Tilly Postat 31 maj 2007 Postat 31 maj 2007 (redigerat) Jag har pĂ„ senare tid blivit vĂ€ldigt intresserad av svensk musikhistoria. Jag köpte ett album för nĂ„got Ă„r sen "Arn de Gothia" och blev vĂ€ldigt förtjust. Nu undrar jag följande. Musiken pĂ„ detta album, Ă€r det svensk folk/medeltidsmusik? Har ni nĂ„gra andra bra skivor med musik som gĂ„r lĂ„ngt tillbaka i tiden, typ frĂ„n riddartiden? Kom med alla förslag! đ Redigerat 2 juni 2007 av Soundborn
Egghuvud Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Det Ă€r vĂ€l oftast antingen kyrklig eller vĂ€ldigt folklig musik. Folkliga band finns vĂ€l ett par. Sorkar och strĂ€ngar Ars Ultima tror jag att ett mer konstaktigt band heter om jag inte minns fel. Mycket vevlira och sĂ„dant dĂ„. Om mdet Ă€r egentlig medeldtidsmusik Ă€r vĂ€l frĂ„gan. Det blir ofta som en form av folkmusik. Jag associerar ocksĂ„ lite till gregoriansk sĂ„ng. LĂ„nga litanior vet du. men det kanske inte Ă€r vad du letar efter.? Det tredje Ă€r vĂ€l baladerna. Ofta gavs dessa ut som skillingtryck. Jag var helt inne pĂ„ det ett tag och har en hel samling med gamla medeltida faxsimila skillingtryck i bokhyllan. Nördigt eller hur. JAg försökte t.om skriva ett par lĂ„tar med sĂ„dant uppsĂ„t, men det blev mest skit. đ
Tilly Postat 1 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 1 juni 2007 (redigerat) Inte nördigt! Coolt!! Har du hört skivan "Arn de Gothia" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Ăr inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt đ Men jag hĂ„ller med. Det Ă€r lite gregorian Ă„ sĂ„dant. Mycket hĂ€ftigt! Redigerat 2 juni 2007 av Soundborn
Umemagnus Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Inte nördigt! Coolt!! Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Ăr inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt đ„° Men jag hĂ„ller med. Det Ă€r lite gregorian Ă„ sĂ„dant. Mycket hĂ€ftigt! Tjenna. Har inte hört sĂ„ mycket av "Arn"-skivan, men jag kĂ€nner till folk som spelat pĂ„ den... Tror dock inte att sĂ„ mycket av den Ă€r traditionell folkmusik. Sen beror det pĂ„HUR gammal folkmusik du Ă€r ute efter? Kolla gĂ€rna in forsta inlĂ€gget pĂ„ folkmusik-gallupen (i min signatur) för att fĂ„ lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och sĂ€ckpipor gör inte musik gammal đł
david.roennlund Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Inte nördigt! Coolt!! Har du hört skivan "Arn de Gothica" ? Det Ă€r typ sĂ„dan musik som jag Ă€r ute efter. Ăr inte det riktig, gammal, svensk folkmusik? Kung Eriks GĂ„nglĂ„t som finns pĂ„ skivan tex, en del av vĂ„ran NationalsĂ„ng kommer tex frĂ„n den lĂ„ten, det tycker jag Ă€r ruskigt coolt đł Men jag hĂ„ller med. Det Ă€r lite gregorian Ă„ sĂ„dant. Mycket hĂ€ftigt! Tjenna. Har inte hört sĂ„ mycket av "Arn"-skivan, men jag kĂ€nner till folk som spelat pĂ„ den... Tror dock inte att sĂ„ mycket av den Ă€r traditionell folkmusik. Sen beror det pĂ„HUR gammal folkmusik du Ă€r ute efter? Kolla gĂ€rna in forsta inlĂ€gget pĂ„ folkmusik-gallupen (i min signatur) för att fĂ„ lite mer folkmusik... Lite borduner, trummor och sĂ€ckpipor gör inte musik gammal đ„° Men lite borduner,trummor och sĂ€ckpipor Ă€r alltid trevligt đ„°
Tilly Postat 1 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 1 juni 2007 (redigerat) Nice jag fĂ„r kika in dĂ€r đł Men Ă€r skivan Arn de Gothia svensk musik? Redigerat 2 juni 2007 av Soundborn
Umemagnus Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Nice jag fĂ„r kika in dĂ€r đł Men Ă€r skivan Arn de Gothica svensk musik? Ja, den Ă€r skriven av svenska musiker.
Tilly Postat 1 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 1 juni 2007 (redigerat) Nice jag fĂ„r kika in dĂ€r đł Men Ă€r skivan Arn de Gothica svensk musik? Ja, den Ă€r skriven av svenska musiker. HĂ€ftigt! đ Men Ă€r lĂ„tarna frĂ„n förr eller Ă€r dom nyskrivna? Redigerat 1 juni 2007 av Soundborn
Umemagnus Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Nice jag fĂ„r kika in dĂ€r đł Men Ă€r skivan Arn de Gothica svensk musik? Ja, den Ă€r skriven av svenska musiker. HĂ€ftigt! đ Men Ă€r lĂ„tarna frĂ„n förr eller Ă€r dom nyskrivna? Har inte skivan, sĂ„ jag kan inte uttala mig riktigt i saken... fĂ„r Ă„terkomma om saken...
Tilly Postat 1 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 1 juni 2007 Ahh okej đ Köp! Ett givet köp! Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ maffigt, sĂ„ pampigt! Fan, ryser varje gĂ„ng man hör lĂ„tarna đ Kung Eriks GĂ„ng lĂ„t Ă€r en av mina favoriter! đł
Umemagnus Postat 2 juni 2007 Postat 2 juni 2007 Ahh okej đKöp! Ett givet köp! Jag tycker det lĂ„ter sĂ„ maffigt, sĂ„ pampigt! Fan, ryser varje gĂ„ng man hör lĂ„tarna đ Kung Eriks GĂ„ng lĂ„t Ă€r en av mina favoriter! đł Hehe, ok..fast jag hörde den i skivaffĂ€ren och jag blev inte sĂ„ imponerad... (man Ă€r vĂ€l förstörd), men man kanske ska ge den ett försök till dĂ„...
Tilly Postat 2 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 2 juni 2007 Ja fan det tycker jag! Alla borde ha ett ex! đł Jag tycker att nĂ€r man lyssnar pĂ„ det, sĂ„ lĂ„ter det sĂ„ typiskt svenskt pĂ„ nĂ„got vis. Man hör tydliga likheter med dagens svenska produktioner och just den musiken - det tycker jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla coolt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.