Fredrik Fencke Postat 25 april 2007 Postat 25 april 2007 (redigerat) Tjena. Jag har en Yamaha S03 som jag skulle vilja testa använda i mina produktioner i Logic. Jag kopplar en midikabel från synthens Midi Out till ljudkortets (M-audio) Midi In och vice versa, sen är jag helt lost.. Vad behöver jag göra för inställningar på synthen och på datorn? Redigerat 25 april 2007 av Fredrik Fencke
Emil Postat 26 april 2007 Postat 26 april 2007 Koppla från synthens line-out till ljudkortets line-in. Har du Logic Pro finns ju dessutom "External Instrument" att välja som input på instrumentkanalerna.
DivineCo Postat 26 april 2007 Postat 26 april 2007 (redigerat) Antar att du måste göra en inställning på synten också. Om det är den du tänker att använda som ljudkälla. Brukar då vara någon intällning typ global MIDI through eller Local Sound Off eller dyl. Känner int till din synt men det bör ju stå i syntens manual. Redigerat 26 april 2007 av DivineCo
Fredrik Fencke Postat 26 april 2007 Trådstartare Postat 26 april 2007 Det har jag gjort, ställt in synthen på Local Off. Men det funkar ändå inte..
Emil Postat 26 april 2007 Postat 26 april 2007 Har du bara kopplat midi-kablar? Du behöver kablar för ljudet också.
FaluFluff Postat 30 juni 2007 Postat 30 juni 2007 Alltså, om det ska komma ljud från synthen så ska du ha Local On. Om du ska skicka MIDI från synthen så spelar det ingen roll oftast.
Claes Holmerup Postat 30 juni 2007 Postat 30 juni 2007 Som du beskriver det, så låter det - som Phobos också gissar - som om du inte har kopplat några audiokablar utan bara kopplat midikablar. Midi är nämligen bara kontrollsignaler och innehåller inget ljud, utan talar bara om för synten vad den ska spela. För att kunna få både midi och ljud in till ljudkortet, så måste alltså både midi och audio vara kopplat. Local on/off ändrar bara om klaviaturen ska vara ihopkopplad med ljuddelen i synten eller inte. Det påverkar inte hur synten ska reagera på inkommande midisignaler.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.