Jump to content
Annons

Flera kort - 2 ESI juli@ samtidigt?


Zmolker

Recommended Posts

Tjenamors!

En fråga väcktes just av ren nyfikenhet, det är alltså inte så att jag tänker utöka datorns ljudkrets. Frågan lyder:

Kan jag köra flera ESI juli@ samtidigt i min dator?

I så fall,

blir ljudet bättre?

klarar den av fler VST samtidigt?

Fungerar det i Cubase?

Kan jag använda alla In/utgångar?

Tack på förhand.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenamors!

En fråga väcktes just av ren nyfikenhet, det är alltså inte så att jag tänker utöka datorns ljudkrets. Frågan lyder:

Kan jag köra flera ESI juli@ samtidigt i min dator?

Om ASIO-drivern är gjord för det, så fungerar det. Det borde nog stå i manualen till ljudkortet om det fungerar...

I så fall,

blir ljudet bättre?

Nej - det är ju samma ljudkort, så det blir varken bättre eller sämre.

klarar den av fler VST samtidigt?

Nej - eftersom alla VST-plugins och VSTi hanteras av processorn i datorn och inte av ljudkortet.

Fungerar det i Cubase?

Om ASIO-drivrutinen är gjorda för att kunna hantera två kort, ja...

Kan jag använda alla In/utgångar?

Beror som sagt också på hur tillverkaren har gjort sin ASIO-driver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
EverydayMayday (oregistrerad)

Går det att ha fler än ett ljudkort installerat åt gången utan att dom krockar eller förstör något?

För jag har köpt ett ESI Juli@ ljudkort, men skulle även vilja använda mitt gamla som sitter i datorn AC97 eller nått sånt

vore tacksam för svar!!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att ha fler än ett ljudkort installerat åt gången utan att dom krockar eller förstör något?

För jag har köpt ett ESI Juli@ ljudkort, men skulle även vilja använda mitt gamla som sitter i datorn AC97 eller nått sånt

vore tacksam för svar!!

Det är normalt inga problem - utan kan ibland t o m vara bättre än att ha ett enda ljudkort. Se bara till att det inbyggda ljudkortet är det som är inställt i Windows, så att det blir det som hanterar systemljuden. Om man bara har ett enda ljudkort så spelar det ju upp systemljud också om man inte har stängt av dem - och då finns risken att samplingsfrekvensen ställs om även om man är mitt i en inspelning eller sitter och mixar i Cubase...

Själv har jag alltid kört med ett SB-kort eller inbyggt ljudkort på moderkortet för spel- och systemljud - medan ett seriöst ljudkort har fått hantera musiken. Detta sätt har funkat klockrent ända sedan jag bytte till PC för omkring 10 år sedan eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

EverydayMayday (oregistrerad)
Det är normalt inga problem - utan kan ibland t o m vara bättre än att ha ett enda ljudkort. Se bara till att det inbyggda ljudkortet är det som är inställt i Windows, så att det blir det som hanterar systemljuden. Om man bara har ett enda ljudkort så spelar det ju upp systemljud också om man inte har stängt av dem - och då finns risken att samplingsfrekvensen ställs om även om man är mitt i en inspelning eller sitter och mixar i Cubase...

Själv har jag alltid kört med ett SB-kort eller inbyggt ljudkort på moderkortet för spel- och systemljud - medan ett seriöst ljudkort har fått hantera musiken. Detta sätt har funkat klockrent ända sedan jag bytte till PC för omkring 10 år sedan eller något.

Tack så mycket!!

Hur ställer man i så att allt förutom ljudet jag använder (i detta fall Cubase) spelas upp genom det inbyggda ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är normalt inga problem - utan kan ibland t o m vara bättre än att ha ett enda ljudkort. Se bara till att det inbyggda ljudkortet är det som är inställt i Windows, så att det blir det som hanterar systemljuden. Om man bara har ett enda ljudkort så spelar det ju upp systemljud också om man inte har stängt av dem - och då finns risken att samplingsfrekvensen ställs om även om man är mitt i en inspelning eller sitter och mixar i Cubase...

Själv har jag alltid kört med ett SB-kort eller inbyggt ljudkort på moderkortet för spel- och systemljud - medan ett seriöst ljudkort har fått hantera musiken. Detta sätt har funkat klockrent ända sedan jag bytte till PC för omkring 10 år sedan eller något.

Tack så mycket!!

Hur ställer man i så att allt förutom ljudet jag använder (i detta fall Cubase) spelas upp genom det inbyggda ljudkortet?

I Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter. Ställ in det inbyggda ljudkortet under fliken Ljudenheter.

Det brukar bli rätt automagiskt om man inte har musik-ljudkortet inmonterat från början vid Windows-installationen, utan enbart har det inbyggda och sätter in musik-ljudkortet senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Intressant, kan man alltså utöka med ett 2 kanals kort till och få fyra kanaler in samtidigt? Funderar nämligen på att köpa ett nytt ljudkort med minst fyra kanaler. Men går det att köra med två samtidigt aktiverar jag det interna och vips så har jag fyra kanaler eller?

Redigerat av rock strongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste synka ihop korten med en word-clock kabel, annars kan de hamna ur synk. Om du exempelvis spelar in på ett kort och monitor-lyssnar via det andra så kan det bli problem. Vet inte om det är möjligt att synka ihop korten på detta sätt, men det borde det vara. Det går iaf att göra på exempelvis M-Audio Audiophile 2496.

Edit: För att förtydliga, du kopplar kabeln från första kortets S/PDIF-ut till det andra kortets S/PDIF-in så att det får synk från det första kortet.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...