Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jahopp. Idag kopplade jag ur datorn, ljudkortet, monitorerna, bildskärmarna osv och gjorde rent skrivbordet, städade och satte sedan tillbaks alltihop.

När jag startade igång paketet igen så fick jag ett väldigt irriterande brum och massa knaster och brus på köpet. Jag har alltihop väldigt dåligt kopplat i och för sig men riktigt såhär illa var det inte förut. (Allt sitter nämligen på två stycken stora grenuttag från typ Biltema.)

Vilken ordning ska jag sätta prylarna för att få så lite störningar som möjligt. Märkte att lite av bruset försvann när jag vände på kontakterna och än mer skillnad blev det när jag bytte plats på kontakterna.

När jag kopplade in monitorerna till Tvn i vardagsrummet så var det hundra procent störningsfritt och när jag slog på och av monitorerna så smällde det inget alls om dem, det gör det i sovrummet. Det är inte jordat här men det är det inte i vardagsrummet heller. Vad kan det vara för skillnad?

Många frågor men det är mycket jag undrar om detta ämne. Det är nämligen väldigt mycket ljud i studion som inte ska vara där.

.Viktor

Annons
Postat

Du har helt enkelt haft tur när du kopplade in det tidigare...

Koppla in en sak i taget. Testa att vända nätkontakten och kolla vilket håll som ger du minst oljud. Forsätt med en sak i taget på samma sätt tills allt är inkopplat.

Om du anlitar en elektriker som får dra fram jord till ditt studiorum, så har du bättre förutsättningar att slippa laborera... :rolleyes:

Postat

vi hade nån labutrustning som hade en offset i chassit, löstes genom att tejpa koppartejp på metallhöljena, och dra iväg tejp till värmerören i metall.

vielen gluck :rolleyes:

Postat

Märk upp vilket håll alla 220V-kontakterna ska sitta på, så att du hittar rätt nästa gång... 🙂

Du kan ju kolla vilket som är fas i fördelardosan, med hjälp av en liten elektriker-skruvmejsel med indikatorlampa i (finns på Kjell&Co, Clas Ohlsson etc) och så märk upp på apparaternas kontakt vilket stift som ska sitta på fasen. Glöm inte heller bort att märka upp vilket som ska vara fas på fördelardosan, där den kopplas in i väggkontakten...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.