Jump to content
Annons

Bra plugin för mjukvarubas?


henkebarn

Recommended Posts

Jag har många bra pluggar, många bra VSTi's men saknar att kunna lägga bas utan att behöva köpa en! Att spela in gitarr och pitcha ner låter ju inte så kul 😮

Kan ni rekommendera några bra VSTi's som behandlar elbas?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
HALion eller Kontakt, ihop med Scrarbee J-Slap'n Fingered, är allt man behöver. 🙂

amen.... Scarbee låter helt sjukt bra. Men jag måste dock inflika att det krävs lite pillande innan man får den att låta riktigt bra. Fast det är egentligen ingen nackdel eftersom man lär sig en ordentlig dos midi-editering med den, och den låter ju knappast dåligt om man väljer att bara köra den så basic som möjligt. Sen kostar den inte skjortan heller. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

HALion eller Kontakt, ihop med Scrarbee J-Slap'n Fingered, är allt man behöver. 🙂

amen.... Scarbee låter helt sjukt bra. Men jag måste dock inflika att det krävs lite pillande innan man får den att låta riktigt bra. Fast det är egentligen ingen nackdel eftersom man lär sig en ordentlig dos midi-editering med den, och den låter ju knappast dåligt om man väljer att bara köra den så basic som möjligt. Sen kostar den inte skjortan heller. 😮

Har Du nåt fint tips hur Du pillar fram bättre ljud i Scarbee `s Bas? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
HALion eller Kontakt, ihop med Scrarbee J-Slap'n Fingered, är allt man behöver. 😎

amen.... Scarbee låter helt sjukt bra. Men jag måste dock inflika att det krävs lite pillande innan man får den att låta riktigt bra. Fast det är egentligen ingen nackdel eftersom man lär sig en ordentlig dos midi-editering med den, och den låter ju knappast dåligt om man väljer att bara köra den så basic som möjligt. Sen kostar den inte skjortan heller. 😮

Har Du nåt fint tips hur Du pillar fram bättre ljud i Scarbee `s Bas? 🙂

nja, inte direkt. Själv är jag helt värdelös på midieditering och brukar tröttna när jobbet är halvfärdigt 🙂 Jag vet att det har funnits nån typ av liten tutorial på Scarbees hemsida där dom går igenom lite hur det fungerar. I grova drag handlar det om keyswitch program där en tangent på ditt klaviatur gör att du byter sträng och en annan tangent gör att du byter från fingerspel till slap och sen finns det diverse midikommandon ifall man vill lägga till strängljud (som alltid bildas när man drar fingrar mot strängarna), slides, hammer on, pull off.

Så det är nog bra om man vet grunden till hur man spelar bas för att få fram ett så bra ljud som möjligt av Scarbee...

Ex. basen du precis ska sätta dig ner och göra spelar en melodi som håller sig på A strängen...istället för att spela ett öppet A på A strängen borde man kanske spela ett A på E-strängen som ger en helt annan karaktär och då krävs det ju att du lägger in midiinformation för att Scarbee ska byta sträng från A till E och sen måste du lägga in info för Scarbee att byta tillbaka till A strängen igen osv...

Sen finns det dessutom midikommandon där du väljer vilket finger som ska spela vilken ton eftersom de flesta bassister har ett eller två fingrar som låter mer och annorlunda i attacken. Många gånger när du spelar en ton på E-strängen och sen går ner till A-strängen så mutar du bort tonen som nyss spelades på E-strängen. Och sånt finns det nog också midikommandon för eftersom det avger ett speciellt ljud att muta en slagen sträng 🙂

Hoppas det förklarade lite i alla fall... Gå i alla fall och lyssna på ljudklippen från deras hemsida för att höra hur överjävligt bra den låter http://www.scarbee.com/demos/jsf_demos.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar Scarbee och "machin gun" effekten? Alltså när man ska pumpa en sträng. Blir det så där konstigt eller? Jag vet att Trilogy har löst det med att man har "två" uppsättningar, ett med staccato ljud och ett med "fulla" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

dels löser det ju sig i och med att man använder sig av keyswitchen för att pendla mellan pekfinger, långfinger och ringfinger (det kanske finns lillfinger också). Sen kan jag tänka mig att det finns mer än en sampling per finger, ton och velocity som den kan välja mellan. Men det får bekräftas av någon som har bättre koll på Scarbee än mig 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad många svar! 😕

Jag ska läsa mig till hur man använder produkterna ni tipsat om, men ni får gärna svara på min kommande fråga ändå:

Måste man använda något extra utöver ett midispår för att använda till exemepl Scarbee eller Trilogy? Jag kör det gamla vanliga, att bara skriva i ett midispår hur skiten ska spela och vill helst ha det så. Så, liksom EZ Drummer, M-Tron osv, vill jag bara ha en plugin som man aktiverar, hänvisar ett midispår till och sen kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

trilogy används precis så. Scarbee används så att du laddar in en plugg som heter kontakt och sen laddar du in scarbee biblioteket in i kontakt. Men annars funkar det precis likadant

Link to comment
Dela på andra sajter

trilogy används precis så. Scarbee används så att du laddar in en plugg som heter kontakt och sen laddar du in scarbee biblioteket in i kontakt. Men annars funkar det precis likadant

Du kan använda antingen Kontakt eller HALion till Scarbee-biblioteket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...