Jump to content
Annons

Bygga gitarr


freddan1991 (oregistrerad)

Recommended Posts

freddan1991 (oregistrerad)

Hej allihopa!

Jag hade tänkt att bygga en gitarr och behöver lite hjälp.

Själva kroppen borde väl inte va nåt större problem men halsen...

Går det att köpa färdiga halsar nånstans? Vart?

Har någon nåt bra förslag på pickuper? (tänkte 2humbucker och 1singelcoil)

Är det någon som byggt en gitarr förut... skicka in bilder!

Mvh. Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
freddan1991 (oregistrerad)

Ok! tack för svaren!

jag tänkte på Stewmac.com... Vågar man beställa från USA? det var ju iof. billigare men transporten lär väl kosta en del 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan1991 (oregistrerad)

En fråga till...

är det nån som vet var man kan köpa stora stycken av lämpligt trä till kroppen?

jag tänkte använda ask eller mahogny. mer förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till...

är det nån som vet var man kan köpa stora stycken av lämpligt trä till kroppen?

jag tänkte använda ask eller mahogny. mer förslag?

närmsta sågverk kanske?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du åker nog på att såga och hyvla till bitar och limma ihop även när det gäller kroppen. Hör med nån slöjdlärare dom brukar handla på ett ställe som jag har glömt namnet på nu det företaget har det mesta i trä väg. Stewmack är bra har köpt av dom och dom skickar en katalog helt gratis har även ett nyhetsmejl med tips som skickas ut regelbundet. Det du behöver av specialverktyg finns där oxå. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en elgitarr i träslöjden i sexan. Förebilden var Andy Scotts i Sweet träfärgade stratocaster som jag ritade av från en bild i Tiffany samt en akustisk barngitarr. Bandstavar, pickup och stämskruvar mm köptes för några tior på gamla Bäckströms Musik i Sandviken (där f.ö Ingemar Dunker, en massa fusionrockare och kanske t.om. Tomas Ledin (?) höll till). Kroppen hjälpte slöjdläraren till att såga ut med bandsågen ur en ihoplimmad furuplanka. Halsen i gran gick inte att få så smäcker man önskat. Hur som helst så blev det en fungerande elgitarr men knappt spelbar pga den grova halsen (se bilden längs ned på denna sida http://web.telia.com/~u60001926/nysidan3/sida2.html ).

Nu kan man ju välja allt från att köpa en byggsats hos t.ex. Rockinger.com färdig att skruva ihop eller välja vilka delar man klarar av själv och köpa resten. Det är en fördel om man spelat elgitarr innan man börjar bygga en så att man vet vilka egenskaper man vill uppnå med bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan1991 (oregistrerad)

Är det möjligt att sätta på pickuper från olika märken?

Jag tänkte ta en EMG81 vid halsen, en fender strata singlecoil i mitten och en Seymour Duncan humbucker vid stallet. Låter det som en bra kombination?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Warmoths hollowbody strata verkar vara ett jäkligt bra koncept skulle testa det om jag skulle bygga av färdiga delar.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan1991 (oregistrerad)
Olika fabrikat är inga problem. Det är väldigt vanligt. Skaffa fram ett bra kopplingsschema om du är osäker.

Ok Tack!

Nån som har en länk lr nåt till ett kopplingsschema?

//Freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

Skall starta en Elgitarrbyggar kurs på Distans,

med en erfaren elgitarr byggare som ledare.

De kanske är något för dig, eller för någon annan här kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...