Jump to content
Annons

2 stycken Windows XP


alexfree

Recommended Posts

Jag tänkte installera 2 versioner XP på min dator för att vi använder datorn för internet, spel etc mm. Det andra XP ska bara vara till för musik, där alla tjänster o så är avstängda och bara sånt som ska stödja musiken ska vara på....är det nån här som har gjort så och finns det nån länk som kan hjälpa en med handledning hur man gör detta!? Eller tjänar man inget på att göra så!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till någon handledning på Internet, men visst är det en bra idé att dela upp datorn i två Windows-installationer.

Glöm inte att inaktivera nätverkskort och modem m.m. så att det inte finns någon internetuppkoppling alls. Då behöver du ju inte brandvägg/antivirus m.m. heller...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Vad har du för processor?

Låter egentligen onödigt att installera två op på samma dator.

Jag har en dator till "allt" & inaktiverar ingenting när jag jobbar i SX/FL, det går hur bra som helst.

Har en P4 2.40 ghz

1,5 gb ram

2x80 gb HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

ok...då tror jag ändå att du kommer knäcka cpu;n med två op.

Inaktivera nätverkskortet & stäng av de program du inte behöver när du gör muzak.

Du ska ju ändå inte surfa & göra låtar samtidigt, som det verkar. Testa med det så länge, blir det inte bra så är det kanske dags att fundera över lättare investeringar i burken...

Lycka till, the pipes are calling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köppte Nicklock som är en start nyckel för två Hdisk

då kan jag välja vilken OS jag vill starta, 1 XP internet

eller 2 XP Cubase fungerar väldigt bra.

Nicklock går att köpa på Dustin.se

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...då tror jag ändå att du kommer knäcka cpu;n med två op.

Va? Han kör väl inte två o/s samtidigt heller? 😄

Men annars håller jag med dig. Att köra dubbla installationer av XP är overkill. Bättre att göra två olika startup-profiler (en för Cubase & c:o, en för spel och surf) i samma XP installation. Finns mängder av utils att välja mellan som fixar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicklock är ju en bra idé, men tänk på att om man vill ha en dedikerad disk för ljudfiler så blir det tre diskar. Iofs billigt, men ändå lite extra pyssel. Olika startupsekvenser låter billigast. Nicklock är väl bättre om man vill att barnen skall ha en egen hårddisk där de inte kan sabba föräldrarnas disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan göra så att man kör XP Cubase disk+ ljudfils disk på kanal IDE 1

och på kanal IDE2 har man XP surf-spel disk+ CD-DVD brännare

med Nicklock

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

ok...då tror jag ändå att du kommer knäcka cpu;n med två op.

Va? Han kör väl inte två o/s samtidigt heller? 😉

Men annars håller jag med dig. Att köra dubbla installationer av XP är overkill. Bättre att göra två olika startup-profiler (en för Cubase & c:o, en för spel och surf) i samma XP installation. Finns mängder av utils att välja mellan som fixar detta.

Håller med, det är sällan någon riktig anledning till att ha två OS i ett sånt här fall. Det är bättre att se till att rensa ordentligt i austostarten och anpassa systemet för att fungera "lätt". Då kan du ha ungefär hur många program som helst installerat på datorn utan att det krånglar.

Det är när programmen lägger till poster i autostarten och du helt plötsligt har en massa bakgrundstjänster som går, som du får problem. Om man lägger lite tid på att hålla koll på vad som läggs till i registret så har man igen det mångfallt när det handlar om stabilitet, oavsett vad du vill använda ditt operativsystem till.

Om du vill skilja på musik-OS och spel/internet-OS, så kan du ge dig fan på att du kommer vilja gå ut och "kolla en sak" på nätet när du sitter där emd cubase framför dig, och då blir du snart ganska trött på att boota om...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Hubba. Där fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjänster resp autostarprogram som man kan stänga av utan att datorn pajar ur eller hänger sig eller så. Jag är definitivt ingen hacker...

//Nemo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd. Varför inte köpa en separat dator för www, spel mm ?

Det blir bara grottigare med fler operativ på samma burk.

Jag kör två burkar endast för hemstudiobruk och en bärbar som jag kör

allt annat på. Man slipper alla paranoida uppgraderingar bara för att man

är uppkopplad mot webben och kan jobba i lugn och ro med hemstudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag skulle haft råd skulle jag köpt en dator till, men tyvärr har jag inte det 😉

menar ni att man kan ha två olika inloggningsnamn i XP och om man loggar in via det andra t.ex. så laddas bara det man vill!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hubba. Där fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjänster resp autostarprogram som man kan stänga av utan att datorn pajar ur eller hänger sig eller så.

Här finns en sökbar databas på civerse autostartande program:

http://www.sysinfo.org/startuplist.php

Sök på det som du har listat i din msconfig -> Autostart. Det listas både legitima och... mindre legitima program, så kolla vad som rekommenderas. Chanserna är stora att du kan bli av med en hel del skräp.

Och så klassikern för att kolla vilka services man kan stänga av:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Tabellen listar bla standardinställningarna för XP Pro och Home samt rekommendationer för vilka man kan stänga av ( kolumnen "SAFE").

Link to comment
Dela på andra sajter

Hubba. Där fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjänster resp autostarprogram som man kan stänga av utan att datorn pajar ur eller hänger sig eller så. Jag är definitivt ingen hacker...

//Nemo 😉

När det gäller autostarten i Start/kör.../msconfig/autostart så behöver inga tjänster vara igång där för att en ren windowsversion skall fungera. Det är oxå just där du behöver hålla koll när du installerar nya program. Se till att hålla rent där och hårddisken defragmenterad, så kan det fungerar hur fint som helst, även fast du installerar mängder av program.

Pass på bara, när program vill byta ut olika filer...

När det gäller aktiva microsofttjänser så har jag inte märkt någon nämnvärd skillnad ifall jag inaktiverar en del. Det kan däremot vara lite knepigt att komma ihåg vilka man inaktiverat den dagen man får felmeddelanden i samband med att man försöker köra ngåon speciell funktion i office, eller hittar på något kul med internetanslutningen.

Om du kör XP så tryck crtl. alt. del så kan du se i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som de aktiva processerna tar upp. Diverse systemtjänster tar många gånger bara en bråkdel av de resurser i anspråk som något vsti, eller reverbplugg gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

menar ni att man kan ha två olika inloggningsnamn i XP och om man loggar in via det andra t.ex. så laddas bara det man vill!?

Du får två olika användarprofiler, dvs varje användare får en egen Desktop, My Documents, Favorites, osv - dvs allt som ligger i den användarens profile-folder under C:\Documents and Settings (%userprofile%). Där ligger t.ex Startup-gruppen. De får oxå en egen HKEY_CURRENT_USER i Registry (regedit.exe) där de flesta användar-relaterade inställningar ligger.

Däremot är det mycket som ligger i LOCAL_MACHINE och startas oavsett vilken användare som loggar in. Kolla t.ex HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run i Registry, där ligger t.ex AntiVirus och brandvägg. Likaså laddas alla services (tjänster) oavsett vem som loggar in. Detta kan man dock i viss mån kringgå med hardware profiles (sök på dito i XP hjälpen).

Eller använd ett tredjepartsverktyg. Eller kör en och samma installation och profil för allt, men håll koll på grejorna. Ha brandväggen alltid aktiv, kör antivirus som alltid uppdaterar sig själv, och likaså med Windows Update. Så kör jag, har aldrig haft några som helst problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör XP så tryck crtl. alt. del så kan du se i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som de aktiva processerna tar upp. Diverse systemtjänster tar många gånger bara en bråkdel av de resurser i anspråk som något vsti, eller reverbplugg gör...

sant, men inte hela sanningen. När man håller på med musik och "nära-noll-latency"-grejor så vill man inte ha program som helt plötsligt, i nån tiondels sekund, snor alla datorresurser och sabbar musicerandet. Exempel på sånt program är uppdateringstjänsten som helt plötsligt kan dra igång och ladda ner nån bra uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör XP så tryck crtl. alt. del så kan du se i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som de aktiva processerna tar upp. Diverse systemtjänster tar många gånger bara en bråkdel av de resurser i anspråk som något vsti, eller reverbplugg gör...

sant, men inte hela sanningen. När man håller på med musik och "nära-noll-latency"-grejor så vill man inte ha program som helt plötsligt, i nån tiondels sekund, snor alla datorresurser och sabbar musicerandet. Exempel på sånt program är uppdateringstjänsten som helt plötsligt kan dra igång och ladda ner nån bra uppdatering.

På musikdatorn har jag ställt in Windows Update till "Notify me but don't automatically download or install" och det har aldrig stört mina inspelningar. Får intrycket av att en notify alltid kommer vid uppstart eller när jag återvänder till datorn efter att den ajdlat ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...