Jump to content
Annons

M-Audio 410 - problem vid installation


hassesjo

Recommended Posts

Fick precis hem mitt m-audio 410 ljudkort och själva installationen går smärtfritt, sen så hittar dock inte datorn kortet. I ljudkortets egen kontrollpanel så står det också "No compatible M-audio firewire device found".

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel, dålig på sånt här 😉 Behövs det nya drivrutiner som man laddar ner från hemsidan eller övriga grejer? Patchar eller nåt?

Tacksam för hjälp

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har samma kort och har oxå haft problem vid någon installation. Ett par tips;

Testa att boota/starta om datorn några gånger för att se om ljudkortet hittas av datorn. Ett problem med 410 som jag har haft är att om jag sätter på ljudkortet för tidigt eller för sent så hittar inte Windows det alternativt så 'dör' ljudkortet. (Du vet hur det blinkar innan det upptäckts av Windows? Det slutar alltså blinka o sedan måste man starta om burken för att skaka liv i det igen, det är alltså lite känsligt det där...).

Om inte ovanstående hjälper så avinstallera drivisarna och starta om datorn och installera igen. Jag förutsätter att du gjort som instruktionerna säger? Om jag inte minns fel så skall ljudkortet inte ens vara inkopplat när du inst drivisarna, sedan slår du av datorn, kopplar in ljudkortet för att sedan starta burken igen.

Hoppas det löser sig!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svar!

Håller på att göra precis det du säger nu, startar om, rebootar, allt möjligt. Har förstått att det verkligen verkar vara känsligt och avgörande när man sätter igång kortet etc så jag ska försöka vara noga.

Har även följt instruktionerna till punkt och pricka så vitt jag vet, hoppas jag inte missat något så typ ljudkortet skulle vara sönder eller något sånt? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, en liten uppdatering:

Fick kortet att funka (tack gode gud), och funkar bra med allt på datorn (Reason, Winamp etc) - förutom Cubase. Det blir grym latency och jag fattar inte varför. Har kollat in alla alternativ som verkar vettiga inne i programet men hittar inte nåt som fixar det. Nån som har en aning om vad det kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK gott... det är egentligen bara en sak du aldrig någonsin skall göra med det kortet och det är att dra ut eller sätta i firewirekabeln medan dator och kort är igång. Hoppas allt går bra i övrigt för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...