Jump to content
Annons

Dokumentärer?


perez

Recommended Posts

hejsan, vill ha tips på musikdokumentärer. Jag såg precis Metallicas dokumentär nu om St anger-plattan. Ruskigt bra å intressant tycker jag, vet ni några fler musikdokumentärer? Spelar ingen roll va det är för stil eller band 😉

Tipsa på 🙂

Mvh Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har jo Classic Albums-serien til Eagle Vision. Det er DVD med intervjuer av band som har gitt ut klassiske album, som for eksempel Iron Maiden (The Number of the Beast), Metallica (Black Album) og Pink Floyd (Dark Side of the Moon)

Det er jo DVD'er som går igjennom sporene på platene, hvordan innspillingen var, hvordan de fikk til ting og tang, så det er jo på måte dokumentarer men ikke på samme måte som Metallicas SKOM men absloutt like artig å se! og lærerikt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick en dokumentär på SVT för ett tag sedan om inspelningen av Do they know it's christmas.

Mycket handlade om Geldof's resor till afrika och roddandet med att få ihop folk till singeln men det var också en hel del ifrån arbetet i studion.

Jag vet inte om den finns på DVD dock. Jag skulle gärna köpa den om den finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rammstein - Anakonda im Netz (Med på som bonus - DVD på Völkerball)

Det är ju egentligen snälla och fina svärmorsdrömmar till grabbar i det där bandet.. 😉 Kan med fördel användas för att få eventuella skeptiska flickvänner att tåla att lyssna på bandet på hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

TV4 FAKTA har varje måndag kl 20:00 en serie om klassiska studioinspelningar, de som har gått hitentills är bla Phil Collins, The Who, Steely Dan osv osv..

Vet dock inte hur länge serien kommer att fortsätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill rekomendera er att kolla in DVD-serien Classic Albums (om ni inte har gjort det ännu)..

Speciellt Deep Purple's Machine Head där dom får till ett historiskt album, inspelat i ett av hotellets korridorer..

(kul att se hur man med stor portion fantasi kan fixa till ett historiskt album)

Inte direkt någon bra miljö aukustiskt, men dom fick till det jäkligt bra trots allt 😉

Även Metallicas Black Album - hur dom la ner 13 dagars mixande (har jag för mej) på,

Enter Sandman, som kom att bli en ny milstolpe i hårdrocksoundets utveckling..

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...