Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag ska försöka ljudisolera ett musikrum. rummet Ă€r ca:7-8 kvm. ÄndamĂ„let Ă€r framförallt att störa omgivningen sĂ„ lite som möjligt. Rummet anvĂ€nder jag till inspelning av gitarr och sĂ„ng, sĂ„ det Ă€r ju inte en hel orkester som dönar pĂ„, men lite tips pĂ„ hur jag dĂ€mpar hade varit guld! Ska försöka med att hĂ€nga upp filtar pĂ„ vĂ€ggarna. Finns det andra bra knep?

Tack pÄ förhand!

MVH/Leif

Annons
Postat
  andreasb sa:
börja med Ä sök pÄ forumet

a

đŸ˜±

Kollade lite innan jag lade upp denna trĂ„d, men hittade inte sĂ„ mycke om enklare isolering, utan mer om seriöst studiobygge...kanske kan hitta lite dĂ€r Ă€ndĂ„.fĂ„r vĂ€l söka vidare. Hmmm annars hade det ju inte kostat mycket för dig att bara svara pĂ„ frĂ„gan. 😉

MVH/Leif

Postat

Jag hjÀlpte till att bygga avlyssningsskyddade lokaler till COmmunicator Nexus (Byggde styrsystem till Jas bla tror jag) och dÄ byggde vi vÀggar av stÄlregel innanför den "vanliga vÀggen. VÀggen var helt fristÄende, och klÀdd med 2mm stÄl-gips-stÄl-gips.

Nu kÀnns kanske stÄl svindyrt men en vÀgg innanför vÀggen bli inte sÄ dyrt, lite reglar, gips och isolering. Mellan nya och gamla vÀggen skall det fyllas myd isolering sÄ det inte blir ngn klanglÄda.

Dubbelgips ocksÄ, eller kanske Ànnu hellre tre lager, tungt och bra.

Görs detta mot en yttervÀgg finns lite anledning till försiktighet, om man flyttar den s.k daggpunkten (dÀr det Àr nollgradigt vid + inne och - ute) till ett tokigt stÀlle kan det bli fuktskador...

Postat

Jag hÄller med betr den fristÄende vÀggen, dock tror jag att stÄlplÄten hade en annan funktion. Att avskÀrma rummet elektriskt, magnetiskt och radiovÄgmÀssigt.

AvstÄndet till den befintliga vÀggen har oxÄ betydelse.

De hÀr ÄtgÀrderna syftar ÀndÄ mest till att skÀrma av rummet frÄn omgivningen, vill du förbÀttra dÀmpningen inom rummet fÄr du ta till lite andra knep.

För det första sÄ ska vÀggarna helst inte vara parallella, det gÄr lÀttast att ordna genom att stÀlla ena gaveln lite snett och göra ena lÄngsidan som en plog. Sedan gÀller det att ha ett ytskikt pÄ vÀggen som inte reflekterar sÄ mycket ljud.

Jag tror du gör enklast i att söka pÄ nÀtet pÄ Àmnena Akustik, hemmabio, etc.

Det finns massor med artiklar och tips som krÀver mer utrymme Àn det hÀr forumet Àr lÀmpligt för.

Postat

Det finns ocksĂ„ massor av trĂ„dar i detta forumet, om bĂ„de akustikbehandling (förbĂ€ttring av ljudet i rummet) och ljudisolering (dĂ€mpning av ljudet mot omvĂ€rlden) - dĂ€r bl a andreasb Ă€r en klippa som bidrar med mycket kunskap! 😕

Postat
  McGreen sa:
Jag hÄller med betr den fristÄende vÀggen, dock tror jag att stÄlplÄten hade en annan funktion. Att avskÀrma rummet elektriskt, magnetiskt och radiovÄgmÀssigt.

De hÀr ÄtgÀrderna syftar ÀndÄ mest till att skÀrma av rummet frÄn omgivningen, vill du förbÀttra dÀmpningen inom rummet fÄr du ta till lite andra knep.

För det första sÄ ska vÀggarna helst inte vara parallella, det gÄr lÀttast att ordna genom att stÀlla ena gaveln lite snett och göra ena lÄngsidan som en plog. Sedan gÀller det att ha ett ytskikt pÄ vÀggen som inte reflekterar sÄ mycket ljud.

Det finns massor med artiklar och tips som krÀver mer utrymme Àn det hÀr forumet Àr lÀmpligt för.

Ja, delvis avskÀrmning, men den dubbla plÄten var enligt konstruktören till för att tillföra MYCKET massa ocksÄ för energiupptagning. Specialförnster var det ocksÄ, annar riktar man tyglien bara en laser mot rutan ock mÀter vibrationer => mikrofon.

ok, erkĂ€nner, off topic 😆

Postat
  Emulator sa:
Jag hjÀlpte till att bygga avlyssningsskyddade lokaler till COmmunicator Nexus (Byggde styrsystem till Jas bla tror jag) och dÄ byggde vi vÀggar av stÄlregel innanför den "vanliga vÀggen. VÀggen var helt fristÄende, och klÀdd med 2mm stÄl-gips-stÄl-gips.

Nu kÀnns kanske stÄl svindyrt men en vÀgg innanför vÀggen bli inte sÄ dyrt, lite reglar, gips och isolering. Mellan nya och gamla vÀggen skall det fyllas myd isolering sÄ det inte blir ngn klanglÄda.

Dubbelgips ocksÄ, eller kanske Ànnu hellre tre lager, tungt och bra.

Görs detta mot en yttervÀgg finns lite anledning till försiktighet, om man flyttar den s.k daggpunkten (dÀr det Àr nollgradigt vid + inne och - ute) till ett tokigt stÀlle kan det bli fuktskador...

Tjena!

Fina tips du kommer med! 😳

Ska titta nÀmare pÄ detta!

HjÀrtligt tack!

Postat
  McGreen sa:

Tjena du!

Jag ska kolla upp det du just skrev till mig. MĂ€rker att jag har mycket att lĂ€ra mig vad gĂ€ller det hĂ€r Ă€mnet...Är mycket tacksam för ditt inlĂ€gg!

Ha de nice!

Postat

Tjena Claes!

Tack för tipset! Ska kolla upp denna person du pratar om! Kan nog lÀra mig en hel del av honom!

MVH/Leif

Postat

Tjena alla som har svarat!

Vill tacka er för svaren! Tror att jag har fÄtt ut det jag kan pÄ den hÀr frÄgan hÀr...ska följa erat rÄd och söka vidare pÄ forumet Ä nÀtet.

MVH/Leif :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.