Jump to content
Annons

Praktiskt tillgångavägsätt vid inspelning av rockband?


ZtimE

Recommended Posts

Jag har en fråga som jag har klurat på ett tag sen jag började att spela in vårat band , nämligen:

Hur brukar man gå tillväga när man spelar in ett rockband?

Första gången vi spelade in så mickade vi bara upp allting och sen körde vi på, helt live (och utan "medhörning") som att spela i en replokal i princip.

men det vart inte så bra då tex. den andra refrängen gick nästan dubbelt så snabbt som den första och lite sånt 😕

den andra gången så spelade jag först in min gitarr först hemma (efter en metronom) och sen la vi på allt en och en , först trummor sen bas sen gitarr sist sång. Och det vart ganska bra förutom att jag var klantig och inte skrev ner nåt om tagningarna så det vart ett helvetes letande sen när jag skulle mixa ihop skiten 😕

Så nu undrar jag hur man "brukar" göra när man spelar in ett rockband?

Ni som har erfarenhet från studio tex, spelade ni upp nån gammal demo för producenten så han visste vad det handlade om?

spelade ni in en slaskförst men metronom och sen pålägg en och en? eller spelade ni in live med metronom i lurar?

Hoppas ni förstår vad jag menar , annars får jag väl förklara ytterligare!

tack för svar!

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, nu är jag inte så erfaren av att spela in rockband, däremot har jag gjort en del inspelningar som medlem i ett eller annat rockband. Att lägga en grund genom att repa, repa och repa och sedan öva lite till för att kunna låtarna innan och utan, bli samspelta etc är ju ett plus. Ibland kanske det funkar direkt men ju mer tid man lägger ner på förarbetet... tja. Desto mer brukar det märkas på resultatet. Nu är det över 10 år sedan jag spelade in tillsammans med ett helt band men vi brukade alltid spela in trummor och en slaskgitarr först. Aldrig klick! Det där beror på hur tight trummisen är så klart. Känner man att det behövs ett klick track skall man så klart använda det - de är inget att skämmas över.

Sedan -för att hålla reda på vad som ligger var- är det ju en fördel att notera detta. På den gamla goda skrevs detta ner på ett papper eller på rullbandets förpackning. Spår 1 - 8 trummor, spår 9 - 12 gitarrer osv. Idag är det ju lättare - det är ju bara att döpa kanalen i ditt inspelningsprogram till vad som ligger där. Spår 1 - trummor. Spår 2 - Bas. Spår 3 - Kompgitarr1. Och så vidare. I Cubase kan man dessutom, om man orkar!, lägga in kommentar på varje spår med mer information.

Well, hoppas det ger något...

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni på andra refrängen spelar dubbelt så fort som på första, så skulle jag nog satsa på att träna mer innan ni börjar spela in..

haha jo det är ju klart, vi måste bli lite tightare! men anledning till att jag frågar är att jag kanske ska spela in ett annat band snart och då vore det intressant att iaf. ha lite och gå efter!

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni på andra refrängen spelar dubbelt så fort som på första, så skulle jag nog satsa på att träna mer innan ni börjar spela in..

haha jo det är ju klart, vi måste bli lite tightare! men anledning till att jag frågar är att jag kanske ska spela in ett annat band snart och då vore det intressant att iaf. ha lite och gå efter!

/jonas

Tja alltså... Det är ju en smaksak. Är det jazz brukar alla spela samtidigt, annars brukar det vara trummor som står först på listan. Om det går, börja med trummor och lägg samtidigt slaskbas och kanske slasksång. Sång om turmmisen har svårt för att hålla ordning på formen. Se till att han spelar efter klick, eller egentligen med klick. Trummisen ska ju inte jaga klicket, det ska vara ett samspel. Gärna något roligare än blipp, blopp, blopp, blopp osv. Det är oftast enklare och spela till något som svänger, lägg in lite shaker på åttondelar och liknande.

Fortsätt sedan med basen och se till att rytmsektionen svänger och är tighta. Om du är bättre tekniker än vad de är musiker kan det ibland gå fortare att klippa det tight än vad det går för de att spela det tight...

Sen är det bara att fylla på med gitarrer, mer gitarrer, syntar, percussion etc. och sist sång och kör. (Alla eventuella stårkkvartetter som skall spela kan man ta sist av allt 🥰 )

Ibland är det dock lättare att alla spelar samtidigt, framförallt om man är ovan vid inspelning. Det kan också skapa en "bättre känsla". Kör ni live se till att åtminståne trummisen har klick i någon typ av lyssning. Lägg i sådana fall sången sist så att den inte läcker in i alla andra mikrofoner. Jobba även med att skärma av förstärkare och liknande så att du får så lite läck som möjligt.

Eller ställ bara upp 1 mikrofon och spela in allt och säg att "så gjorde folk på den gamla goda tiden innan det fanns stereo. Dessutom kan det bli fasfel med många mickar." 😏

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ställ bara upp 1 mikrofon och spela in allt och säg att "så gjorde folk på den gamla goda tiden innan det fanns stereo. Dessutom kan det bli fasfel med många mickar." 😊

Lycka till

Haha det låt ju enkelt och smidigt iofs 😆

får nog ta och testa mig fram lite vad som passar för mig! tack för hjälpen!

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en Template i ditt musikprogram för just det bandet som du sedan använder till samtliga låtar, då får du samma grundinställningar och instrumenten ligger på samma kanaler i alla de olika låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en Template i ditt musikprogram för just det bandet som du sedan använder till samtliga låtar, då får du samma grundinställningar och instrumenten ligger på samma kanaler i alla de olika låtarna.

Det va fan en bra ide! varför har jag inte tänkt på det tidigare? 😄

Hur brukar man göra när man gör en omtagning då?

Säg att jag har spelat in klart och färdig trummor och bas och så ska jag lägga på en gitarr, och så spelar killen första versen som en gud, men refrengen funkar inte, brukar man göra ett nytt spår då, eller klippa direkt och bara spela in vidare?

Anteckningar kanske är det viktigaste då?

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Bästa sättet enligt mig att spela in rockband är att du lägger grunderna tillsammans. Bas , trummor, elgitarr och kanske slasksång. Men placera alla i olika isolerade rum och så att det är ljudisolerat glas mellan dem så de kan ha kontakt. Sedan gör du påläggen och den riktiga sången. Så skulle jag göra och har gjort. Sen är jag medveten om att alla inte har tillgång till sådana rum. Då skulle jag nog satsa på bas och trummor som grund då dessa behöver vara riktigt tajta ihop och då kan de även spela för stunden om de skulle vilja göra något annat än det som är skrivet och hittar nått tillsammans. Alternativet om man bara har ett rum är att du tar ett stort rum och placerar basförstärkaren i ena änden och trummorna i andra. För att sedan styra trummornas akustik så tar du och sätter bord runt om på högkant. Sedan använder du dylikt dämpmaterial på borden beroende på hur torra du vill ha dina trummor. Hoppas detta gav några idéer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...