Larsson Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 hejsan.. jag har ett M-Audio 1814 firewire ljudkort & har tidigare haft det kopplat till en vanlig stereo & därmed skött volymen genom den.. men nu har jag skaffat mig aktiva monitorer och behöver inte längre min gammla stereo men kruxet är att master volymen slutar att responda titt som tätt samma gäller hörlurs utgångarna..detta är rätt frustrerande nu måste jag sköta all volym kontroll genom att alltid ha ljudkortets egen mixer öppen på skrivbordet det känns jävligt osmidigt att jobba på det här viset..och nu undrar jag om det är någon annan som har en liknande uppsättning,som har eller haft samma problem? eller helt enkelt om någon vet något man kan göra för att få ordning på det här.. det här tar död på flödet under inspelning.. tack på förhand Larsson
majsalle Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 hade samma problem på min bärbara dator med 1814-koret. inga problem med latencyn, men precis som du säger så kunde volymrattarna sluta svara eller reagera med fördröjning. min lösning var att köpa ett nytt firewire-kort. så testa detta. uppdatera också drivrutinerna om du inte redan har gjort det.
Linus Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Har ett Firewire 410 på jobbet. Det är tyst ibland när datorn startat eller bytt användare, så jag har autostart på mixer-programvaran och klickar Reset efter varje uppstart. Irriterande? Ja. Löser sig kanske i framtiden med hjälp av nyare drivrutiner? Troligen.
Larsson Postat 7 september 2007 Trådstartare Postat 7 september 2007 Majsalle: ok..då kan jag nog utesluta att det är fel på kortet om du åxo har haft samma problem.. med att köpa nytt firewire kort menar du då köpa ett nytt 1814,eller menar du köpa ett helt annat kort? men ivilketfall som helst..så är det uteslutet för mig att köpa ett nytt kort.. finns ingen ekonomi..och koretet funkar ju toppen förutom den här buggen! 🙂 tack för svar dock!! 😉 Linus: ja det låter störigt..men det är inte riktigt samma problem..men en bra ide att lägga mixern i autostart dock..jag har den på skrivbordet nu & startar den manuellt det första jag gör efter boot så det är bra tips!! som du säger hoppet står på framtida drivrutiner verkar det som som det är nu stänger jag av monitorerna vid inspelning..vilket inte är bra i längden har jag hört!! tack för input!! /Larsson 😱
majsalle Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Larsson: Det jag menar med ett nytt firewire kort är alltså ett nytt kontroller-kort till datorn. Det vill säga inte ett ljudkort utan ett kort med nya firewire anslutningar som du sedan ansluter ditt 1814 till. Här är exempel på sådana: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10208 Har du en stationär dator köper du ett PCI-kort, har du en bärbar köper du ett CardBus (om du har en äldre bärbar) eller ett expresscard (om du har en nyare). Jag har själv det här kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332010 och det fungerar fint ihop med 1814 på min bärbara. Men du får som sagt kolla upp vilket kort som fungerar på din dator.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.