Jump to content
Annons

min första text?


hannapanna

Recommended Posts

Hej på er alla musiker där ute,

Skulle verkligen önska lite hjälp från er. Jag har skrivit min första låttext och jag vill gärna ha feedback på den, hur den kan förbättras, om något är bra osv. Någon som kan tänka sig läsa lite snabbt så svara här så mailar jag över den.

Tack snälla på förhand! Ni är superduktiga allihopa, blir riktigt avundssjuk när man surfat runt här i några timmar 😉

Vi hörs!

Hannapanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, personen den är till befinner sig ibland här inne, därför ville jag inte lista den här.

Men här kommer den. Tack alla snälla i förväg!

Do you remember the day we met

You were bubbling with high spirits

You were the highlight of that day

Do you remember our first night

The love flowed and I felt so good

You were so beautiful and special

Now I don’t know you anymore

The picture frames have changed

Are you still the same?

Has your opinion changed?

 

What wouldn’t I give to hold your hands again

I can still here you voice in my head

I feel your presence in my thoughts

But still you are so far, far away

Do you remember all happy days?

All our childish pranks and nightly talks

The days we just looked at each other (and loved)

Now I don’t know you anymore

The picture frames have changed

Are you still the same?

Has your opinion changed?

 

What wouldn’t I give to hold you tight again

I knew I loved you the first time I met you

I found the missing pieces I was looking for

Now I don’t know you anymore

The picture frames have changed

Are you still the same?

Has your opinion changed?

 

What wouldn’t I give to have your love again

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att inte alla texter alltid behöver rimma (eftersom det då lätt blir nödrim och liknande). Har du musik till eller är det bara en text i detta stadie? En sak jag tänkte på är att det kanske kan vara lite svårt att sätta musik till när verserna består av tre strofer. (Ja, sex stycken är det ju men uppdelat i två så att säga) Känns som att man skulle vara tvungen att avsluta en vers lite för tidigt om man skulle tonsätta detta, i alla fall om man skulle göra låten hyfsat rak. (Nu kommer jag säkert att få en massa mothugg om att detta visst går 🙂 )

En andra sak som jag tänkte på är angående refrängen. Personligen tycker jag inte det låter så snyggt när samma ord avslutar två meningar i refrängen på det sättet som ordet "changed" gör. Kanske skulle kunna hitta en synonym till "changed" och byta ut med på det ena stället?

Annars funkar texten tycker jag men jag är iofs ingen jätteexpert på engelska så själva grammatiken får nog någon annan kommentera om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också att texten inte rimmar, vilket dom absolut inte behöver. Och speciellt eftersom att det är din första. (Själv så tog det mig några texter innan jag förstod det 😕)

Jag tycker också att du borde byta ut ett av changed. kanske mot altered?

I övrigt så är det väl en text i mängden, jag ser inget som utmärker den. (betyder inte att den är dålig) lite klychig men bra jobbat för att vara din första text (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nödrim is teh shit 🙂

"I've lost the ability to wake up in time

But I can't understand why I use this rhyme" - Favoriten i Overslept, egenskriven låt ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Now I don’t know you anymore

The picture frames have changed

Are you still the same?

Has your opinion changed?

Jag funderar på andra raden i reffrängen. Menar du kanske "The pictures frame has changed?" Eller missförstår jag det? Hursomhelst blir det has istället för have.

I can still here you voice in my head

Förmodar att du menar "your".

Sen när man gör musiken blir det lättare att skriva melodin om versmåttet stämmer överens.

t ex.

Do you remember the day we met

You were bubbling with high spirits

You were the highlight of that day

Do you remember our first night

The love flowed and I felt so good

You were so beautiful and special

Om du ändrar första raden i andra delen av versen till Do you remember our first night out. Så får dom samma rytm. The love flowed and i felt good. You wear so beautiful and sweet. Missuppfatta mig inte nu, försöker inte komma med förslag utan bara illustrera hur man kan få verserna att låta mer lika varandra och skapa lite mer balans i låten.

Fast jag har alltid krångliga sätt att förklara vad jag menar på, men i alla fall, alltså att varje versrad har lika många stavelser.

Annars tycker jag det var en fin text, fick upp en klar bild över hela historian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...