Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ställt in precount och ska spela in trummor (ezdrummer) med min midikeyboard (midistart-2). Men första nedslaget spelas inte in! Ibland hakar det hela upp sig och precount hörs inte. Ofta skickar mitt midikeyboard också signaler som gör att levelern går i taket, men inga ljud hörs. Någon som har en minsta aning om vad det handlar om? Själv vet jag inte ens vart jag ska börja. Funderar på att ta omvägar istället.

Annons
Postat
Jag har ställt in precount och ska spela in trummor (ezdrummer) med min midikeyboard (midistart-2). Men första nedslaget spelas inte in! Ibland hakar det hela upp sig och precount hörs inte. Ofta skickar mitt midikeyboard också signaler som gör att levelern går i taket, men inga ljud hörs. Någon som har en minsta aning om vad det handlar om? Själv vet jag inte ens vart jag ska börja. Funderar på att ta omvägar istället.

Det kan vara så att slaget hamnar "utanför" - gå in och kolla på midispåret om det finns något som ligger utan för och är "utgråat/utvitat". Har du MIDI Port Enabler aktiverat? Om inte så gå in i cubase mappen och skapa en textfil (som inte innehåller något) och döp den till enableemulated ->utan någon ändelse!!!! alltså inte txt eller doc eller nått sånt. Filen kommer bara se ut som en ruta med namnet i. Det brukar funka för många. Tala gärna om vilken Cubase version du använder osv. Då är det lättare att svara.

Postat

Tack så jättemycket! Ska testa dessa saker. Jag har för övrigt Cubase SX3 och DSP24 Value ljudkort och ASIO4ALL.

Postat

Kanske borde koppla mitt Midikeyboard direkt till midiuttaget istället för att köra via USB. kanske det som slöar ner det hela?

Postat
Kanske borde koppla mitt Midikeyboard direkt till midiuttaget istället för att köra via USB. kanske det som slöar ner det hela?

Förmodligen inte såvida inte du har jättemycket prylar inkopplade i usb-portarna (keyboard, ljudkort, iPod osv.). Men testa om du redan har kablarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.