Jump to content
Annons

Nybliven Mac ägare vilket ljudkort?


Ekua

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har i dagarna precis beställt mig en ny imac med syftet att få en bra musikdator plus att jag är sugen på att testa en mac efter alla års slit med pc/windows.

I samma veva som att jag beställde ny dator har jag också tänkt att byta upp mig vad det gäller inspelnings utrustning.

Vad jag i första hand spelar in är akustiskt gitarr och sång.

När det gäller ljudkort så är mina krav följande:

2 kanaler, midi, mickpreamp, phantommatning, firewire, externt och framförallt stabilitet.

pris kan variera från 3-4 tusen kroner.

En kamrat har köpt sig en presonus firepod som han är nöjd med, och även jag tycker det verkar vara en trevlig produkt, men 8 kanaler är inget jag är i behov av. Så jag sneglar givetvisst på Fireboxen som verkar vara ha i princip samma specs som firepodden ja förutom antalet kanaler? Har sett många trådar med användare som verkar vara nöjda med sin firebox.

Vad finns det för fler alternativ? M-Audio är jag inte så sugen pga av mycket strul med andra produkter jag haft från dem. Vilka märken är erkänt bra? och vilka ska man passa sig för? Jag har som plan att använda mig av Logic Express som mjukvara kanske ska tilläggas.

När det gäller ny mick (kanske lite off-topic i detta forum) så har jag hört mycket bra om studio projects b1. Är detta den mick jag kanske letar efter? likadant här vad finns det för alternativ? (även lite dyrare)

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till den ljusa sidan! 😱

M-Audio är jag inte så sugen pga av mycket strul med andra produkter jag haft från dem.

Kanske beror på att du körde med Windows som generellt är lite struligare?

Min polare kör med M-Audio FireWire 410 på sin IMac G5, och det har fungerat

felfritt. Vet inte om man skall passa sig för nått speciellt, alla externa ljudkort håller

ungefär samma kvalitet i den prisklassen kan jag tänka mig.

När det gäller ny mick (kanske lite off-topic i detta forum) så har jag hört mycket bra om studio projects b1. Är detta den mick jag kanske letar efter? likadant här vad finns det för alternativ? (även lite dyrare)

Har själv haft B1:an och det är en bra inkörningsmikrofon, absolut bäst i den

prisklassen. Nu även när det finns HPF och PAD så blir den ännu mer nice.

Skall du gå upp lite i prisklass så tycker jag du skall kolla in Röde NT2-A,

3247 kr + frakt...

Lycka till!

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande mickfrågan, så skulle jag rekomendera GA TC1, ska själv köpa dn micken nu, efter att ha varit i kontakt med den vid inspelning... Mkt trevlig rörmikrofon som funkar perfekt till sträng/stråk! Kostar ca 1995:- på MUSIKBÖRSEN

EDIT;

Den, och många andra mickar finns att jämnföra mellan, på hemsida hos forumets alldeles egna mikrofonorakel Claes. Även där kan man handla musikprylar.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite för saftigt för min ekonomi tyvärr.

Fick tag på en beggad firebox för 2000 vilket jag tyckte va rimligt.

Betyder att jag kan lägga mer pengar på mick eventuellt kanske köpa två.

/Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite för saftigt för min ekonomi tyvärr.

Fick tag på en beggad firebox för 2000 vilket jag tyckte va rimligt.

Betyder att jag kan lägga mer pengar på mick eventuellt kanske köpa två.

/Vänliga Hälsningar

Joel

jaha det var ju ett förmånligt pris. 😳

om du ska köpa mick/mickar så kan du ju kolla in TSM, sE Electronics, samt Studio Projects.. mkt bra mickar för mkt små slantar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en Firebox! ska bli intressant detta!

Tack för hjälpen.

Vänliga Hälsningar

Joel

Ooooh, jag ska hämta våran firebox, som ääääntligen kommit från thomann efter julförseningar, från posten idag! Det ska bli så roligt, hoppas jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det blir att handla en Studio Projects B1 samt ett puffskydd till att börja med.

Det är väldans va kul det är med nya prylar, man blir som ett barn på julaftonskvällen!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...