Jump to content
Annons

Digitala trummor och Hihatcontrol


MrDweeb

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt mig ett par digital trummor. Tydligen ska man kunna styra Hi-haten med så kallad CC inuti trumprogrammen (BFD). Hur sätter jag upp det? Jag vill kunna öppna och stänga hihaten stegvis. Kollar jag manualen står det en massa nummer men jag hajjar inget alls. Jag hittar inget på nätet heller som gör att jag blir mer klok. Har hajjat att jag kan mappa öppen - stängd med slag och enbart tryck med foten - men resten då?

Trummor märke Medeli

Pluggar både Ezdrummer Addictive och BFD.

Hjääälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Undrar just om det funkar med ett Medeliset har ett själv men har aldrig tänkt på det, det borde väl göra det iofs. men Medeli är ju inte världens dyraste set och då blir väl funktionerna där efter. Men problemet går ju att lösa ändå det är bara att lira och sen markera och dra det till rätt ljud i pianorullen/midiediteringen (om det ska vara tex. halvöppen Hihat) i efterhand. I EZ finns väl bara en halvöppen om jag inte minns fel så då får du väl oxå mecka med velocityvärden eller i värsta fall volymen på dom slag som ska varieras.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vara nån expert på området ...

... men det är väl inte CC-kommandon du ska använda utan nån form av keyboard- eller drum-map, för att mappa trummornas "'tangenten' halvöppen hihat" till BFD:s halvöppna hihat? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det skall funka bra så måste trummorna sända CC

Spela in ett midispår där du trycker ner pedalen max. Kolla vilket värde du får max.

I BFD kan du ställa var dom olika ljuden skall börja ta. Men det är viktigt att veta vilket ditt maxvärde är. Det är inte 127 på alla digiset. Mitt ligger runt 90 vill jag mig minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det skall funka bra så måste trummorna sända CC

Spela in ett midispår där du trycker ner pedalen max. Kolla vilket värde du får max.

I BFD kan du ställa var dom olika ljuden skall börja ta. Men det är viktigt att veta vilket ditt maxvärde är. Det är inte 127 på alla digiset. Mitt ligger runt 90 vill jag mig minnas.

Nu förstår jag inte - är det velocity jag är ute efter?

Grejjen är den att jag vet inte vilken CC kanal som används av hihaten - det står inte i manualen - eller rättare sagt - det står en massa men jag hajjar inget.

Så här står det:

Control 0 X Bank Select

Change 1 X Modulation

5 X Portamento Time

6 X Data Entry

7 X Volume

10 X Pan

11 X Expression

64 X Sustain Pedal

65 X Portamento ON/OFF

66 X Sostenuto Pedal

67 X Soft Pedal

80 X Reverb Program

81 X Chorus Program

91 X Reverb Level

93 X Chorus Level

120 X All Sound OFF

121 X Reset All Controller

123 X All Notes OFF

Note 0 - 127

Number: True voice **************

Velocity Note on O 9n H, V = 1 - 127

Note off X (9 nH. V= 0)

Och jag hajjar nada!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det låter lovande att Medeli kan sånt bra att ha hade jag aldrig trott. Men till ämnet jag tror att du får göra som Drhans säger spela in HiHaten och kolla i eventlistan eller vad det kan heta i ditt program (måste ju finnas en sån i ditt program) vilket Controller nr. och värde som anges när du rör pedalen up och ner och ställ in i BDF sen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...