Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena 🙂

Är det någon som varit med om att efter ha laddat in keyboardljud i Kontakt, eller laddat in någon VST synth, att ljudet byter pitch?

Alltså, jag tar ett ackord, strax därefter ändrar ljudet sig själv till en halvton högre (nästan en halvton). Jag har aldrig varit med om liknande förut! Har hållt på med Cubase och VST/sf2 sen 1997.

Det är likadant när jag testar någon softsynth fristående.

Vad kan vara problemet? Jag har kollat både pitch wheelen och mod wheelen och det verkar inte vara där problemet är.

Hjälp uppskattas verkligen!

/Jonas

Annons
  • 1 månad senare...
Postat

Jag har ställt in ljudkortet så att det bara kör 44.1 så det kan inte vara att det ställer om sig.

Helt sjukt alltså, aldrig varit med om liknande! Har postat på en massa forum men ingen verkar ha hört talas om det här problemet?

Postat

Det där med 44.1 / 48khz verkar ju iofs rätt intressant. Körr du med SPDIF eller andra digitala format?? För då skulle jag nog faktiskt kolla upp det ordentligt, så att det inte är något fel på någon klocka eller kabel? Eller vad som kan gå sönder...

Postat
Det är kanske så att samplingarna du försöker använda när det uppträder, är gjorda i en annan samplingsfrekvens än den du kör med?

Nja, jag har ju kört med sf2 filer och VST/VSTI i flera år utan problem förut så...

Otroligt jobbigt att man inte kan jobba på som förut pga av det här!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.