Jump to content
Annons

Signaldelare...


MagnusFBG

Recommended Posts

Om man vill att en signal (från t.ex. en mikrofon) ska gå till två "mottagare" hur gör man då? Jag antar att man använder nån typ av mojäng som har en ingång och två (eller fler...) utgångar. Kan detta tänkas heta "signaldelare" eller nåt i den stilen? Jag vill inte gå in till den lokala musikaffären och skämma ut mig genom att använda egenpåhittade ord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är väl lite varför du behöver splitta - och vilken situation det handlar om...?

Om det är för att skicka signal både till monitormixer och huvudmixer vid liveframträdanden, så finns som sagt splitboxar.

Är det i studion så att du vill skicka både till ljudkortet och till en hörlursförstärkare samtidigt, så finns det en del preamps som har dubbla utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var egentligen ganska hypotetisk... Jag håller inte på med studio/live-teknik för tillfället men jag har gjort det tidigare och ville egentligen bara veta det av ren nyfikenhet (jag kanske har nytta av det i framtiden). Jag tänkte mig en situation där man har med sig en "portabel studio" (bärbar dator + ljudkort med många kanaler) till en konsert och vill att alla mikrofoner och förstärkare som går in i PA:t också ska gå in i varsin kanal på ljudkortet. Men det kanske inte är så man gör för att spela in en konsert? :rolleyes: Om man använder en aux-utgång från mixerbordet så hamnar ju allt på en enda kanal i studion och det är ju inte så smidigt...

//Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

...men då kan du i stället använda Direct Out på mixerbordet - och plocka varje kanal därifrån och skicka in separat i ett ljudkort med tillräckligt många ingångar... 🙂

Om det inte finns någon Direct Out, så brukar Insertpluggarna fungera på samma sätt om man har en specialkopplad kabel därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Jag hade för mig att det var något sådant, men mixerbordet vi hade i skolan på ljudteknikslektionerna hade inga Direct Out... Media-eleverna hade de fina mixerborden... Vi som valde ljudteknik som tillvalsämne fick nöja oss med budgetvarianterna! 🙂 Samma sak med själva studion... Mediaeleverna hade Pro Tools på fina Mac-datorer, vi hade Paris!! Otympligare programvara är svårt att hitta!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag tänkte mig en situation där man har med sig en "portabel studio" (bärbar dator + ljudkort med många kanaler) till en konsert och vill att alla mikrofoner och förstärkare som går in i PA:t också ska gå in i varsin kanal på ljudkortet. Men det kanske inte är så man gör för att spela in en konsert? Om man använder en aux-utgång från mixerbordet så hamnar ju allt på en enda kanal i studion och det är ju inte så smidigt...

Ja du, man gör så, man delar ju alla mickar och skickar dem till inspelnings mixer och skapar flerkanalsmix och spelar in den på nån flerkanal maskin.

På en koncert man kan behöva dela signal från mickar till flera mixerbord. Det kan finnas: PA-mixerbord, monitoring mixerbord, inspelnings mixerbord, Radio och/eller TV-s mixerbord osv. För användningar där man behöver dela upp en signal och skicka den till upp till tre olika mixerbord, man använder passiv splitter. Det är problemfritt och man behöver inte strömförsojning för dem. För 4 eller fler moxerbord man ska ha aktiv splitter dvs. en mikrofonförstärkare med flera utgångar.

Hoppas det hjälpte.

Hälsningar! 😊

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...