Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis skaffat mig ett M-Audio Audiophile 24/96 och behöver nu kunna koppla in ett par hörlurar till kortet. Först var jag inne pÄ att skaffa studiohögtalare, men eftersom jag bor i lÀgenhet sÄ tÀnkte jag att ett par fina hörlurar kanske Àr en bÀttre ide'..

Jag skulle behöva lite tips angÄende hörlurar och hörlursförstÀrkare. Jag har tÀnkt mig sennheisers HD-650 lurar tillsammans med en x-can v3 eller Ear90. Musiken jag gör Àr elektronisk (techno/trance). Finns det nÄgra andra hörlurar i samma prisklass som Àr intressanta? Andra förslag pÄ hörlursförstÀrkare?

Mvh

Anders

Annons
Postat

FÄr du rÄd skulle jag rekommendera att du skaffar vanliga monitorer ocksÄ.. det blir enklare att höra vad du hÄller pÄ med dÄ..mixmÀssigt

Det Àr ganska sÄ skitsvÄrt att enbart mixa i lurar, hur bra dom Àn Àr

Monitorer ska du inte behöva spela speciellt högt med heller eftersom dom Àr gjorda för att stÄ vÀldigt nÀra dÀr du sitter och mixar/lyssnar..

Postat

Jag har aldrig lyssnat pÄ ett par Sennheisers HD-650 men det första som slÄr mig nÀr jag ser dem pÄ bild Àr att de inte Àr helt slutna dvs lÀcker ljud utÄt. Detta Àr kanske inte önskvÀrt om du sitter vid datorn och spelar in med en mickrofon eller om du har nÄgon annan i huset, lÀgenheten, eller hur du nu bor som vill ha det tyst om natten.

Om du vill ha ett par enligt egen utsago mycket bra hörlurar sÄ slÀng ett öga pÄ Beyer Dynamic DT770Pro (klicka pÄ "DT 770 PRO / DT 770 PRO / 80 OHM"). Jag har sjÀlv haft luren i över ett Är och jag Àr fortfarande vÀldigt nöjd med dem. Hörlurarna Äteger allt ljud exakt och utan att förvrÀnga ljudet nÄtt nÀmvÀrt. Hur otroligt det Àn lÄter, iallafall för mig, sÄ klarar DT770Pro att Äterge vÀldigt lÄga frekvenser som man bara kÀnner och knapt hör. Men att DT770Pro lurarna Äteger ljud sÄ fantastiskt bra Àr pÄ bÄde gott och ont. Man hör direkt minsta lilla fel eller om skivan man lyssnar pÄ Àr dÄligt processad. (Favoritskivan kan bli dÄlig pga dÄlig produktion eller missljud). Om det Àr nÄgot som Àr till DT770Pros nackdel Àr det att basfrekvenser Äterges vÀldigt bra. Det blir ganska anstrÀngande att lyssna pÄ lÄtar med vÀldigt mycket bas i om man har stÀllt in sin EQ eller stereo med för stor basÄtergivning. Man blir trött i öronen vÀldigt fort men det har man sig sjÀlv att skylla och man sÀnker snart basnivÄn. Jag kör utan EQ och diskant, mellanregister och bas i neutrallÀge nÀr jag lyssnar pÄ musik i mina hörlurar. Jag skulle kunna mala pÄ i evigheter och ösa superlativ över DT770Pro men besparar dig/er som lÀser detta och avslutar med att pÄstÄ att man knappt kan fÄ bÀttre hörlurar för pengarna Àn vad Beyer Dynamic DT770Pro erbjuder.

Jag har sett att de sÀljer Beyer Dynamics DT770Pro lurar pÄ musikbörsen för 1 495kr (tror att det Àr inkl. moms) men sjÀlv köpte jag mina lurar frÄn Tyskland pÄ musicians-gear och dÀr kostade de mindre (anvÀnd forex för att rÀkna om valutan till Svenska kronor). Nackdelen med att köpa frÄn Tyskland Àr att man Äker pÄ en fraktkostnad och att om nÄgot gÄr fel finns affÀren i just Tyskland.

Vilken högtalarförstÀrkare som rekomenderas kan jag tyvÀrr inte ge dig nÄgon Äsikt om dÄ jag Àr novis i Àmnet. I vilket fall sÄ önskar jag dig lycka till med inköp av bÄde hörlurar och dess förstÀrkare oavsett typ och mÀrke =)

Postat (redigerat)

Sennheiser HD 600/650 + de förstÀrkarna du nÀmde ger extremt bra hifi-ljud.

Jag har sjÀlv enbart HD 600 med bara lur-förstÀrkaren jag har i min stereo, men det lÄter kanon. BÀttr eljud Àr svÄrt att fÄ för de pengarna (Àven om det Àr ganska mycket pengar trots allt...)

FrĂ„gan Ă€r om du behöver helt slutna lurar, eftersom 600/650 som sagt Ă€r öppna eller halvöppna...... Är inte sĂ„ insatt i sjĂ€lva inspelnings-momenten med lurar, bara ljudmĂ€ssigt att lyssna med.

Redigerat av Zamn
Postat

Rega ear ligger vÀl pÄ ca 2000 kr och sennheiser 650 pÄ ca 4000. X-can V3 gÄr vÀl pÄ 3500. FrÄgan Àr om det verkligen Àr vettigt att lÀgga 6000-7500kr pÄ ett par lurar med stÀrkare. Har inte mixat mycket med lurar sjÀlv, men det finns vissa en del skrivet i Àmnet: http://www3.sympatico.ca/bvaleria/bluebear.../headphones.htm.

Ett alternativ för ungefÀr samma peng:

Sennheiser HD 580 ( ca 1500kr pÄ hifinesse.com med frakt)

Rega ear ( typ 2000kr i sverige)

Esi nEar 05 studiomonitorer (3000kr pÄ Jam.se 2400 pÄ netzmarkt.de/thomann)

Summa ca 6500 och dÄ har du bÄde ett par riktigt bra lurar och ett par monitorer som Àr helt ok.... bara en tanke.

Å andra sidan kanske det Ă€r vettigare ur mixssynpunkt att lĂ€gga hela summan pĂ„ monitorer, fast det tycker kanske inte grannarna..

• 2 veckor senare...
Postat

TÀnkte bara berÀtta att jag tillslut köpte X-Can v3 och Sennheiser HD-650. Jag Àr otroligt nöjd med ljudet! Verkligen helt underbart..

Nu kan man skapa musik igen.. 🙂

/Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.