Jump to content
Annons

Hur kopplas allt samman för smidigast användning!


pompe

Recommended Posts

Tja!

Jag har alltid haft det bekvämt när jag har jobbat. Började direkt med digi 002, kontrollenhet och hela köret.

Nu håller jag på att hjälpa Tuzzi (på forumet) väldigt mycket med basics, hur han ska koppla spela in m.m , och jag lär mig grunder som jag inte haft innan (för att jag inte har behövt!)

Jag vill ha det lite klart för mig hur jag ska koppla allt. Har läst studios tipsspecial hur jag ska koppla, men med trött skalle och specifika prylar så är det svårare att förstå kopplingen.

Det som ska lira tillsammans är:

*Ljudkort: Juli@

*Mixer:Soundcraft EPM8

*Högtalare: Stereo, philips c390 (utgång Obalancerad RCA på högtalarna tror jag)

*Valfri mickrofon

Enklast vore om ni kunde rita en bra förklarande bild och berätta till den, men all info/tips är tacksamma 😲!

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Jag har alltid haft det bekvämt när jag har jobbat. Började direkt med digi 002, kontrollenhet och hela köret.

Nu håller jag på att hjälpa Tuzzi (på forumet) väldigt mycket med basics, hur han ska koppla spela in m.m , och jag lär mig grunder som jag inte haft innan (för att jag inte har behövt!)

Jag vill ha det lite klart för mig hur jag ska koppla allt. Har läst studios tipsspecial hur jag ska koppla, men med trött skalle och specifika prylar så är det svårare att förstå kopplingen.

Det som ska lira tillsammans är:

*Ljudkort: Juli@

*Mixer:Soundcraft EPM8

*Högtalare: Stereo, philips c390 (utgång Obalancerad RCA på högtalarna tror jag)

*Valfri mickrofon

Enklast vore om ni kunde rita en bra förklarande bild och berätta till den, men all info/tips är tacksamma 😉!

Juli@ verkar ha 2 in och 2 ut, så då gissar jag att mixern är tänkt att användas för inspelning.

Då skulle jag ha kopplat 1. mixerns två AUX-ut till ljudkortets ingångar, och 2. ljudkortets utgångar till två kanaler på mixern. Sedan 3. mixerns main ut vidare till lyssningen.

(jag förstår dock inte vad du menar med RCA ut på högtalarna 😲 .. å de enda träffar jag får på Philips c390 är nån slags kompaktstereo)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska kolla om det blir rätt ^

(jag förstår dock inte vad du menar med RCA ut på högtalarna 😲 .. å de enda träffar jag får på Philips c390 är nån slags kompaktstereo)

Precis, det är en stereo, som jag sa 😛, och kopplas med rca till mixern ;O

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska kolla om det blir rätt ^
(jag förstår dock inte vad du menar med RCA ut på högtalarna 😲 .. å de enda träffar jag får på Philips c390 är nån slags kompaktstereo)

Precis, det är en stereo, som jag sa 😛, och kopplas med rca till mixern ;O

Ok, det handlar alltså om RCA införstärkaren. Då är jag med! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ verkar ha 2 in och 2 ut, så då gissar jag att mixern är tänkt att användas för inspelning.

Då skulle jag ha kopplat 1. mixerns två AUX-ut till ljudkortets ingångar, och 2. ljudkortets utgångar till två kanaler på mixern. Sedan 3. mixerns main ut vidare till lyssningen.

Hur ska allt styras då, miccarna kopplas in i mixern och skickas via auxerna till ingångarna på ljudkortet, right ?

ljudkortets utgånger till 2 mickanaler på mixern, som som skickas till mastern ?monitorena till monitor out!

Ska t.ex aux 1 vara rattad till max om man ska spela in en med en mic alltså?

Och om man spelar in två så är den har den ena aux1 rattad och den andra aux2 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ verkar ha 2 in och 2 ut, så då gissar jag att mixern är tänkt att användas för inspelning.

Då skulle jag ha kopplat 1. mixerns två AUX-ut till ljudkortets ingångar, och 2. ljudkortets utgångar till två kanaler på mixern. Sedan 3. mixerns main ut vidare till lyssningen.

Hur ska allt styras då, miccarna kopplas in i mixern och skickas via auxerna till ingångarna på ljudkortet, right ?

ljudkortets utgånger till 2 mickanaler på mixern, som som skickas till mastern ?monitorena till monitor out!

Ska t.ex aux 1 vara rattad till max om man ska spela in en med en mic alltså?

Och om man spelar in två så är den har den ena aux1 rattad och den andra aux2 ?

Precis. Fast jag ser att mixern har två stereokanaler, då kan du koppla ljudkortets ut till en av dom istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...