Jump to content
Annons

Ännu en fråga :) ang. hårddiskar


Anso

Recommended Posts

hej 'ännu en gång.

Gjorde lite efterforskningar på digidesigns hemsida och hittade detta:

"Pro Tools does not support RAID technology. Please do not activate this feature on any Pro Tools recording drives. "

Nästan alla FireWire 800 hårddiskar jag har hittat har RAID inbyggt, exempelvis denna pärlan som jag vill införskaffa: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47606

LaCie brukar vara ett bra märke och så.. vet ni hur man kan föra för att stänga av RAID? Hittade ingenting på LaCies hemsida.

Dessutom undrar jag om det är att rekommendera att ha flera mindre hårddiskar istället för en stor? Läste på digidesign att för att spela in flera 96KHz spår bör man ha 2 eller flera FireWire hårddiskar.. är det en överdrift? Kommer man någonsin vilja spela in flera 96KHz spår? 😄

Tack på förhand gubbar och eventuella gummor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp de FWhårddiskar som Digi rek. Då kommer allt att fungera bra.

"FireWire 800 (or FireWire 400) Hard Drives

FireWire 800 (or FireWire 400) drives with the Oxford 912 or 924 chipset interface have been qualified for record and playback with the following systems on Mac OS X 10.4:

* Pro Tools|HD and Pro Tools|HD Accel Systems (with Pro Tools 6.9.2 or higher)

* Pro Tools LE Systems (with Pro Tools LE 6.9.2 or higher) with the following exception:

o FireWire 800 drives are not supported for record and playback with Mbox 2 Pro systems

* Pro Tools M-Powered Systems (with Pro Tools M-Powered 6.8r2 or higher)

* Pro Tools Academic Systems

* Mac OS X 10.4 "Tiger" only (not tested on Mac OS X 10.3 and earlier)

* Please Note:

o Hard drives using the Oxford 924 chipset interface have FW800, FW400, USB 2.0, and eSATA ports on them. (In our testing, Digidesign qualified Glyph GT Series Hard Drives with the Oxford 924 chipset)

o Hard drives using the Oxford 912 chipset interface have USB 2.0, FW400 and FW800 ports on them.

o Only the use of the FW800 or FW400 interface is supported on these drives with Pro Tools.

* Up to 4 FireWire 800 daisy-chained drives supported when used without other FireWire drives

* FireWire 400 and FireWire 800 drives should not be combined

* For additional information when using an M-Audio FireWire interface when also using a FireWire 800 hard drive, please see this M-Audio Knowledgebase item:

Problems in combination with FW800 hard drives

FireWire Hard Drives - Maximum Performance

FireWire drives have been qualified with Pro Tools|HD and Pro Tools|HD Accel systems with Pro Tools 6.9.x and higher for the following:

* Supported track count (per drive): 24 tracks per drive at 48 KHz/24-bit

* Maximum 8 FireWire 400 drives for a total of 192 tracks at 48 KHz/24-bit

* Pro Tools|HD Accel systems: maximum 192 tracks "

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste det ja men jag lyckas inte hitta någon information om Oxford chippet och vilka hårddiskar som har det. Några tips?

Innebär " * Supported track count (per drive): 24 tracks per drive at 48 KHz/24-bit " att det är 24 spår per disk oavsett storleken på disken? Handlar detta om spår man spelar in samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar kunna välja om man vill köra RAID eller inte.

Så länge du köper en produkt med endast en hårddisk så slipper du ju RAID funktionalitet. Det finns ju snart 1TB hårddiskar, om de inte redan släppts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innebär " * Supported track count (per drive): 24 tracks per drive at 48 KHz/24-bit " att det är 24 spår per disk oavsett storleken på disken? Handlar detta om spår man spelar in samtidigt?

24 spår per hårdisk vid 48/24. det gäller FW hårdiskar. så ska du spela in mer samtidigt eller mixa med fler än 24 spår ska du ha 2 hårddiskar.

interna klarar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är väl ett lite osäkert kort har jag hört.

De använder alla möjliga olika diskar i sina produkter, så ibland kan det vara jättebra och ibland mindre bra...

Jag förstod det så också, men tack för att du klargjorde det 😕 annars skulle jag säkert ha åkt på en nit.. Några tips om var man kan köpa säkra FW400 hårddiskar? typ 250-500 gb är la gött

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är väl ett lite osäkert kort har jag hört.

De använder alla möjliga olika diskar i sina produkter, så ibland kan det vara jättebra och ibland mindre bra...

Jag förstod det så också, men tack för att du klargjorde det 😕 annars skulle jag säkert ha åkt på en nit.. Några tips om var man kan köpa säkra FW400 hårddiskar? typ 250-500 gb är la gött

Säkra FW400 hårddiskar? säger ju egentligen ingenting, om man skall ha en säker hårddisk

så skall man alltid ha en backup som är fräsh.

En hårddisks livslängd bestäms av flera faktorer, ex. temperaturskillnader i rummet,

hur ofta man slår av och på hårddisken, hur defragmenterad disken är, skall man

flyttar runt hårddisken osv osv..

Om man nu skall han en säker hårddisk så bör man kolla på dessa faktorer först.

Inte vad det är för tillverkare.

Osäkra? verkligen?

Jag har kört med både LaCie Firewire 800 PCI kort och en D2 Extreme disk sedan 2 år tillbaks

och har aldrig haft några problem. Har du själv upplevt problem med LaCie?

Konstigt att du säger att det är ett "osäkert kort" då det är så många kritiska system som

kör just med LaCie diskar.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är väl ett lite osäkert kort har jag hört.

De använder alla möjliga olika diskar i sina produkter, så ibland kan det vara jättebra och ibland mindre bra...

Jag förstod det så också, men tack för att du klargjorde det 😲 annars skulle jag säkert ha åkt på en nit.. Några tips om var man kan köpa säkra FW400 hårddiskar? typ 250-500 gb är la gött

Säkra FW400 hårddiskar? säger ju egentligen ingenting, om man skall ha en säker hårddisk

så skall man alltid ha en backup som är fräsh.

En hårddisks livslängd bestäms av flera faktorer, ex. temperaturskillnader i rummet,

hur ofta man slår av och på hårddisken, hur defragmenterad disken är, skall man

flyttar runt hårddisken osv osv..

Om man nu skall han en säker hårddisk så bör man kolla på dessa faktorer först.

Inte vad det är för tillverkare.

Osäkra? verkligen?

Jag har kört med både LaCie Firewire 800 PCI kort och en D2 Extreme disk sedan 2 år tillbaks

och har aldrig haft några problem. Har du själv upplevt problem med LaCie?

Konstigt att du säger att det är ett "osäkert kort" då det är så många kritiska system som

kör just med LaCie diskar.

//S

Jag syftade på att Lacie inte hade de chip som digidesign rekommenderar (och de ända som de officiellt stödjer) och därför anses som osäkra som inspelningsdiskar för ProTools. kanske har jag helt missförstått detta.. För övrigt var det android som påstod att de var osäkra 😆

Det jag undrar är hur man vet om hårddisken i fråga har oxford-chippet som stöds och om hårddisken går att köra utan RAID (om den nu har det). Detta är så som digidesign tycker att en hårddisk ska vara för att få bästa resultat och detta har jag fortfarande inte fått någon klarhet över.

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är väl ett lite osäkert kort har jag hört.

De använder alla möjliga olika diskar i sina produkter, så ibland kan det vara jättebra och ibland mindre bra...

Förtydligar mig lite med fetstil. 🙂

Har inte själv haft problem med min LaCie-HDD (har en med "bra" disk i), men jag har läst på diverse olika forum om folk som haft problem med sina. LaCie köper tydligen in billiga diskar från massa olika ställen och stoppar in i sina produkter, vilket självklart gör att kvaliteten varierar. Men det är väl möjligt att det blivit bättre på senare tid?

Så, se det som en liten varning, dock baserad på hörsägen, och gör vad ni vill utav det... 🙂

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är väl ett lite osäkert kort har jag hört.

De använder alla möjliga olika diskar i sina produkter, så ibland kan det vara jättebra och ibland mindre bra...

Förtydligar mig lite med fetstil. 🙁

Har inte själv haft problem med min LaCie-HDD (har en med "bra" disk i), men jag har läst på diverse olika forum om folk som haft problem med sina. LaCie köper tydligen in billiga diskar från massa olika ställen och stoppar in i sina produkter, vilket självklart gör att kvaliteten varierar. Men det är väl möjligt att det blivit bättre på senare tid?

Så, se det som en liten varning, dock baserad på hörsägen, och gör vad ni vill utav det... 🙂

ah, tack för förklaringen 🙂 menade inte att smutskasta dig eller något ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Lånar tråden lite, med tanke på att jag nyss har mött ett problem med min nya setup:

Var o shoppade sönder lönen i tisdags,

Mbox 2 pro factory och en Laciehårdisk (USB/Firewire) på 320GB.

(jag använder en macbook till den mobila lösningen)

Allt är igång och jag ska påbörja ett projekt med min nya setup, och ska ställa in Laciehårdisken som record volume..då får jag Felmeddelandet:

felmeddelandehq0.png

"LACIE cannot be designated as an Audio Record volume because is it nota valid audio volume."

Är det bara att svänga tillbaka med skiten, eller går det att lösa?

Jag kör disken via USB medans jag har kortet inne, då macbooken endast har en FW ingång....

TACK I FÖRHAND// Unge herr mupprare

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är den formaterad som HFS eller FAT32?

2. DUC

If you are receiving any errors regarding drives not being suitable for playback or not being an audio record volume, try the following:

In Pro Tools, go to the Windows menu and select 'Show Workspace'. In the Workspace window you will see a list of your drives on the left and to the right of each drive will be an 'A'(for Audio) and a 'V'(for Video) column. Under the 'A' column next to your drive it will probably have a 'T'(for Transfer) or 'P'(for Playback) - click on the 'T' or 'P' and, from the drop down list, choose 'Record'.

You should now be able to open, play and record in your session as normal.

If your drive will not change to a Record volume, you may need to reformat the drive.

On Mac OSX - use the Disk Utility to reformat the drive as Mac OS Extended.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är den formaterad som HFS eller FAT32?

2. DUC

If you are receiving any errors regarding drives not being suitable for playback or not being an audio record volume, try the following:

In Pro Tools, go to the Windows menu and select 'Show Workspace'. In the Workspace window you will see a list of your drives on the left and to the right of each drive will be an 'A'(for Audio) and a 'V'(for Video) column. Under the 'A' column next to your drive it will probably have a 'T'(for Transfer) or 'P'(for Playback) - click on the 'T' or 'P' and, from the drop down list, choose 'Record'.

You should now be able to open, play and record in your session as normal.

If your drive will not change to a Record volume, you may need to reformat the drive.

On Mac OSX - use the Disk Utility to reformat the drive as Mac OS Extended.

Frågar du mig ?

Vilket som löste jag problemet, då det inte fanns något oxford-chip i min HD, knepiga saker 🙂, så har spenderat hela dagen att jaga en hårddisk med det chippet, ett chassi som stödjer både fw & usb + satt ihop det under samma kväll *impressive*.

Blev lite orolig när jag var hemma dock, den kunde inte läsa hårddisken, men genom att partitionera den (1 partition) så löste sig biffen! Nu när jag lärt mig att klyva hårddiska så funderar jag på om jag ska klyva min nya hårddisk till 2, en till övrigt media på datorn, och en till sessions och samplingar 🙂

Tack att du tog din tid dock!

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...