Jump to content
Annons

Effektprogram för sång


ml1998

Recommended Posts

Hej!

Efterlyser ett program (vst t.ex.) som man kan använda vid mixning av sång. Tänker mig något som Guitar Rig är för gitarren fast för sången. En massa sköna presets med olika varianter på EQ, reverb, delay och allt det där ni vet, så man slipper pula så sjukt mycket med olika pluggar för olika effekter. Finns något såndant?

Tacksam för svar

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, jag förtydligar...

Finns det program där effekter till sång: reverb, kompressorer, EQ, delay och annat finns samlade och låter bra?

Vore så skönt med ett gäng bra presets med olika kombinationer av dessa effekter

Link to comment
Dela på andra sajter

Presets löser ingenting eftersom alla röster, mikrofoner, liverum etc är olika och behöver olika behandling. Oavsett vilket, så blir det alltså alltid till att skruva själv... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte finns, beror kanske på att det är olika typer av effekter som bör kopplas på olika sätt... 😮

EQ, kompressor, limiter och gate, är sådant som ska påverka hela signalen och som därför lämpar sig bäst som insert-effekter, medan sådant som reverb, delay och liknande fungerar bäst som send-effekter.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, det har du lite rätt i förstås. Avsaknaden avordentliga vocal rack-liknande vst:s förvånar mig dock mycket. Det finns ju en uppsjö med sådant för gitarr, bas för att inte tala om hur mycket sjuka ljud man kan få av midispår...

Håller ni inte med, borde det inte finnas mer av detta, speciellt eftersom mycket av diskussionerna på detta forum handlar om hur man fixar till en bra sång i sin mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - jag håller faktiskt inte med, utan tycker att sådana paketlösningar är klumpiga och ger en dålig flexibilitet.

En gitarrigg är lite annorlunda, eftersom man där låter hela signalen gå genom pedaler i verkligheten också - och alltså påverka hela signalen. I verkligheten alltså precis som ett gäng insert-effekter.

Det finns som sagt vissa motsvarigheter till channelstrips som mjukvara - men längre än så tvivlar jag på att det någonsin kommer att gå.

Man vill ju också ha valfrihet, så att man slipper betala för en ingående del som man inte vill ha när man har hittat en annan som är bättre. En tillverkare är sällan bra på allt, vilket innebär att man förmodligen får vissa sämre delar om man köper ett sådant "vocal rack" - och då är det trots allt bättre att köpa de lösa delar som man verkligen vill ha. Om man redan har en bra eq i sequencern, så vill man ju inte behöva betala för utvecklingen av en till eq bara för att den ingår i en channelstrip som man gillar kompressorn i...

Ska man få ett bra sångljud, så är det dessutom bättre att skilja mellan sound och effekter. Soundet skapar du innan du effektlägger - och soundet är grunden för hur resultatet kommer att låta. Det är lite som förhållandet mellan mixning och mastering...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Logic har ju en flock kanalstrippar som är ämnade för vokaler och andra tillämplingar. Dem ger bra idéer men du måste oftast skruva på inställngarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...