 2 nylonsträngade gittarer (en spansk, och en typ kinesisk) och ett piano. Dessutom är min bror sångare och gillar ted gärdestad, så du kan ju tänka dig att all möjlig musik kommer spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ?

Jag kommer skaffa mig en laptop snart och undrar om det ens är möjligt att köra exempelvis Fruityloops på den.. och senare kunna koppla ett mixerbord/ el trummor/ gitarr / och synt.

Kanske man då skulle skffa sig ett externt ljudkort också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonian you threadjacker 🙂

Nåja...

Du kan säkert köra det mesta på lappen så längen den är kraftfull nog.

(Proc, minnen osv)

Där ska du köra externt kort...Av den enkla anl att du inte får in ett internt..

Skillnaden är väl inte så stor igentligen..MÖJLIGTVIS kan man skilja lite

på latancy/fördröjning i ljudet in/ut..Men det är nog knappt märkbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skogsola:

Ska du spela in trashmetal så bara måste du köpa en sm57. Dom är mycket lätta att använda och du får som sämst ett helt ok gitarrljud. Älskar mina sm57or 🙂

Lonian:

Det är inga som helst problem att göra musik på en laptop, så länge prestandan är bra. Köp ett extrant usb/firewirekort så kan du koppla in allt till det sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skogsola:

Ska du spela in trashmetal så bara måste du köpa en sm57. Dom är mycket lätta att använda och du får som sämst ett helt ok gitarrljud. Älskar mina sm57or ☺️

Jadu, det kommer säkerligen bli en SM57a senare då, men som sagt så ska jag börja med studio SB1, då min bror spelar in sång också. Eftersom jag fortfarande är student och inge vidare rik får man ta ett steg i taget, och sedan se hur mycket man kommer använda sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ?

Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och går inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gå att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X väljer man helt sonika ljudkortet man avser använda för tillfället. Exempel: Asus P5K-VM

Ett internt ljudkort (stationär dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationära dator. Man kan inte använda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632

Ett internt ljudkort (bärbar dator) = samma sak som för den stationära datorn fast anpassat för att få plats i en bärbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface

Ett externt ljudkort = ett ljudkort som är utanför din dator, oavsett om du använder en bärbar eller stationär dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Är inte bundet till PC eller Mac utan går att använda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400

Hoppas att ovanstående text var till någon nytta 😉

EDIT: Fann en bra beskrivning på fler ljudinterface här ☺️

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan integrerat ljudkort och externt ?

Ett integrerat ljudkort = inbyggt i moderkortet och går inte att byta ut. Ett integrerat ljudkort skall gå att inaktivera i BIOS om du kör med Windows om du installerar ett internt ljudkort. I Mac OS X väljer man helt sonika ljudkortet man avser använda för tillfället. Exempel: Asus P5K-VM

Ett internt ljudkort (stationär dator) = ett ljudkort som du trycker i en PCI-port inne i din stationära dator. Man kan inte använda ett PCI-kort avsett för PC i en Mac och vice versa. Exempel: RME HDSP 9632

Ett internt ljudkort (bärbar dator) = samma sak som för den stationära datorn fast anpassat för att få plats i en bärbar dator. Exempel: RME Cardbus Interface

Ett externt ljudkort = ett ljudkort som är utanför din dator, oavsett om du använder en bärbar eller stationär dator. Kominucerar via USB eller FireWire. Är inte bundet till PC eller Mac utan går att använda till vilket man föredrar, PC eller Mac. Exempel: RME FireFace400

Hoppas att ovanstående text var till någon nytta 🙂

EDIT: Fann en bra beskrivning på fler ljudinterface här 😛

Mycket bra skrivit (= Men det där visste jag ju redan.

Jag menade skillnaden på prestandan, men har ju fått svar på det nu också.

Tackar!

Och tack för länkarna också ^-^

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)
SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen så?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktären, och så har jag hört att 58:an läcker in mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen så?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktären, och så har jag hört att 58:an läcker in mer.

Det går myter om att det är olika kapslar i SM57 och SM58 men det är det verkligen inte. Det är identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden är höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.

Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)
SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen så?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktären, och så har jag hört att 58:an läcker in mer.

Det går myter om att det är olika kapslar i SM57 och SM58 men det är det verkligen inte. Det är identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden är höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.

Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes här nånstans. Vad grundar du denna fakta på?

Och för att hålla oss till tråden, så vill jag råda dig om att kolla begagnat innan du köper! Där kan du om du är duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som är dubbelt så bra.!

MVH Jens

Redigerat av jensss
Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och Sm58 är exakt samma mikrofon. Den enda skildnaden är höljet. 58an har ett inbyggt puffskydd i höljet medan 57an inte har det.

Är det verkligen så?

Jag har personligen inte provat 58:an till inspelning. Trodde att de skiljde sig i karaktären, och så har jag hört att 58:an läcker in mer.

Det går myter om att det är olika kapslar i SM57 och SM58 men det är det verkligen inte. Det är identiska mikrofoner, lika riktade ect. Som sagt den enda skildnaden är höljet och puffskyddet i 58:an som inte 57:an har.

Det var glada nyheter! Tror jag har en SM58 liggandes här nånstans. Vad grundar du denna fakta på?

Och för att hålla oss till tråden, så vill jag råda dig om att kolla begagnat innan du köper! Där kan du om du är duktig köpa ett ljudkort för samma peng men som är dubbelt så bra.!

MVH Jens

Har inte läst det till mig själv, men jag har stor erfarenhet av båda mikrofonerna och jag har nämligen aldrig upplevt någon märkbar skildnad mellan mikrofonerna, plus att firman FAS i falun (som är en sveriges största ljudfirmor) berättade detta för ett tag sedan. Har även hört det av många andra kunniga inom området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...