Jump to content
Annons

Villken synth ska jag köpa?


SynthPälle

Recommended Posts

Annons
Villken synth ska jag välja? Vill ha en med bra klaviatur med anslagskänsla och programmerbara sköna ljud.

Nordlead 2

Korg Z1

Access Virus KB

Eller ngt annat i samma prisklass.

tjena Synthpälle!

Beror på vilken typ av ljud du är ute efter. Alla 3 syntharna du nämner är ju riktigt bra prylar. Rankar själv Virusen högst 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Namm? Som vi syntnissar brukar säga "namm-namm"

Har du någon vana från syntar? NL2 är rätt lätt att lära sig programmeringing på. Jag upplever ljudkvaliteten på Clavias burkar som mycket hög. Samma med Access. NL2 är dess utom enligt min egna erfarenhet en väldigt stabil synt, den funkar bra och har inga direkta defekter/problem/buggar o.s.v.

Börja med en sådan och byt sedan,, det är relativt bra investerade pengar. Som att köpa en Volvo. Du får tillbaka en del pengar, jämnfört med en Skoda.

Link to comment
Dela på andra sajter

NordLead2:an är ju den mest direkta/intuitiva/nybörjarvänliga av de där tre, och trots det har den även rejält med programmeringsmöjligheter.

SH201 är ju iofs ett alternativ, men tänk på att det är ju en förenklad synth. -Man kommer inte åt mer än de vanligaste parametrarna från synthen, för att gå in djupare krävs dator.

Korg MS2000 kan kanske också vara ett alternativ?

Fundera förresten på vad det är du ska använda den till. Man behöver ju inte samma saker i en replokals/livesynth som i en synth som du ska använda ensam för att göra hela låtar med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tycke, som också är högst personligt, lyder som följer:

För livebruk: NL (stabil och bra synth som håller vad den lovar)

För studiobruk: Kurzweil K2500, istället för Triton (som masterklaviatur och allt-i-allo synth som iofs kan kosta mer än 6k SEK. Köp racksynthar därefter). Hittade 2st K2500 på vendolin men har ingen aning om ifall de finns kvar.

För elektronisk musik: Virus eller NL (grymma ljud och val av synth basseras på smak och tycke för respektive synth).

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör elektronisk musik. Kör allt genom Cubase och Creamware. Vill använda synthen som Master. Klaviaturen är viktig. Provade NL 3 härom dagen. Tyckte inte att den var så skön att spela på. Ljuden var fantastiska. Juno G hade en underbar klaviatur men inget för mig i övrigt. Vet ngn hur Access Virus KB:s klaviatur är jämnförelse mot NL 2? Det verkar stå emellan dessa 2 synthar iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör elektronisk musik. Kör allt genom Cubase och Creamware. Vill använda synthen som Master. Klaviaturen är viktig. Provade NL 3 härom dagen. Tyckte inte att den var så skön att spela på. Ljuden var fantastiska. Juno G hade en underbar klaviatur men inget för mig i övrigt. Vet ngn hur Access Virus KB:s klaviatur är jämnförelse mot NL 2? Det verkar stå emellan dessa 2 synthar iaf.

Valde själv keyboardversionen av Virus TI för att jag behövde också ett nytt master. Enligt tester skall den vara något bättre än föregående modeller och den känns väldigt bra enligt mitt tycke (gämfört med en gammal DX-7s som jag använde tidigare), så KB versionen borde ju "fungera" rätt bra!?

Link to comment
Dela på andra sajter

musikbörsen (och i princip garanterat Jam osso, har dock inte kollat) har 76,- och 88-tangenter hammeraction midikeybpeards billigt (typ 4-5?). Alternativ är ju; köpa ett 88 för rikig pianokänsla, samt ett 3-4oktavers billigt för att spela in plipp-ploppljud. och en trave billiga racksyuntar om du vill ha hårdvara.

Fördelen med sån setup är att man kan hamra sönder billiga keys och spara rariteterna tills man vill få ett utbrott och ha sönder grejjor eller nåt.

Man kan ju också strunta i att ha sönder grejjor alls. 😎

En personlig synpunkt.

Rock oN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar fast vill inte ha ett Midi-keyboard.

Vill ha en synth med skön känsla på klaviaturen samt underbara möjligheter till att RATTA fram ljud.

Vill ju ha det bästa/mesta för pengarna. Det bästa för dessa slantar verkar vara NL 2 alt. Virus KB. Fördelen med KB är att det är 5 oktaver i stället för 4 som på NL 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Var hittar man då en Access Virus kb?

Jag har råkat skapa ett stort ha-begär efter en, men hittar bara en enda begagnad till salu på nätet.

Finns det ont om dom, eller hur går man tillväga för att leta upp en i bra skick?

Finns det musikbutiker som får in begagnad hårdvara och som dessutom lägger upp annons på sin hemsida?

Hittade ingen nyare tråd som tar upp Access Virus kb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är sällan man ser Virus-synthar till salu...TI är nog vanligast i annons. B/C är svåra men dyker upp lite-då-o-då...beror det på att alla är nöjda och inte vill sälja eller är det få personer som har dem? Själv har jag en KC som jag är 99% nöjd med...ibland funderar jag på att sälja men jag har haft så jävla många synthar genom tiderna så KC är nog den bästa jag har haft trots allt. Men vill man ha liknande så rek jag Korg Z1, Yamaha AN1x, Nordlead2..har haft dem alla, Z1 är en stridsvagn och jag är sugen på en igen, men får bara inte plats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...