Jump to content
Annons

Angående bytesrätt av ljudkort


bwoy

Recommended Posts

För det första... att välja var denna tråd skall placeras var inte lätt. Den får börja sin resa här under 'ljudkort' och så får vi se var den hamnar helt enkelt...

Jag har köpt en produkt, ett E-MU 0404 USB. Drivrutinerna är bristfälliga och jag kan inte använda mig av ljudkortet pga dessa brister. ASIO och WDM fungerar inte samtidigt, och jag vill inte vänta på nya drivrutiner, dessutom så låter det på EMU som dom inte kommer implementera detta i drivrutinerna.

Om man läser distansavtalslagen (köpte den över nätet) lite snabbt så ser det ut som att jag får byta ut den inom 14 dagar. Men läser man den en gång till så står det att om man brytit förseglingen till programvara så gäller inte returrätten längre.

Innan jag ringer telefonnumret till deras returservice, så vill jag veta vad ni tycker så jag vet vilken inställning jag ska ha.

Det där med att bryta försegling till programvara: Jag tycker det låter som att den lagen kan tillämpas då man exempelvis köpt Photoshop... installerat programmet... och sen vill returnera det. Nu handlar det om skivan med drivrutiner. Och nån proper försegling har jag inte brutit; skivan låg i ett vitt cd-kuvert, och jag drog försiktigt upp fliken bara som var klistrad.

Vad tror du, får jag byta?

Är inte så intresserad av pengarna tillbaka för övrigt, vill byta till en annan produkt i deras sortiment. Om det nu spelar nån roll i det här fallet.

Tack

edit: EMU 0404 USB var det, inte pciversionen, sorry

Redigerat av bwoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det centrala här är väl om du kan hävda att produkten är defekt (inte fungerar på det sätt som utlovats). Vad står det i specifikationerna/annonsen? Om de deklarerat att asio och wdm inte fungerar ihop så har du ju svårt att hävda att produkten är defekt. I annat fall bör de få en chans att åtgärda felet innan de häver köpet.

Annars brukar det ju generellt vara enklare att få byta till en annan vara än att få pengarna tillbaka.

Svårt att råda dig till någon speciell inställning. Ring och förklara ditt problem och att du inte är nöjd med din produkt. Ödmjukhet blandat med mild påstridighet brukar betala sig. Att börja prata om rättigheter hit och dit brukar inte vara något bra sätt att inleda ett samtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående samtidig WDM och ASIO; det står varken på deras hemsida eller, vad jag kan se, heller i E-mu's egna speccar.

Men tack för svaret, det känns bra att få lite kött på benen. Väntar på samtal från försäljaren nu...

Och du har rätt, att börja tjata om konsumentlagsrätt osv med detsamma är ingen bra taktik, håller med helt och hållet.

Hur är det med E-mu's övriga kort, finns stöd vanligtvis för asio och wdm samtidigt?

F-n vad trött jag blir om jag inte får byta dock 😏

Redigerat av bwoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är troligtvis något i din dator som spökar, och inte själva ljudkortet.. Men om du ändå känner att du vill byta, så har du faktiskt enligt lag 14 dagars öppet köp då det handlar om en vara du köpt på postorder och inte _sett_ innan. Handlar man över disk i butik, däremot, är det inte alls självklart att man har öppet köp, eller ens bytesrätt. Där finns ingen lag att luta sig mot. Bara rekommendationer från konsumentverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

godhead: ASIO/WDM-problemet med just EMU 0404 USB är känt. Men inte känd på det sättet att det står i speccarna, utan att folk skriver om det i forum. Nån representant för E-mu skrev i ett forum att den inte är designad för samtidig ASIO och WDM.

Hur som helst, jag ringde webbutiken. Det lät som det skulle gå bra att byta och jag skulle kasta iväg ett mail om vad jag ville ha istället. Väntar på svar nu.

Håll en tumme åt mig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...