Jump to content
Annons

Subtractor

Recommended Posts

Wick (oregistrerad)
Postat

Tjena gott folk

Nu är ja säkerligen lite jobbig här..men ja har sökt runt ett del på nätet om Subtractorn, men hittat de mesta på engelska. De är ju lite knepigt tycker ja, då man ska läsa om filtren och osv...och försöka förstå vad dem olika funktionerna gör! Så kan ngn vänlig själ försöka förklara va filtren gör? Vad är deras funktion LFO, filter 1 filter 2 osv...

Tack på förhand/Hannes

Annons
Postat (redigerat)

Vänlig själ här. Att förstå en synt hjälper dig att förstå de flesta syntar då grundprincipen är ganska likvärdig. En Oscilator alstrar en grundläggande vågform som ger ljudet olika karaktärer. Flera oscilatorer kan kompletera varandra o ge ljudet en mer rik och/eller komplicerad vågform genom att läggas i lager på varandra eller multipliceras till en ny vågform (ringmodulation). Du har en väldigt bra ordlista som förklarar de grundläggande begreppen på majken.se (tack majken) där du kan plugga på innan du kommer med nya frågor.

Redigerat av Henkera
Wick (oregistrerad)
Postat

Tack för ditt mycket utförliga svar, ska kika på majen direkt.

en fråga bara, ja har sett dig en del på detta forum, och undrar ifall du fortfarande gör psytrance med reason? hur länge har du i sådant fall syslat med det?

Mvh hannes.

Postat

Jag har aldrig gjort psytrance och kommer nog inte göra detta heller om jag inte bara helt enkelt producera musik på löpande band för ett konstant pengaflöde. 😕 ..och det tror jag inte jag orkar. Jag har hållt på med Reason i ungefär 4 år men inte så ihärdigt i början. Det senaste året har jag nog lärt mig mest. Jag exprimenterar en del fortfarande och siktar inte på en specifik genre men styr åt electro hållet med ett lite minimalistiskt vintage sound. Även lite ambient stil med psykadeliska inslag. Aldrig trance dock.

Såg att majken hade en ny sida uppe nu, men här är en direktlänk till den gamla sidans ordlista. Kolla extra noga på Subtraktiv Syntes där det finns en länk till en mer ingående förklaring. Sen har du en bra länk HÄR om subtractorns olika vågformer som är väldigt bra o veta.

Wick (oregistrerad)
Postat

hehe ok..ja som sett fel då! oj de var lång tid de..aldrig använt cubase eller ngt annat program??

Tack så mycket flr länkarna!

Postat

Jo jag har använt cubase lite och lärt mig det också, men det är nog bara för att jag har en sidstation som har ett ljud som inte går att reproducera med subtractorsyntarna. Annars så tycker jag subtractorn är såpass mångsidig med alla filter som finns att tillgå i reason så det finns nog inga ljud som jag inte lyckats göra som jag velat. Visst, det är jobbigare ibland än vad det kanske skulle vara med vissa andra syntar med viss typ av sound, men det går. Och jag tycker i slutändan att Reason är så smidigt i övrigt och låter mig vara uppfinningsrik, så det lönar sig.

Wick (oregistrerad)
Postat

Absolut..Älskar Matrixen..blir inte så tråkigt då! värre är ju o hålla på och sätta ut pluppar på pianorullen:P Har nog inte tålamod till de hehe..

har du någon msn? skulle vilja prata lite mer om Reason med dig eftersom du är så pass erfaren som du är..

Mvh Wick

Postat

När du gjort en loop i matrixen så kan du ta "copy to track" genom att högerklicka i matrixens fönster, så hamnar det du ritat ut i valfritt markerat sequenser-fönster. 😱

sure.. henkekillen_@hotmail.com

Wick (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset:D

Ok addar dig nu..!

/Wick

Postat (redigerat)
En Oscilator alstrar en grundläggande vågform som ger ljudet olika karaktärer.

En oscillator alstrar en vågform, mycket riktigt! DET är ljudet!

Det som ger ljudet olika KARAKTÄRER är väl filter av olika typer, bl.a!?

Du känns lite som en besserwisser så jag besserwissrar lite tillbaka! :rolleyes:

Btw!

Du anser att Simon P låter som alla andra!?

Det är snarare så att alla andra försöker låta som honom!

Visst har Simon inspirerats av andra men hans sound ska ingen annan ta åt sig äran för!

Jag tror att Du mer är trött på all "hype" över Hallucinogen och Shpongle och därav ratar de sound som än idag leder den elektropsykadeliska scenen!

Min teori! 😉

Rätta mig inte om jag har fel, i dont give a shit! Jag ville mest gapa lite! 😎

Peace på Dig!

Redigerat av Emo Niobic
Postat
En Oscilator alstrar en grundläggande vågform som ger ljudet olika karaktärer.

En oscillator alstrar en vågform, mycket riktigt! DET är ljudet!

Det som ger ljudet olika KARAKTÄRER är väl filter av olika typer, bl.a!?

Du känns lite som en besserwisser så jag besserwissrar lite tillbaka! :rolleyes:

Btw!

Du anser att Simon P låter som alla andra!?

Det är snarare så att alla andra försöker låta som honom!

Visst har Simon inspirerats av andra men hans sound ska ingen annan ta åt sig äran för!

Jag tror att Du mer är trött på all "hype" över Hallucinogen och Shpongle och därav ratar de sound som än idag leder den elektropsykadeliska scenen!

Min teori! 😉

Rätta mig inte om jag har fel, i dont give a shit! Jag ville mest gapa lite! 😎

Peace på Dig!

Jag är medveten om att han är "föregångare" till andra och han är duktig på att prodda. Men min åsikt var faktiskt mer personlig. Bryr mig inte så mycket om vem som var först utan ratar den musiken för att den för mig saknar mottugg eller nytänkande. Att folk härmar efter musik utan att tillföra något nytt för att få det att låta så genre-bundet som möjligt tycker jag bara leder till att kvalitet på musik sjunker i generationsledet. Utan nytänkare som plockar upp musiken o tillför den nya "gener" skulle musiken förfalla totalt och vi skulle inte ha något annat än basshunters där ute. Och då 90-99 % av alla människor uppmuntrar plagiatmusik så vill jag uppmuntra nytänkande extra mycket. Musik som verkligen ÄR bra o intelligent tröttnar jag aldrig på. Jag håller mig bara ifrån alla olika mainstream genrer för att de inte ger mig något. Att få mig att "inse" något annat i det här avseendet vore som att någon skulle försöka övertala dig om att t.ex Aqua var värt att lyssna på. Visst... för någon som inte kommit längre, men kanske inte för dig. Det beklagligaste med att man behöver mer komplex musik att lyssna på när man själv gör musik är att målen blir så höga att man får jobba som ett svin för att komma upp på samma nivå som de man beundrar. Min personliga åsikt.

Ha det väl..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.