Jump to content
Annons

det här med CV?


depp

Recommended Posts

Har hållt med reason i drygt ett år nu, men har aldrig förståt mig på vad CV är förnågot.

Vad är det? Vad gör det? Och hur ska man göra med sladdarna för att det ska bli något av ljudet?

Hade vart riktigt schysst om någon/några kan göra en fin förklaring för mig 😳

Puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har hållt med reason i drygt ett år nu, men har aldrig förståt mig på vad CV är förnågot.

Vad är det? Vad gör det? Och hur ska man göra med sladdarna för att det ska bli något av ljudet?

Hade vart riktigt schysst om någon/några kan göra en fin förklaring för mig 😠

Puss

Det Cv främst gör enligt vad jag förståt det är att du kan få en "grej" i en maskin att styra olika parametrar i en annan maskin. T.ex. Så kan du ta LFO:n i en subtractor (eller vilken annan maskin som har lfo) och koppla den till T.ex. Panoreringen i en trumma. då kommer trumman att panoreras enligt mönstret i nämnda lfo 🙂

Om du tar den principen fast med andra typer av parametrar så blir det nog nice! 🙂

koppla lite på måfå så förstår du nog tillslut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet CV tror jag betyder continous voltage och kommer från den gamla goda tiden före midi då syntar sequencers och annat arbetade med analoga spänningar i stället för digitala signaler. Man har föreslagit enheten moog där 1 moog ex kan motsvara 1 V/oktav.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

CV står väl för Control Voltage? En styrspänning som tillsammans med Gate används för att styra vissa parametrar?

Är det inte så att Gate öppnar och stänger en funktion och CV styr vilket värde funktionen ska ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo control voltage skall det nog vara (fast kontinuerlig till skillnad från digital). Gate ger en signal så länge tangenten är nertryckt. Vissa klaviaturer/synthar har också trigg som ger en kort puls när man trycker ner tangenten.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Gate ger en signal så länge tangenten är nertryckt.

Hur stämmer det med att jag kan öppna gaten på min hw-synt genom att sätta in en tele i ingången utan att sladden är ansluten i andra änden? Då kan den väl inte ge ifrån sig nån signal?

Eller har jag inte fatta nånting? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet går det att styra signalen från nåt annat än en klaviatur. I ex ett modulärt system kan signalerna kopplas som man vill.

Ursäkta om det var lite förenklat.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

CV=Control Voltage.. En Pre midipryl.. 1 Volt per octav satte Robert Moog standarden till. Delar man en volt med 12 får man do re mi skalan alltså då man styr en VCO (Voltage Controlled Oscillator).. Allt på en analog synt är styrs av spänning och trigg.. VCO, VCA, VCF etc..

VCA= Voltage Controlled Amplifier, VCF= Voltage Controlled Filter.

Alla modulärsyntar var tvungna att ha nån sorts standrad.. Sen hade man en TTL-triggspänning som var 5 volt (+- 2.74 volt). Postiv flanktriggning eller negativ flanktriggning. Postiv trigg= triggas så fort spänningen stiger över 2,74 volt.. Negavtiv triggning det triggas då spänningen gå ner under 2,74 volt..

En analog pryl helt enkelt..

Har du aldrig jobbat med riktiga analoga prylar och aldrig ens rört en lödkolv eller en AVO8a kan jag tänka att det är svårt att fatta om man ser allt i en virtuel modell typ reason 😕

AVO.jpg <-- AVO8a

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Gate=triggspänning.. Alltså när det ska hända.. Först så ställer man in CV spänningen.. Alltså vilken ton det ska bli sen då man trycker te.x ner tangenten så skickar man en Gatesignal.. När man ska trigga filtrer och eller ADSR enevlopen att sätta i gång.. Eller om man kör med en analog sequencer.. När själva tonen ska höras/triggas igång. Typ..

😉

Sjysst, hegobald!

🙂

Kan du förklara gate när du ändå är uppe i varv?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Gate=triggspänning.. Alltså när det ska hända.. Först så ställer man in CV spänningen.. Alltså vilken ton det ska bli sen då man trycker te.x ner tangenten så skickar man en Gatesignal.. När man ska trigga filtrer och eller ADSR enevlopen att sätta i gång.. Eller om man kör med en analog sequencer.. När själva tonen ska höras/triggas igång. Typ..

😉

Sjysst, hegobald!

🙂

Kan du förklara gate när du ändå är uppe i varv?

Alltså betänk.. Vi snackar MONO nu,, När du trycker ner en tangent så skickar den ut 2 signaler från keyborden.. Dels den späning som ska resultera i den ton det ska bli (som får kontrollera VCO och VCF VCA etc..) Sen skickar keyboarden också ut en triggspänning så kallad gatesignal.. Denna är på 5 volt.. Den skickar ut en pulsvåg (så länge tangenten är nertryckt) alltså som får starta ADSR som i flesta fall man redan skickat VCO genom.. ADSR i sin tur styr VCA och VCF. Om man dessutom mixar tangentbordets utspänning som relaterar till tonen så få man ett slags högpassfilter som anpassas efter tonhöjden.. "keyboard follow" brukar det kallas.. Eller så man välja att styra cutoff . Filtrets reconanse.. Eller ringmodulatorns brytfrekvens.. etc etc.. På en modular synt var möjligehetrna begränsade till fantasin 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi visserligen off-topic för Reason ... men eftersom frågan om CV och gate nu kommit upp ...

På en av mina analoga syntar kan jag ta in en extern ljudkälla och köra den genom filter, LFO mm. Men för att göra det måste jag först öppna gaten. Det gör jag genom att sätta in en telekontakt i gateingången. I det fallet finns ingen signal på 5V.

Kan du förklara hur det hänger ihop, hegobald?

InputJacksSmWeb.jpg

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står väldigt lite om CV tyvärr i operations manualen, jag rekommenderar att du kollar upp peffs bok "power tools for reason 3.0"där han förklarar vad Cv är och vad det kan göra. Boken är fylld med över 100 olika exempel och många av dom har med CV att göra även i de andra kapitlena.

Själv så har jag valt att arbeta med Reason för att CV finns, det ger så otroligt många möjligheter. Som någonskrev om analoga synthar längre upp, det är bara fantasin som sätter gränser.

Lycka till!

Power tools for Reason 3.0

Link to comment
Dela på andra sajter

men fan ne jag hajjar verkligen inte!

Jag använder NNXT.

Lägger på scream och Mclass Compressor.

Kopplar in, compressorns CV till NNXT's gate.

Kopplar in screams auto CV output till NNXT's CV

Eller tvärtom.

Antingen händer det ingenting eller så blir det bara en massa ljud som låter skräp. 😉

Om det inte är för mycket begärt så hade det vart jätte snällt ifall någon kunde göra ett exempel och lägga upp det för att ladda ner. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir "en massa ljud som låter skräp" så beror det antagligen på att du talat om för Reason att det ska låta så. 🥰

Om du vill testa CV/Gate (utan att egentligen göra nåt särskilt) så gör så här:

Skapa en NN-XT och öppna en patch. Ta nåt med kort attacktid. I Reasons Factory Sound Bank hittar du t ex "NN-XT Sampler Patches" / "Pads" / "Bell Pad".

Se till att NN-XT är markerad när du skapar en Matrix, så kopplar de ihop sig själva.

Tryck på "Run" i Matrixen och klicka sen på vafria ställen i matrisen (röda plupparna).

Sen kan du koppla över till "Curve" i Matrix och koppla Curve CV på baksidan till Pan på baksidan av NN-XT.

Du kan också leka med Gate i Matrixen.

Om jag kunde komma på hur den där uppladdning av filer fungerar här på forumet så kunde du få ett exempel ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men Matrix gör ju bara en extra pattern...

Jag vill veta hur man ska koppla för att få användning av gate och CV... eller måste man ha Matrix för att kunna göra det?

Redigerat av depp
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett roligt och använbart exempel är att starta med en Remix Mixer, en combinator, skapa en Dr. rex spelare och därefter en matrix i combinatorn.

Ladda Dr. rex med tex. en trumloop. Combinatorn omvandlar Note och Gate CV signaler till midi. Tryck på run på matrix.

C1 triggar den första slicen, de andra slicarna ligger i ordning ett semitons läge högre. Om du skapar en diagonal "linje" snett uppåt från C1 i mtarix så triggas slicarna i ordning. Ändra på Resolution för att testa vad som händer, den står på 1/16 från början.

Have fun!

Mvh Daniel

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Endera denna länken http://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate eller så om du vill att MIDI ska kontrollera det hela denna. http://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

Observera att detta gäller HÅRDVARA.. Saker och ting som t.ex Proppelheads Reason är en annan sak.. Dom emulerar bara hårdrvara och Cv/Gate där är en låtsatssak för att göra det mer förståeligt hur dom tänker! =)

EDIT: (Stavar som ett troll)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Låtsassak? Bara du har ett ljudkort med DC-kopplade utgångar så kan du använda Reason som modulär sequencer mot hårdvara. 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=85UZb3F558U

Ok.. jo låtsassak! Kräver ju att du har ett sådant ljudkort med DC utan kondingar i serie! Men ok.. Fast CV Gate förklaras i min ursprungliga länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...