Jump to content
Annons

Går det att köra Cubase i Linux?


Teodo

Recommended Posts

Går det att köra cubase och plugins i linux?

funderar nämligen på att skrota windows, är ju nästintil omöjligt att gå ut på nätet utan att få fult med virus i hela datan.

Men om det inte funkar så tänkte jag som så att det kanske kan vara en bra lösning om man har både windows och linux bara att man aldrig går ut på nätet med windows, kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kort svar: Nej.

Men jo, du kan ju köra både operativen. Antingen bootar du om när du byter eller kör du linux i en virituell maskin samtidigt som Windows.

Ett annat alternativ är ju att använda de program som finns till linux. Ardour, Rosegarden etc.

Ett tredje alternativ är att skaffa en mac och köra cubase (om du vill fortsätta med det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill testa linux lite kan du ladda hem en vmware-image och köra utan att behöva partitionera om. Det finns en uppsjö av linuxinstallationer på vmwares site. Här är senaste ubuntu tex

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/693

För att starta filen behöver du VMWare-player som är gratis http://www.vmware.com/products/player/

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar nämligen på att skrota windows, är ju nästintil omöjligt att gå ut på nätet utan att få fult med virus i hela datan.

Fortsätt med Windows och låt bli att få virus!!!

Förstår inte hur du bär dig åt om du får virus "hela tiden". Brandvägg och ett uppdaterat antivirus i kombination med ett anti-spyware räcker, och det gäller alla operativsystem. Det kan ju också vara så att du fått in virus i datorn och inte blivit av med det även om du har uppdaterade antivirus och antispyware.

Tro inte att inte kan få virus med vilken plattform som helst.

Låter du bli att surfa på konstiga siter och låter bli att klicka på installationer som du ombeds göra etc... så klarar du dig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exaroz (oregistrerad)
Går det att köra cubase och plugins i linux?

funderar nämligen på att skrota windows, är ju nästintil omöjligt att gå ut på nätet utan att få fult med virus i hela datan.

Men om det inte funkar så tänkte jag som så att det kanske kan vara en bra lösning om man har både windows och linux bara att man aldrig går ut på nätet med windows, kan det funka?

det skulle kanske gå att köra cubase med wine i linux... Testa 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett par bra musikprogram till Linux och Ardour är väl det allra bästa. Jag tröttnade själv på Windows och slängde ut det och det har jag aldrig ångrat. Det var en liten tröskel innan jag blev riktigt polare med musikprogrammen men nu är det som vanligt och jag kan göra vad jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill testa linux lite kan du ladda hem en vmware-image och köra utan att behöva partitionera om. Det finns en uppsjö av linuxinstallationer på vmwares site. Här är senaste ubuntu tex

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/693

För att starta filen behöver du VMWare-player som är gratis http://www.vmware.com/products/player/

Hur funkar det? Me want to know.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnade själv på Windows och slängde ut det och det har jag aldrig ångrat. Det var en liten tröskel innan jag blev riktigt polare med musikprogrammen men nu är det som vanligt och jag kan göra vad jag behöver.

Jupp, här åkte åxå Win åt hälsingland. Å andra sidan så gjorde jag mig kvitt Win Xtra Problem för länge sedan och höll ut så länge det gick på webben med mitt trogna Win Mera Elände...😆

En tids "dualboot" med Xandros fick mig att inse att det fanns ett självklart alternativ till pyttemjuk...😳

I nuläget kör jag Kubuntu på webben och bekymrar mig inte över brandväggar eller antivirusprogram...😎

Sen är det naturligtvis så att ett byte från Win till Linux är som att börja om från början...man är tvungen att lära sig något nytt (tröskeln som Lundberg nämner). Jag har inte tagit steget över till Ardour och Rosegarden (musikprogram för Linux) ännu, utan bara "skummat på ytan", dels p g a jag har en separat DAW med minimalt WinME utan webläsare och nätverk installerat som rullar kalas. All transport av filer (waves, mp3, midi) får ske via CD och naturligtvis får man hålla lite koll på vad det är man flyttar över... 🙂

Antagligen hade jag kunnat "dualboota" min DAW med Linux för webben...men jag lider inte nämvärt av CD-hanteringen. Det blir ju samtidigt en backup-funktion...😆

Testa gärna en Linuxversion (Ubuntu t ex).

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde dualboot länge tills jag köpte ny dator och bestämde mig för att aldrig mer använda Windows. Då blev jag så illa tvungen att lära mig använda linuxprogrammmen och visst blev det lite som att börja om från början.

Det jag uppskattar med att spela in i Linux är JACK, som gör att jag kan få mina program att jobbba ihop jäkligt enkelt. Sedan uppskattar jag att alltid ha fri tillgång till senaste versionerna av allt jag använder, såväl operativsystem som applikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill testa linux lite kan du ladda hem en vmware-image och köra utan att behöva partitionera om. Det finns en uppsjö av linuxinstallationer på vmwares site. Här är senaste ubuntu tex

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/693

För att starta filen behöver du VMWare-player som är gratis http://www.vmware.com/products/player/

Hur funkar det? Me want to know.. 😉

Nu kommer jag med en ogenomtänkt och virrig förklaring men jag hoppas du fattar.

VMWare är en så kallad virituell maskin. Med en sådan kan du köra flera datorer på en och samma dator kan man säga. Skillnaden mot en emulator är att den använder datorns riktiga hårdvara istället för att emulera hårdvaran, på så sätt kan man köra maskinen med näst intill full hastighet.

Låt oss säga att du har Windows installerat så kan du installera Linux i en virituell maskin och köra det parallelt med Windows. Antingen i ett fönster eller i fullskärm.

Operativsystemen körs dock helt oberoende av varandra. Man kan lugnt surfa runt i den virituella maskinen utan att oroa sig för att få virus i sin DAW.

Dessutom kan man i VMWare Workstation göra snapshots av sin installation, så skulle något skita sig så är det bara att backa ett steg så har man en clean och fungerande installation igen.

Du får fullt nätverksstöd i den virituella maskinen, och du kan till och med använda usb-enheter till den.

Det bästa sättet att få en uppfattning om hur det funkar är att testa det ☺️

Ladda hem imagefilen jag länkade till ovan och packa upp den. Ladda hem VMWare Player och installera den. Klicka sedan på imagefilen och linux startas i ett fönster. Lätt som en plätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara kört midi i cubase och tänkte köra en sjungkanal men jag får inte till det. Addar alltså en audiokanal, går in på device och väljer stereo in och stereo ut som redan fanns. men får ingen insåelning gjord. En gång lyckades jag få in rösten men även alla midikanaler samtidigt och ungefär 7000 delay så den kastade jag efter det är det kört oavsett om jag väljer wave eller någon annan "kanal"

Nån som förstår något?

Mvh Ekowitch

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...