Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tÀnkte installera 2 versioner XP pÄ min dator för att vi anvÀnder datorn för internet, spel etc mm. Det andra XP ska bara vara till för musik, dÀr alla tjÀnster o sÄ Àr avstÀngda och bara sÄnt som ska stödja musiken ska vara pÄ....Àr det nÄn hÀr som har gjort sÄ och finns det nÄn lÀnk som kan hjÀlpa en med handledning hur man gör detta!? Eller tjÀnar man inget pÄ att göra sÄ!?

Annons
Postat

KÀnner inte till nÄgon handledning pÄ Internet, men visst Àr det en bra idé att dela upp datorn i tvÄ Windows-installationer.

Glöm inte att inaktivera nÀtverkskort och modem m.m. sÄ att det inte finns nÄgon internetuppkoppling alls. DÄ behöver du ju inte brandvÀgg/antivirus m.m. heller...

Lycka till!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Vad har du för processor?

LÄter egentligen onödigt att installera tvÄ op pÄ samma dator.

Jag har en dator till "allt" & inaktiverar ingenting nÀr jag jobbar i SX/FL, det gÄr hur bra som helst.

Har en P4 2.40 ghz

1,5 gb ram

2x80 gb HD

Postat

Danny Boy:har en

Intel P4 3.0ghz

160gb HD

0,5 gb ram

tycker du att jag ska köpa 1gb ram till dÄ?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

ok...dÄ tror jag ÀndÄ att du kommer knÀcka cpu;n med tvÄ op.

Inaktivera nÀtverkskortet & stÀng av de program du inte behöver nÀr du gör muzak.

Du ska ju ÀndÄ inte surfa & göra lÄtar samtidigt, som det verkar. Testa med det sÄ lÀnge, blir det inte bra sÄ Àr det kanske dags att fundera över lÀttare investeringar i burken...

Lycka till, the pipes are calling.

Postat

Jag köppte Nicklock som Àr en start nyckel för tvÄ Hdisk

dÄ kan jag vÀlja vilken OS jag vill starta, 1 XP internet

eller 2 XP Cubase fungerar vÀldigt bra.

Nicklock gÄr att köpa pÄ Dustin.se

Postat

Ja eller hur! billig Ă„ bra, jag Ă€r nöjd med den 😄

Postat

Va? Han kör vĂ€l inte tvĂ„ o/s samtidigt heller? 😄

Men annars hÄller jag med dig. Att köra dubbla installationer av XP Àr overkill. BÀttre att göra tvÄ olika startup-profiler (en för Cubase & c:o, en för spel och surf) i samma XP installation. Finns mÀngder av utils att vÀlja mellan som fixar detta.

Postat

Nicklock Àr ju en bra idé, men tÀnk pÄ att om man vill ha en dedikerad disk för ljudfiler sÄ blir det tre diskar. Iofs billigt, men ÀndÄ lite extra pyssel. Olika startupsekvenser lÄter billigast. Nicklock Àr vÀl bÀttre om man vill att barnen skall ha en egen hÄrddisk dÀr de inte kan sabba förÀldrarnas disk.

Postat (redigerat)

Man kan göra sÄ att man kör XP Cubase disk+ ljudfils disk pÄ kanal IDE 1

och pÄ kanal IDE2 har man XP surf-spel disk+ CD-DVD brÀnnare

med Nicklock

Redigerat av Zando
Postat

du kan ju göra tvÄ olika anvÀndarprofiler i XP och ha den ena för musik den andra för annat. verkar ju smartast och enklast tycker jag iallafall.

Postat

Va? Han kör vĂ€l inte tvĂ„ o/s samtidigt heller? 😉

Men annars hÄller jag med dig. Att köra dubbla installationer av XP Àr overkill. BÀttre att göra tvÄ olika startup-profiler (en för Cubase & c:o, en för spel och surf) i samma XP installation. Finns mÀngder av utils att vÀlja mellan som fixar detta.

HÄller med, det Àr sÀllan nÄgon riktig anledning till att ha tvÄ OS i ett sÄnt hÀr fall. Det Àr bÀttre att se till att rensa ordentligt i austostarten och anpassa systemet för att fungera "lÀtt". DÄ kan du ha ungefÀr hur mÄnga program som helst installerat pÄ datorn utan att det krÄnglar.

Det Àr nÀr programmen lÀgger till poster i autostarten och du helt plötsligt har en massa bakgrundstjÀnster som gÄr, som du fÄr problem. Om man lÀgger lite tid pÄ att hÄlla koll pÄ vad som lÀggs till i registret sÄ har man igen det mÄngfallt nÀr det handlar om stabilitet, oavsett vad du vill anvÀnda ditt operativsystem till.

Om du vill skilja pÄ musik-OS och spel/internet-OS, sÄ kan du ge dig fan pÄ att du kommer vilja gÄ ut och "kolla en sak" pÄ nÀtet nÀr du sitter dÀr emd cubase framför dig, och dÄ blir du snart ganska trött pÄ att boota om...

Postat

ett tips Àr att köra msconfig (start->kör) och rensa upp bland programmen som startar dÀrifrÄn ÄxÄ.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hubba. DÀr fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjÀnster resp autostarprogram som man kan stÀnga av utan att datorn pajar ur eller hÀnger sig eller sÄ. Jag Àr definitivt ingen hacker...

//Nemo 😉

Postat

Om du har rÄd. Varför inte köpa en separat dator för www, spel mm ?

Det blir bara grottigare med fler operativ pÄ samma burk.

Jag kör tvÄ burkar endast för hemstudiobruk och en bÀrbar som jag kör

allt annat pÄ. Man slipper alla paranoida uppgraderingar bara för att man

Ă€r uppkopplad mot webben och kan jobba i lugn och ro med hemstudion.

Postat

om jag skulle haft rĂ„d skulle jag köpt en dator till, men tyvĂ€rr har jag inte det 😉

menar ni att man kan ha tvÄ olika inloggningsnamn i XP och om man loggar in via det andra t.ex. sÄ laddas bara det man vill!?

Postat
Hubba. DÀr fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjÀnster resp autostarprogram som man kan stÀnga av utan att datorn pajar ur eller hÀnger sig eller sÄ.

HÀr finns en sökbar databas pÄ civerse autostartande program:

http://www.sysinfo.org/startuplist.php

Sök pÄ det som du har listat i din msconfig -> Autostart. Det listas bÄde legitima och... mindre legitima program, sÄ kolla vad som rekommenderas. Chanserna Àr stora att du kan bli av med en hel del skrÀp.

Och sÄ klassikern för att kolla vilka services man kan stÀnga av:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Tabellen listar bla standardinstÀllningarna för XP Pro och Home samt rekommendationer för vilka man kan stÀnga av ( kolumnen "SAFE").

Postat
Hubba. DÀr fanns det en massa godis. Hur vet man vilka tjÀnster resp autostarprogram som man kan stÀnga av utan att datorn pajar ur eller hÀnger sig eller sÄ. Jag Àr definitivt ingen hacker...

//Nemo 😉

NÀr det gÀller autostarten i Start/kör.../msconfig/autostart sÄ behöver inga tjÀnster vara igÄng dÀr för att en ren windowsversion skall fungera. Det Àr oxÄ just dÀr du behöver hÄlla koll nÀr du installerar nya program. Se till att hÄlla rent dÀr och hÄrddisken defragmenterad, sÄ kan det fungerar hur fint som helst, Àven fast du installerar mÀngder av program.

Pass pÄ bara, nÀr program vill byta ut olika filer...

NÀr det gÀller aktiva microsofttjÀnser sÄ har jag inte mÀrkt nÄgon nÀmnvÀrd skillnad ifall jag inaktiverar en del. Det kan dÀremot vara lite knepigt att komma ihÄg vilka man inaktiverat den dagen man fÄr felmeddelanden i samband med att man försöker köra ngÄon speciell funktion i office, eller hittar pÄ nÄgot kul med internetanslutningen.

Om du kör XP sÄ tryck crtl. alt. del sÄ kan du se i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som de aktiva processerna tar upp. Diverse systemtjÀnster tar mÄnga gÄnger bara en brÄkdel av de resurser i ansprÄk som nÄgot vsti, eller reverbplugg gör...

Postat
menar ni att man kan ha tvÄ olika inloggningsnamn i XP och om man loggar in via det andra t.ex. sÄ laddas bara det man vill!?

Du fÄr tvÄ olika anvÀndarprofiler, dvs varje anvÀndare fÄr en egen Desktop, My Documents, Favorites, osv - dvs allt som ligger i den anvÀndarens profile-folder under C:\Documents and Settings (%userprofile%). DÀr ligger t.ex Startup-gruppen. De fÄr oxÄ en egen HKEY_CURRENT_USER i Registry (regedit.exe) dÀr de flesta anvÀndar-relaterade instÀllningar ligger.

DÀremot Àr det mycket som ligger i LOCAL_MACHINE och startas oavsett vilken anvÀndare som loggar in. Kolla t.ex HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run i Registry, dÀr ligger t.ex AntiVirus och brandvÀgg. LikasÄ laddas alla services (tjÀnster) oavsett vem som loggar in. Detta kan man dock i viss mÄn kringgÄ med hardware profiles (sök pÄ dito i XP hjÀlpen).

Eller anvÀnd ett tredjepartsverktyg. Eller kör en och samma installation och profil för allt, men hÄll koll pÄ grejorna. Ha brandvÀggen alltid aktiv, kör antivirus som alltid uppdaterar sig sjÀlv, och likasÄ med Windows Update. SÄ kör jag, har aldrig haft nÄgra som helst problem.

Postat
Om du kör XP sÄ tryck crtl. alt. del sÄ kan du se i Aktivitetshanteraren hur mycket minne som de aktiva processerna tar upp. Diverse systemtjÀnster tar mÄnga gÄnger bara en brÄkdel av de resurser i ansprÄk som nÄgot vsti, eller reverbplugg gör...

sant, men inte hela sanningen. NÀr man hÄller pÄ med musik och "nÀra-noll-latency"-grejor sÄ vill man inte ha program som helt plötsligt, i nÄn tiondels sekund, snor alla datorresurser och sabbar musicerandet. Exempel pÄ sÄnt program Àr uppdateringstjÀnsten som helt plötsligt kan dra igÄng och ladda ner nÄn bra uppdatering.

Postat

Jag kör med tvÄ OS, ett för surf och ett för musik. Priv-msg:a mig om du vill ha info.

Postat

sant, men inte hela sanningen. NÀr man hÄller pÄ med musik och "nÀra-noll-latency"-grejor sÄ vill man inte ha program som helt plötsligt, i nÄn tiondels sekund, snor alla datorresurser och sabbar musicerandet. Exempel pÄ sÄnt program Àr uppdateringstjÀnsten som helt plötsligt kan dra igÄng och ladda ner nÄn bra uppdatering.

PÄ musikdatorn har jag stÀllt in Windows Update till "Notify me but don't automatically download or install" och det har aldrig stört mina inspelningar. FÄr intrycket av att en notify alltid kommer vid uppstart eller nÀr jag ÄtervÀnder till datorn efter att den ajdlat ett tag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.