Jump to content
Annons

Komprimera distkitarrer.


Ken Kängström

Recommended Posts

Annons

Handlar massor om hur allt det andra i mixen ligger. Har du en välmixad bas som spelar ihop med gitarrerna kommer dom att låta bra mycker mer feta.

Komprimera..

Ska du ha ett "nära" sound så handlar väl det mer om mikplacering/rum. Sätt en SM57 vinklad mot stärkaren i ett tyst tum så lär du få ett nära ljud. Ska du komprimera så är det väl bara att komprimera. Kör själv en limiter på sånna däringa mosamosa-gitarrer ibland. Kan göra underverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipset. Har inte så bra utrymmen här men jag vinklar min Valvestate förstärkare mot en öppen garderob där jag har massa tyger och den med en 57a givetvis. funkar hyffst för att få bort akustik. Vet bara inte riktigt hur mycket man ska kräma på med förstärkaren under uppmickning. brukar vrida upp den hyffsat starkt iaf.

Finns det några användbara effekter som man kan fläska till gitarrer med?

MVH Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Dubbla gitarrpålägg. Trippla. Lyssna på Rammstein. (artikel i Studio för några nummer sedan)

Lägg i stereo och panorera med lite olika eq.

Lägg i stereo med ett litet stereodelay. Panorera.

Kompressor förstås.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst sm57 brukar väl fungerar i de flesta lägen men jag föredrar faktiskt kondingar. Helst av allt om jag vill ha en fet gitarr så ska volymen vara så hög på förstärkaren att man inte ska kunna vara i samma rum, sen så sätter jag en U-87:a (om man som de allra flesta inte äger en sådan så kan man prova sig fram med någon annan kondensator mick) cirka en meter ifrån stärkaren. Går även att kombinera med tex sm57,MD-421 mm som man sätter när. Då måste man dock vara beredd på att det kommer att bli fasfel så det gäller att flytta mickarna tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Inskaffar tyvärr ingen Kandensatormick riktigt än.

Håller på att kolla på monitorer och ljudkort för tillfället så jag får dras med min 57a och en PG58 tills vidare.

Lyckdas få ett skapligt kraftfullt ljud med dead center och 45 grader metoden.

Visst PG57an är en budget mick med funkade hyffsat i kombination med 57an.

Tack för tipset ändå. Ska tänka på tipset framöver.

Ha en bra dag. MVH Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...