Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det är såhär att min hårddisk crashade för ett tag sen en,bärbar (lacie usb) vad som hände vet jag inte riktigt men jag tror jag nog hade den på under en ominstallation av windows.Efter detta kunde inte windows (xp)hitta den längre så jag leta på nätet och hittade winhex som jag provade att leta efter disken med och jag hittade då alla mina filer och kunde återställa all data från den.Jag installerade sen en ny partition över hela disken och datan hittade sen disken igen och den verkade ok,men i norton så står det bara att det är fel på den,nånting med checksum och bad cylinders.Har nån ett hum vad jag menar med det här?går det att fixa disken?

Redigerat av Liquid_6
Annons
Postat

Aldrig kul att pyssla med sånt här, men Norton (systemworks?) är en varningssignal.

Mitt förslag är att skruva ur disken ur chassiet och montera in den "som vanligt" i en dator. Kolla vilken tillverkaren är

och leta upp ett diagnostikprogram på deras hemsida. Alla hårddisktillverkare har sånt för nedladdning, har jag för mig

(t.ex. Seatools från Seagate, Drive Fitness Test från IBM/Hitachi). Kör en fullständig analys av disken,

så får du nog bästa svar.

Postat
Aldrig kul att pyssla med sånt här, men Norton (systemworks?) är en varningssignal.

Mitt förslag är att skruva ur disken ur chassiet och montera in den "som vanligt" i en dator. Kolla vilken tillverkaren är

och leta upp ett diagnostikprogram på deras hemsida. Alla hårddisktillverkare har sånt för nedladdning, har jag för mig

(t.ex. Seatools från Seagate, Drive Fitness Test från IBM/Hitachi). Kör en fullständig analys av disken,

så får du nog bästa svar.

Det är en Seagate faktiskt så jag ska kolla in deras sida,får se om nåt hjälper.Tack för hjälpen!

Postat

Var försiktig!

Om innehållet är så viktigt att du är villig att betala några tusenlappar för att få tillbaks det, så försök inte göra någon reparation själv, utan kör bara analys. Om du kör reparation själv, så riskerar du att det blit svårare (och därmed dyrare) att få fram data om du sedan lämnar disken till IBAS eller liknande. Det bästa skulle egentligen vara om du försöker göra en image-backup spår för spår (till skillnad från filbackup) till en annan disk och sedan laborerar med kopian. Det brukar vara proffsens första försök...

Postat
Var försiktig!

Om innehållet är så viktigt att du är villig att betala några tusenlappar för att få tillbaks det, så försök inte göra någon reparation själv, utan kör bara analys. Om du kör reparation själv, så riskerar du att det blit svårare (och därmed dyrare) att få fram data om du sedan lämnar disken till IBAS eller liknande. Det bästa skulle egentligen vara om du försöker göra en image-backup spår för spår (till skillnad från filbackup) till en annan disk och sedan laborerar med kopian. Det brukar vara proffsens första försök...

Jag har löst det nu tamejfan,jag körde en total erase på hårddisken i norton och lyckades sen göra en ny partition på den och den funkar igen!!jippi.Men jag köper nog inte lacies diskar i fortsättningen,känns lite osäkert faktiskt.Å förresten så,innehållet hade jag redan fått tillbaka,det var själva disken jag ville försöka rädda.Tack för svaren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.