Jump to content
Annons

Hjälp mig att välja ljudkort


gnuckel

Recommended Posts

Mors! Ska knåpa ihop ett nytt system och funderar på vilket ljudkort jag ska välja. Den enda regelrätta inspelning som jag kommer att ägna mig åt är gitarr via en POD XT, så jag har inga krav på en uppsjö av midi-ingångar, optisk in/ut e dyl. Däremot hade jag tänkt att använda ett 5.1-system, så det gäller att jag hittar ett kompatibelt ljudkort. Mitt användande kommer inte att vara överdrivet advancerat; jag kommer att producera musik via Cubase med en massa VSTi + ovan nämnda typ av inspelning etc. så något i stil med Audiophile 2496 skulle mycket väl kunna vara tillräckligt, men så som jag har förstått det får jag isåfall glömma 5.1-ljudet, korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.m-audio.com/products/en_us/Revolution51-main.html

Tror denna kanske kan vara intressant för dig. Nu är iofs mic ingången minitele men det var det enda jag hittade med 5.1 efter att ha letat runt.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Jag läste lite om kortet... Den här länken menar bl a:

"It will be a bad choice for beginning Pro Audio musicians because of intricate ASIO channel labels, primitive signal routing, and dead SPDIF in ASIO.

cons:

* Wrong line-in layout

* Non-standard functions of output channels

* You cannot record internal sources (wave out mix, what u hear, etc)

* SPDIF does not work in ASIO

* Wrong channel labels in ASIO

* Incorrect operation of Bas to Sub+Mains

* Various bugs in drivers and no updates

* 3D Audio quality is worse than in Creative Audigy2 and X-Fi

* You cannot output 3D audio to SPDIF

* Audio quality is worse than in ESI Juli@ and M-Audio Audiophile192"

Någon som har personlig erfarenhet av kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör M-Audio audiophile 2496. Via SPDIF får du ut 5.1.

Jag tycker detta kort är ett bra kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten parentes kan väl nämnas att din POD XT fungerar som ett audio-interface via USB. Vet inte hur bra det är dock, eller vad det klarar av. Vet bara att jag en gång när jag satt och spelade gitarr på natten med lurarna på plötsligt blev överraskad av nån windows-notifiering... blev skiträdd först och trodde att jag drömde.

... ehm, nu när jag tänker efter så kanske det bara var en dröm... fast jag TROR att det hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten parentes kan väl nämnas att din POD XT fungerar som ett audio-interface via USB. Vet inte hur bra det är dock, eller vad det klarar av. Vet bara att jag en gång när jag satt och spelade gitarr på natten med lurarna på plötsligt blev överraskad av nån windows-notifiering... blev skiträdd först och trodde att jag drömde.

... ehm, nu när jag tänker efter så kanske det bara var en dröm... fast jag TROR att det hände.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...