Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett litet problem när jag ska koppla ihop mina grejer med MIDI.

Utrustningen består av: (midikontakter inom parentes)

* Ljudkort: RME Fireface 800 (IN, OUT)

* Synt/masterklaviatur: Korg Triton (IN, OUT, THRU)

* Synt/rackmodul: Roland FantomX (IN, OUT, THRU)

* Sequencer: Cubase 2.5 SX

Just nu kopplar jag

Triton (OUT) > Fireface (IN)

Fireface (OUT) > FantomX (IN)

Med detta kan jag spela upp ljud från FantomX genom att spela på Triton som klaviatur, som ljudkortet tar emot och skickar vidare till FantomX (genom att ljudkortet har FantomX som utkanal). Men jag vill kunna spela upp MIDI med Tritons ljudkälla också och den har inget inkopplat till IN.

Hur kopplar jag dessa på bästa sätt så att jag kan styra alla med midi utan att koppla om? Är det här MIDI THRU kommer in? Hur används den? Eller måste jag ha en midi-splitter av nåt slag?

Annons
Postat

Jo, det är här THRU kommer in... 😄

Via Thru på en synth kan man skickaa vidare den MIDI-info som synthen får utifrån, utan att den påverkas.

Koppla alltså en sladd från MIDI thru på ena synthen till MIDI in på den andra, så ska det funka.

Se bara till så att du inte använder samma MIDI-kanaler på de olika syntharna, för då får du dubbelt ljud... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.