Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag tänkte jag skulle investera i ett ljudkort till min pc så man kan spela in lite musik på hobby nivå hemma. Spela in allt utom trummor i princip. Som jag har förstått det finns det billiga "kombinerade" ljudkort och mixerbord. Låter väldigt suspekt stämmer detta eller hur ska jag gå till väga för att kunna spela in. Givetvis vet jag att det krävs bra mick, hörlurar och något bra program till detta med men jag tänkte att jag skulle börja med ljudkortet och mixerbord.

Tackar i förhand

Annons
Postat

Mixerbord behöver du inget. Bara du har ett ljudkort med inbyggd pre-amp och instrumentingång.

Jag skulle föreslå ett

Tapco Link.USB för 1400kr. Då ingår även programmet Mackie Tracktion som är bra och lätt att använda.

Sedan en mikrofon till det. Jag skulle föreslå en TSM MT87s eller Studio Projects B1. Båda är larvigt billiga och räcker långt för heminspelning. Går på ca 1000-1500kr med stativ, kabel och puffskydd.

Så för under 3000kr får du allt du behöver för att komma igång.

Postat (redigerat)

Instämmer med rainydays. Kan tillägga att Line6's toneport UX också är ett bra alternativ eller Toneport UX2 som dock är något dyrare.

Toneport har förutom fantommatning för mickar även en uppsjö av förstärkarsimuleringar och channelstrips som hanterar i princip all typ av inspelning plus att du får en mycket bra medhörning.

Ingår även Liteversioner av Live och Reason plus Gearbox.

Redigerat av DivineCo
Postat

Hur är det med det här phantom någon ting som jag hörde var nästan ett måste när det gällde micken??

Postat
Hur är det med det här phantom någon ting som jag hörde var nästan ett måste när det gällde micken??

Det är gäller kondensatormikrofoner. De behöver strömmatning via mic-kabeln (vissa kan drivas på batteri, men inte i detta fallet). Både Link.USB och Toneport har fantommatning.

Postat (redigerat)

Phantom är samma som fantommatning. Man tillför extra spänning 48 V trorjag det är för att kunna driva en kondensatormickrofon. Mickar som används för inspelning av akustiska instrument. T.ex sång och akusisk gitarr är ofta kondensatormickar. Man kan dock även använda dynamiska mikrofoner som inte kräver fantommatning. Dom har dock oftast mer begränsat överregister än en kondensator mickrofon.

De flesta ljudkort har dock inte fantommatning och man behöver då köppa till en preamp alternativt en mixer med preamps.

Toneport UX har dock fantommatning och då slipper man köpa både preamp och mixerbord om man nu inte vill ha det också.

Men om man vill börja med så lite som möjligt för att prova på har verkligen Toneport det mesta som du behöver.

Tänk dock på att man måste köra ServicePack 2 på Windows XP för att det ska fungera bra. På Mac vet jag inte vad som gäller men det fungerar även för Mac.

Edit. Såg att Rainidays han före.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.