Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har pÄ senare tid blivit vÀldigt intresserad av svensk musikhistoria.

Jag köpte ett album för nÄgot Är sen "Arn de Gothia" och blev vÀldigt förtjust.

Nu undrar jag följande.

Musiken pÄ detta album, Àr det svensk folk/medeltidsmusik?

Har ni nÄgra andra bra skivor med musik som gÄr lÄngt tillbaka i tiden, typ frÄn riddartiden?

Kom med alla förslag!

😕

Redigerat av Soundborn
Annons
Postat

Det Àr vÀl oftast antingen kyrklig eller vÀldigt folklig musik. Folkliga band finns vÀl ett par. Sorkar och strÀngar Ars Ultima tror jag att ett mer konstaktigt band heter om jag inte minns fel. Mycket vevlira och sÄdant dÄ. Om mdet Àr egentlig medeldtidsmusik Àr vÀl frÄgan. Det blir ofta som en form av folkmusik.

Jag associerar ocksÄ lite till gregoriansk sÄng. LÄnga litanior vet du. men det kanske inte Àr vad du letar efter.?

Det tredje Àr vÀl baladerna. Ofta gavs dessa ut som skillingtryck. Jag var helt inne pÄ det ett tag och har en hel samling med gamla medeltida faxsimila skillingtryck i bokhyllan. Nördigt eller hur. JAg försökte t.om skriva ett par lÄtar med sÄdant uppsÄt, men det blev mest skit.

😉

Postat (redigerat)

Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothia" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt 😄

Men jag hÄller med. Det Àr lite gregorian Ä sÄdant. Mycket hÀftigt!

Redigerat av Soundborn
Postat
Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt đŸ„°

Tjenna.

Har inte hört sÄ mycket av "Arn"-skivan, men jag kÀnner till folk som spelat pÄ den...

Tror dock inte att sĂ„ mycket av den Ă€r traditionell folkmusik. Sen beror det pĂ„HUR gammal folkmusik du Ă€r ute efter? Kolla gĂ€rna in forsta inlĂ€gget pĂ„ folkmusik-gallupen (i min signatur) för att fĂ„ lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och sĂ€ckpipor gör inte musik gammal 😳

Postat
Inte nördigt! Coolt!!

Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Är inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt 😳

Tjenna.

Har inte hört sÄ mycket av "Arn"-skivan, men jag kÀnner till folk som spelat pÄ den...

Tror dock inte att sĂ„ mycket av den Ă€r traditionell folkmusik. Sen beror det pĂ„HUR gammal folkmusik du Ă€r ute efter? Kolla gĂ€rna in forsta inlĂ€gget pĂ„ folkmusik-gallupen (i min signatur) för att fĂ„ lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och sĂ€ckpipor gör inte musik gammal đŸ„°

Men lite borduner,trummor och sĂ€ckpipor Ă€r alltid trevligt đŸ„°

Postat (redigerat)

Nice jag fĂ„r kika in dĂ€r 😳

Men Àr skivan Arn de Gothia svensk musik?

Redigerat av Soundborn
Postat

Men Àr skivan Arn de Gothica svensk musik?

Ja, den Àr skriven av svenska musiker.

Postat (redigerat)

HĂ€ftigt! 😄

Men Àr lÄtarna frÄn förr eller Àr dom nyskrivna?

Redigerat av Soundborn
Postat

HĂ€ftigt! 😄

Men Àr lÄtarna frÄn förr eller Àr dom nyskrivna?

Har inte skivan, sÄ jag kan inte uttala mig riktigt i saken... fÄr Äterkomma om saken...

Postat

Ahh okej 😄

Köp! Ett givet köp! Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ maffigt, sĂ„ pampigt! Fan, ryser varje gĂ„ng man hör lĂ„tarna 🙂

Kung Eriks GĂ„ng lĂ„t Ă€r en av mina favoriter! 😳

Postat
Ahh okej 😄

Köp! Ett givet köp! Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ maffigt, sĂ„ pampigt! Fan, ryser varje gĂ„ng man hör lĂ„tarna 🙂

Kung Eriks GĂ„ng lĂ„t Ă€r en av mina favoriter! 😳

Hehe, ok..fast jag hörde den i skivaffÀren och jag blev inte sÄ imponerad... (man Àr vÀl förstörd), men man kanske ska ge den ett försök till dÄ...

Postat

Ja fan det tycker jag!

Alla borde ha ett ex! 😳

Jag tycker att nÀr man lyssnar pÄ det, sÄ lÄter det sÄ typiskt svenskt pÄ nÄgot vis.

Man hör tydliga likheter med dagens svenska produktioner och just den musiken - det tycker jag Àr sÄ jÀvla coolt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.