Jump to content
Annons

ESI Juli@ vs CME Matrix K? för o nackdelar?


DanielK

Recommended Posts

Ska köpa ett ordentligt ljudkort, och frågan är naturligtvis vilket 😳

Jag har av olika anledningar fastnat lite för julia o matrix k. Julia för att vår gitarrist har ett sådant och inte har några problem med det, medhörning genom cubase funkar etc. "Nollatency" som det står i beskrivningen låter ju också bra...

Matrix k har dock hörlursutgångar vilket ju känns väldigt smidigt, för jag vill ju kunna ha både lurar och högtalare inkopplade samtidigt o inte krypa bakom datorn för att ändra! Sedan har ju matrix k en preamp inbyggd också, o det låter ju också smidigt! Dessutom är det ju firewire så man _kan_ ta med det om man vill koppla till annan dator!

Så vad säger ni andra som känner till dessa kort - fördelar o nackdelar med dem? Och är de fördelar jag nämnt verkligen det - är det bättre med inbyggd preamp än att köra via mixer som jag gör idag? Eller är det sämre? eller kvittar det...?

Vad säger ni?

/daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett Juli@ kort och är väldigt nöjd med det. Jag kör via en mixer så hörlursproblemet finns inte då. Man lägger bara out ljudet på en kanal som du sen kan välja vart du vill att det ska hamna osv. Juli@s noll-latency är helt enkelt så att du kan lyssna från in intern monitor. Detta medför alltså att det inte är någon latency men effekter som du kör via ex. Cubase finns inte med. Kan bli tråkigt om man kör på amplitubes och annat i Cubase.

En nackdel är just Juli@s "mixer". Den ligger i trayen och där kan du styra vilken samplingsfrekvens du använder. Det tråkiga är att har du ställt den på säg 44Khz och vill köra i 48Khz men kört i gång din sequenser måste du stänga ner programmet för att ändra (gäller även antal samplingar, alltså latency). Vilket kan vara nog så frustrerande när man spelat in något och sedan vill jobba med det på engång och lägger på massa midisaker och så börjar det knastra för att du har för låg latency.

Men annars är det klockrent. Jag kör på RCA portarna och bruset är minimalt. Kör man på teleplugs portarna blir bruset lite mer. Men det är inte många kort som tillåter dig att välja vilken sorts portar (pluggar) du ska använda!

Kan inget om det andra kortet du nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, det låter ju bra 😕

ja, angående det där med hörlursutgången så har jag löst det redan, och det är ju inte det primära heller...

känner att det börjar luta åt ett pci-kort iaf, och då är väl julia ett bra alternativ verkar det som!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...