Jump to content
Annons

Äntligen ny studio, men hjälp!


Benke

Recommended Posts

Jag har vandrat omkring utan vare sig replokal eller studio i ett halvår. Sade gladeligen upp både min studio och replokal för att hitta något kombinerat. Fy f--n vad svårt det är att hitta lokaler som inte är svindyra och som man kan väsnas i.

NU iallafall har jag fått tag på en 105m2 stor fristående lokal. Det är ett skyddsrum/hus. Tjocka cementväggar, 48-timmars restriktioner (allt måste kunna rivas inom 48 timmar vid krig).

Nåväl, här ska byggas kontrollrum, inspelningsrum och förråd.

Jag behöver lite hjälp och idéer till framförallt kontrollrummet.

Det är två kontorsrum som ska sammanslås till ett. Ytan blir 3m X 3,70m. Takhöjd är ca 2,30m.

Jag bifogar två skisser (väldigt enkla) på hur det ser ut nu och ungefär som jag tänkt det.

kontrollrum1ks7.th.jpg[/img]

kontrollrumxn9.th.jpg

Om någon kan ge mig lte råd och förslag så är jag mycket tacksam!

Basfällor, diffursorer, dämpmaterial på väggar, golv, tak ???????

MVH

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fortsätter lite...

Väggen med fönstret ut mot inspelningsrummet hade jag tänkt 2gips/isolering/luftspalt/isolering/2gips.

Fönstret blir 2 rutor av olika tjocklek. Vilka tjocklekar är att rekomendera? Vilket typ av glas?

Jag tänkte sätta två basfällor i hörnen bakom mixplats och diffursorer på väggen rakt bakom.

Golv: det ligger klickgolv (laminat) tänkte ha kvar det och lägga en matta.

Tak: kanske några dämpskivor eller skärmar av något slag.

Funderar på att vinkla väggarna (bygga extra väggar) till höger och vänster om mixplats. Tankar om detta?

Här kommer en (icke skalenlig) ritning över hela lokalen.

planlosningvs7.th.jpg

Kom med lite goa förslag nu!

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag är själv ny i studiobyggarbranchen, men har läst väldigt mycket de sista veckorna eftersom jag är på gång att bygga om mitt garage till en studio.

Tänkte dela med mig av lite information jag samlat på mig. Nedan information är alltså ihopsamlat från olika inlägg i detta forum samt från andra ställen på nätet. Om det är något som är fel så vore det ju bra om ni som vet bättre rättar 😱

Fönster

2 glas med 20-30cm luft emellan. Gärna 2 olika tjocklekar på glas. Helst inte mindre än 6mm ... Gärna 8mm. Glasen skall också helst vara laminerade och vinkla det ena glaset lite mot det andra.

andreasb har gjort en väldigt bra skiss på fönster:

windowsketch.jpg

Dörr

Det är viktigt att det blir tätt.... För att dämpa basljud behövs vikt. Därför tung mdf. Mellan och diskant dämpnng kräver lufttätt. Därför dubbla lager lister med mellanrum. Var noga i hörnen så det inte blir glipor.

Denna skiss hittade jag någonstans ...jag tror det är andreasb som gjort den också:

fogning.jpg

Det bästa verkar vara att göra en sluss med 2 dörrar.

Ljudisolering

Använd med fördel dämplim mellan gips-lagren.

Någon skrev någonstans: -"Köp gärna en tunna dämplim, Coverman hittade en billig leverantör i GBG som kan skicka en tunna för ett par hundringar så kan du limma och skruva dina väggar för ett ännu bättre resultat" ...jag tror det är från Swedac?

Använd stenull i väggar

....glöm inte att tänka på ventilationen före...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Precis vad jag behövde njust nu. Bygget är i full gång och ska precis börja med "fönsterväggen".

Dörrar har jag köpt ljuddörrar secondhand och tänker göra slussar med en vanlig dörr och en ljuddörr. Hoppas det räcker, ska förstärka de vanliga dörrarna.

Ska kolla genom dessa skisser som du bifogat.

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Dörr

Det är viktigt att det blir tätt.... För att dämpa basljud behövs vikt. Därför tung mdf. Mellan och diskant dämpnng kräver lufttätt. Därför dubbla lager lister med mellanrum. Var noga i hörnen så det inte blir glipor.

Denna skiss hittade jag någonstans ...jag tror det är andreasb som gjort den också:

fogning.jpg

Det bästa verkar vara att göra en sluss med 2 dörrar.

Jag fattar inte riktigt skissen. 😕

Vad är drev? Var är själva dörren? Vart ligger bottningslisten och är det inte bättre med v-list?

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag missat det,, men är det en komersiell studio du bygger? Kommer du att tjäna stålar på det som händer i lokalen?

Vilken budget snackar vi om?

De flesta som skall bygga verkar vara rigoröst nog med isolering och specialmaterial. Dyrt som attan och jag undrar om det verkligen är nödvändigt? En lösning där man bygger som om man skulle bygga ett vanligt hus borde väl räcka? Bara att man ser till att ha isolering i väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag missat det,, men är det en komersiell studio du bygger? Kommer du att tjäna stålar på det som händer i lokalen?

Vilken budget snackar vi om?

De flesta som skall bygga verkar vara rigoröst nog med isolering och specialmaterial. Dyrt som attan och jag undrar om det verkligen är nödvändigt? En lösning där man bygger som om man skulle bygga ett vanligt hus borde väl räcka? Bara att man ser till att ha isolering i väggarna?

Semikomersiell kanske jag skulle kalla den.

Jag jobbar som musiker och ska använda studion mest som replokal. Men då och då gör jag en del produktioner av olika slag. En tredjedel av ytan är lager som mitt band använder till att tömma bussen i.

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slänger ut en ny fråga.

Har precis kommit till väggen med fönster mellan kontroll och inspelningsrum.

Det satt två fönsterrutor i den väggen förut. 1,30X0,90m. Dessa rutor är vanligt 2-3 mm glas.

Jag undrar om det är en bra ide´att sätta dessa två rutor i vinkel i en vägg och köpa en 8mm ruta att sätta i den andra väggen? Alltså tre rutor i olika vinklar, 2st 2-3 mm och en 8mm.

Eller tjänar det ingenting till?

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...