Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

😉 Har suttit om surfat runt på de flesta sighter men fastnade för Studio Forum.

Ni här på Forumet är mycket kunniga när det gäller ljud och återskapandet av ljud.

Ni kan säkert svara på min enkla fråga.

Jag letar efter ljudkort till datorn för att kunna streama till en Dac.

några som jag tittat på är följande.

#1:Auzentech.X-Meridian 7.1

#2.M-Audio.Audiophile 192

#3.EIS.Juli@

Som ni ser på produkerna ligger priset runt 1000:- till 2000:-

Ska jag gå upp i pris för att få ytterliggare kvalite´.

Hoppas på raka och okompliserade svar.

Mvh.Anders

Annons
Posted (edited)

Det beror nog på vilken Dac du har.

Men först en lite brasklapp: vi talar inte de vanliga inbyggda ljudkorten eller äldre soundblasters. En del av dessa har rätt skumma lösningar, andra är riktigt bra.

När det gäller kvaliteten på den digitala signalen så skiljer det sig inte alls mellan ljudkorten, utom på ett område : kvaliteten på klockan. Ett sätt att uttrycka kvaliteten är i form av mängden jitter. Jitter är tidsavvikelsen från klockpulsen från den "perfekta tiden" lite jitter är då bra. Alla ljudkort som du nämnt har bra värden på jitter, men inte exceptionella. Jag blir lite tveksam mot den där Auzentech dock, det ser ut som nåt för datorspelarna i första hand.

Din DAC omvandlare tar emot de digitala signalerna och återskapar också klocksignalen. För alla moderna ljudkort är frekvensen på klocksignalen inne i DAC-en en multipel av den som går på kabeln, kanske 256 gånger högre. Det går åt hyfsat komplexa kretsar för att på ett säkert sätt göra den här interna klocksignalen. De här kretsarna är gjorda så att de minskar den negative effekten som jitter kan ha. Men här skiljer det sig lite mellan DAC, en del är mer känsliga för jitter, andra mindre.

Jag utgår dock från att du har en någorlunda vettig DAC. Då spelar det ingen större roll vilket kort du tar. Undantag kan vara om du har valt en DAC som inte gör "up-sampling". Det finns ett fåtal såna på marknaden för hifi-galningar. Jag tror att de kan vara hyfsat känsliga för jitter. Inte för att det spelar nån större roll om du frågar mig, de låter nog skräp ändå.

Själv har jag en Benchmark DAC1 och den är i princip helt okänslig för jitter. Så jag har valt att använda en M-Audio USB Transit som ljudkort, ungefär det enklaste man kan hitta. Funkar utmärkt.

Så slutsatsen är att om det är ljudkvalite du är ute efter så kan du ta vilket enkelt kort som helst. Det kan skilja sig åt i vilka funktioner i övrigt har vilket kan fälla avgörandet.

Strunta sen i de där audiphil-dyra digitalkablarna. Det är ren och total bluff. Kabeln har mycket liten påverkan så länge den är hel och ren och avsedd för ändamålet.

Gunnar

Edited by trombonisten