Jump to content
Annons

Äntligen en fungerande studio


Lazarus

Recommended Posts

Annons
Tänkte jag skulle dela med mig av vad jag, hittills, åstadkommit.

http://studion.spaces.live.com/

Mvh/

Lazarus

Kuuul! Hoppas det går bra för dig. Ett litet tips från mina fem ören är; Lägge inte ner så mycket jobb på flytande golv, perfekt aukustik o.s.v. Om man inte bor bredvid E-4:an så tycker jag sånt är överskattat..:-D

Sedan vad gäller liverummet; Jag har ett liverum i trä som är halvdämpat. Då tycker jag man får mest flexibilitet. Jättestora studios har ett stenrum, ett torrt rum o.s.v... men med dagens teknik så går det mesta att kompensera. Vad som är roligt med ett vanlilgt halvdämpat trä-rum är att det går så lätt att arbeta i. Få Boomiga Motown sound med mjuka reflexer, eller dämpa ner med lite skärmar och få torrt 70-tal. Att ha lite diffusorer och inte ha parallella väggar helt och hållet är dock en bra idé. Lägg krutet på kontrollrummet. Dämpa ihjäl det! Snustorrt. Och ha basfällor i bakre väggen, så slipper du lära dig att kompensera för bashöjningen. (även om det går). Jag sa till en kompis för någon månad sedan att "folk är så djävla nerdiga, jag skulle kunna mixa och mastra en platta med skitmonitorer i ett kaklat badrum" och det står jag för. :-D

Fast en torr miljö, med bra monitorer och sjyssta basfällor gör jobbet så mycket enklare. Man slipper "erfarenhetskompensera" under tiden man mixar och får höra materialet som det är, vilket är skönt.

Jag hade en ingenjör från Genelec här för ett tag sedan för att mäta upp mitt kontrollrum i samband med en produktworkshop för ett halvår sedan, och han säger "men, du har en sänkning på 10 dB vid 60 hz precis där du sitter och mixar". Och jag svarade "jag vet, men det tar jag höjd för hela tiden". Sänkningen kom sig av att ljudet dels kom direkt från monitorerna till öronen från närlyssningen, men även studsade i mixerbordskonsollen samtidigt på väg fram till lyssningsplats, så när båda ljuden nådde mixarens plats, så släcktes vissa basfrekvenser ut på grund av fasfel när de möttes. Fast, det var inget problem, man bara flyttar sig, går längre bak, eller lyssnar i stormonitorerna ibland så får man helheten. Det där är en typisk nerdgrej som vissa skulle reta ihjäl sig på men som jag bara tycker är komisk. Fenomenet är dessutom lika i nästan alla studios med närfältsmonitorer och stor mixerkonsoll såklart.

Så kul att läsa om ditt arbete! Ska följa det med stort intresse och skriva igen!

Bästa hälsningar

/Stefan

(Lyssna inte på de skitnödiga nerdarna, bara bygg, lyssna spela in och ha kul)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...