Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att pysslatom musikdatorn med defrag och tagitbort onödiga drivrutiner och autoruns så börjar jag bli sugen på att ge den lite mer kräm.

Jag vvet inte riktigt vilket moderkort det sitter i den men det är acer inspeire med AMD Sempron.

Tanken är att byta processor och senare ge den yttligare 1gb i minne så att den mår riktigt fint. Även en HDD skall stoppasin i den.

Då följer det lite frågor runt detta som jag gärna vill hjälp med så jag inte står där med pillen i brödrsoten sen när jag köpt dessa dealar.

Vi kan börja med HDD:

Jag tror att jag nu har SATA2disk i den, men när jag tittarrunt tycks det som att ATA300 är nya grejjen. Funkar detta förmig?

Vad gäller procerssorn så har jag kikat på:

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt

för runt 1200:-

Kommer denna sak att funka?

Antar att det spelar roll vilket moderkort den sitter på.!?

Kommer jag i Xp kunna nyttja dom dubbla kärnorna och dom 64bitarna, eller är Wista det bästa för att få det at flyta bra?

Det var några frågor som jag hoppas någon rolig typ kan svara på!

// Thomas

Annons
Postat

Tjohopp...

Det spelar stor roll vad du har för moderkort. Det påverkar både vad du kan ha för hårddiskar, processorer och minnen i datorn.

Så skriv gärna vad du har för moderkort, minnen och hårddiskar/DVD/CD ROM i datorn idag. Och läs eventuellt lite om moderkortet på tillverkarens sida. Det kan vara så att du kanske borde byta moderkortet också.

Hårddiskar och DVD/CD samt minnen främst för att se om du har plats för mer, eller om du måste byta ut något. 1 GB mer minne kan resultera i att du får ta ut dom gamla och köpa 2 GB minne om du har otur exempelvis..

Försökte kika lite på Acers hemsida, men den verkar inte svara just nu 😱

Postat

Nu har jag spanat lite och det tycks vara så att ett nytt moderkort är ett faktum.

Det jah har nu har en sockel som heter 754 och det är inte lämpligt till mer än 2-3olika processorer som kanppt gör någon skillnad.

Skall spanarunt lite efter ett bra kort.

Vad skall man tänka på när man skall byta moderkort?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.